Despite the notable strides that have been made in terms of participation in sport, women continue to be underrepresented in sport leadership roles such as coaching and officiating. The 2014 United Nations (UN) International Working Group on Women’s Sport (IWG) noted that: ‘Women are significantly under-represented in management, administration, coaching and officiating, particularly at the higher levels’ (IWG, 2014 p. 6). This statement, part of the Helsinki Declaration, was made in the context of how sport can support the UN Millennium Development Goals. Across today’s sporting landscape, women’s sport experiences typically occur in male-dominated contexts, which favour men and masculinity (Norman, 2016). Recent data indicates the men to women ratio in high-performance coaching over the last four consecutive Olympic cycles has been approximately 10:1. Among US high school sporting officials, only 11% are women, and even a greater disparity exists with officiating sports traditionally played by men (Nordstrom, Warner, & Barnes, 2016). This data highlights a systemic absence of women in coaching and officiating leadership roles across sport. In this chapter we will discuss the impact this has on developing sport for women and girls. Specifically, this chapter aims to: - Provide an understanding of the roles and responsibilities of coaches and officials in women and girls sport delivery. - Explore career development pathways for improving opportunities for women in coaching and officiating. - Present a critical reflection of the differences and similarities between athlete development and coach/official development (systems and structures) for women and girls. We begin by discussing the gendered nature of coaching before turning our attention to women’s experiences in sport officiating. We draw on relevant literature throughout the chapter and identify issues and opportunities for further research. We conclude by providing practical actions and recommendations to help facilitate coaching and officiating development for women and girls LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/donna-de-haan/
MULTIFILE
In de beroepspraktijk worden sportmanagers regelmatig geconfronteerd met lastige morele vraagstukken. Gaan we met een gokbedrijf in zee? Zijn we intern oplettend genoeg op grensoverschrijdend gedrag? Nemen we voldoende verantwoordelijkheid op duurzaamheid? De generatie sportmanagers van morgen in staat stellen scherp na te denken en te discussiëren gebeurt in het 4e jaars vak ethiek op de Hogeschool van Amsterdam. Maar wat kiezen de studenten zelf als onderwerp van ethische reflectie en hoe kunnen wij als docenten ze daarin nog beter ondersteunen? Daarover gaat deze presentatie.RelevantieDe wereld van sport ligt als geen ander domein in onze samenleving onder een vergrootglas. Zowel vanwege misstanden van binnenuit, denk aan doping of seksueel wangedrag, als in relatie tot de landelijke en zelfs geopolitiek (Meeuwsen, 2022). Bij een opleiding in het HBO die jongen mensen voor bereid op die turbulente wereld van conflicterende waarden is scholing op ethische vaardigheden (skills) van vitaal belang (Leeuw, 2013).MethodeIn een ‘systematische review’ blik ik terug op de 4 jaar ethiek onderwijs binnen de opleiding commerciële economie/sportmarketing en Johan Cruyff Academy. Ik gebruik hiervoor de werkstukken die de studenten hebben ingeleverd als eindopdracht. De uitkomsten zal ik kaderen met behulp van literatuur met betrekking tot ethiek in sport business en hoger onderwijs (Pritchard & Burton, 2014).ResultatenVerwachte uitkomsten zijn in elk geval inzicht in wat 4 jaars sportmarketing studenten zien als belangrijke problemen, welke onderwerpen ze minder belangrijk vinden en wat er in de literatuur wordt aangereikt.Discussie en conclusieOp basis van deze beperkte review zal ik (zelfkritisch) aangeven wat er in het onderwijs kan worden verbeterd. Ook biedt dit onderzoek de mogelijkheid om via een publicatie aandacht te vragen voor deze onmisbare vaardigheden die altijd op spanning staat met de ‘waan van de dag’.
MULTIFILE
Dit boek biedt een systematische introductie in de ethiek van sportorganisaties en de disciplines die daarin een belangrijke rol spelen zoals marketing, marketingcommunicatie en sponsoring. De methode is ontwikkeld met het oog op de competenties die samenhangen met de beroepsprofielen van bachelors en masters die opleiden voor functies binnen sportorganisaties: sportmarketeers, sportmanagers, sporteventmanagers, sportcommunicatiedeskundigen en sportbeleidsmedewerkers. Het boek begint met twee inleidende hoofdstukken over ethiek, MVO en sportbusiness. Vervolgens zijn er vier hoofdstukken waarbij ethiek en MVO worden betrokken op strategische sportmarketing, tactische sportmarketing, sportmarketingcommunicatie en sportsponsoring. Op de website is er een aanvullend hoofdstuk met een specifieke tool: een stappenplan voor ethische dilemma's in de sportbusiness. Ook vindt men daar aanvullende stoffen en opdrachten, begrippenlijst, oefentoets en nieuws over de methode. Surf naar www.damon.nl/hbo (sportbusiness en ethiek). Over het gehele boek verspreid zijn meer dan vijftig cases opgenomen uit de wereld van de sportbusiness. Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is een uitgebreide index toegevoegd. Er is ook een notenapparaat.
DOCUMENT