Hoofdstuk in het brancherapport 'Sportevenementen in Nederland' waarbij de ontwikkeling van het inzetten van maatschappelijke thema's binnen sportevenementen in de loop der jaren in kaart is gebracht. Samenwerking tussen het Mulier Instituut en de Hanzehogeschool Groningen.
DOCUMENT
Column op de website van het Sport Science Instituut Groningen over de economische meerwaarde van sportevenementen en de discussies die dit thema met zich meebrengt.
DOCUMENT
De NLsportraad heeft zich gebogen over de maatschappelijke en economische impact van grote sportevenementen. De NLsportraad heeft bezien welke doelen en effecten sportevenementen kunnen hebben en hoe deze het best kunnen worden gemeten. In een reeks van vier essays staat de NLsportraad stil bij de wetenschappelijke stand van zaken over de impact van sportevenementen, in de vorm van bijdragen van experts. In opdracht van de NLsportraad hebben verschillende experts een essay geschreven over (1) de economische impact van sportevenementen, (2) de sociale impact van sportevenementen, (3) de mediawaarde en (4) de maatschappelijke kosten-batenanalyse voor sportevenementen
DOCUMENT
De NLsportraad heeft zich de afgelopen tijd gebogen over de maatschappelijke en economische impact van grote sportevenementen. De NLsportraad heeft bezien welke doelen en effecten sportevenementen kunnen hebben en hoe deze het best kunnen worden gemeten. Binnenkort publiceert de NLsportraad hierover een advies. In de komende vier weken staan we stil bij het wetenschappelijke fundament voor het advies in de vorm van bijdragen van experts. In opdracht van de NLsportraad hebben verschillende experts een essay geschreven over (1) de economische impact van sportevenementen, (2) de sociale impact van sportevenementen, (3) de mediawaarde en (4) de maatschappelijke kosten-batenanalyse voor sportevenementen.
LINK
In toenemende mate wordt er onderzoek gedaan naar de economische en maatschappelijke effecten van sportevenementen (Cashman et al., 2004). Veel onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van beleidsmakers en de politiek om de publieke financiering van sportevenementen te legitimeren. De focus van dit type onderzoek ligt veelal op korte termijn economische impact, maar de aandacht verschuift steeds meer richting lange termijn effecten (legacy) die zowel positief als negatief kunnen uitpakken (Preuss, 2007). Sportevenementen kunnen een sociale impact hebben op deelnemers, vrijwilligers en lokale communities door het creëren van sociale netwerken, trots, in- en uitsltuiting, cohesie, veranderingen in attitudes en tradities etc (Richards, De Brito & Wilks, 2013).
DOCUMENT
Het hoofdstuk gaat over sociale impact en legacy management van sportevenementen.
DOCUMENT
De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor de economische impact van sportevenementen. Onderzoekers ontwikkelden gezamenlijke methodieken en voerden vergelijkende studies uit via de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP). Een sportevenement is echter meer dan een economisch beleidsinstrument. Evenementen kunnen bijdragen aan sociale aspecten als cohesie, netwerkvorming, inclusie/exclusie, identiteit, participatie, etc. Over de sociale impact van sportevenementen is echter nog weinig consensus, wat maakt dat deze vaak onderbelicht blijft.In deel 1 van dit symposium staat het evalueren van sociale impact centraal. Recent werd een position paper opgesteld in opdracht van VWS waarin de huidige (inter)nationale literatuur over de sociale impact van evenementen gebundeld werd. Deze paper en twee voorbeeld impactstudies worden gepresenteerd tijdens dit symposium. Hierbij staat zowel het gebruikte evaluatie-instrument als de uitkomst centraal. Vervolgens wordt er door de deelnemers aan het symposium gediscussieerd over de beschikbare instrumenten die zowel wetenschappelijke als praktische relevantie moeten hebben. In deel 2 van dit symposium staat het benutten van (wieler)sportevenementen met het oog op sociale effecten centraal. Er wordt gekeken hoe de verschillende stakeholders (organisatie, overheid, partners) gezamenlijk het evenement kunnen benutten om duurzame sociale effecten te weeg te brengen. Hierbij zal onder meer gekeken worden naar het proces van totstandkoming van het evenement (Giro Gelderland), het organisatieproces en duurzame doorwerking (Le Tour Utrecht) en conceptontwikkeling (WK Wielrennen 2020). Vervolgens zal er een paneldiscussie plaatsvinden waarin de verschillende doelgroepen vertegenwoordigd zijn.
DOCUMENT
Steeds meer sportevenementen maken naast een website ook gebruik van verschillende sociale media zoals Twitter, Facebook en Youtube. Het gebruik van deze sociale media kan het bereik van het evenement vergroten (promotie), maar kan ook de beleving van bezoekers, deelnemers of volgers beïnvloeden. Ook als evenementenorganisatoren zelf geen gebruik maken van de sociale media, dan zal er door de verschillende stakeholders toch gebruik van gemaakt worden. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen hoe een evenementenorganisator de sociale media kan benutten om het bereik van het evenement en de beleving van de bezoeker/volger te vergroten. Tijdens de Dag van het Sportonderzoek op 7 november 2013 is dit abstract gepresenteerd. Het betreft een pilot studie naar vier sportevenementen.
DOCUMENT
Toen in mei 2016 de Nederlandse Sportraad (NSR) werd geïnstalleerd, waren we toch wel een beetje verrast. Hun eerste grote opdracht zou worden een analyse van (grote) sportevenementen in Nederland. En hoewel dit diverse gezelschap met o.a. een sportbestuurder, astronaut, ex-topsporters, burgemeester en journalist waarschijnlijk wel met een frisse blik naar sportevenementen zou kunnen kijken, was de aanwezigheid van slechts één expert op het gebied van evenementen - Duncan Stutterheim, organisator van dance-events - misschien wel wat mager. Daarbij was door de minister ook net het netwerk ‘De kracht van sportevenementen’ in het leven geroepen en erg duidelijk hoe beide groepen elkaar gingen versterken was het nog niet.
LINK
In aanloop naar het debat van 21 september, georganiseerd door Dagblad van het Noorden, heeft het KennisCentrum Events samen met onze kennispartner Hanzehogeschool Groningen een aantal feiten op een rij gezet in relatie tot de meerwaarde van (top)sportevenementen.
DOCUMENT