Pitchpresentatie tijdens tweede stakeholderbijeenkomst in het kader van de Sport Toekomstverkenning (STV), georganiseerd door het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
In het schooljaar 2015-2016 is onderzoek gedaan naar de motivatie voor school van leerlingen uit het voortgezet onderwijs op een vijftal scholen met een sportprofiel in Amsterdam en omgeving. Het is uitgevoerd met medewerking van studenten uit het vierde jaar van de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) bij scholen die een convenant1 hebben met de ALO Amsterdam. Zowel leerlingen uit de onderbouw als uit de bovenbouw zijn in het onderzoek betrokken.
De socioloog Ruud Stokvis definieert mediasport als 'de door sport- marketing- en omroeporganisaties op commerciële basis voor televisie geconstrueerde topsport, zoals die aan het kijkerspubliek wordt aangeboden." Dit artikel is het tweede deel van een drieluik over media, sport en ethiek. In het eerste artikel zijn allerlei ontwikkelingen met betrekking tot de sportmedia in beeld gebracht (julinummer BVVS-Netwerk). In dit artikel besteden we aandacht aan 'mediasport'. Als afsluiting behandelen we in een volgend nummer van BVVS-Newerk (juni 2007) een aantal ethische aspecten van sportmedia en mediasport, waarbij we ook nadrukkelijk de rol van de sportjournalistiek zullen belichten. De opzet van dit artikel is als volgt: eerst maken we duidelijk wat 'mediasport' is. Daarbij geven we aandacht aan kenmerken, opkomst en ontwikkeling van mediasport. Vervolgens introduceren we het begrip spectacularisatie': het aantrekkelijk maken van de mediasport. Daarna laten we zien wat de rol is van de sportmedia bij spectacularisatie. We ronden af met de rol van sportorganisaties bij spectacularisatie