Recensie van Haag (2010), Stagelopen in stappen. Handzaam hulpmiddel voor studenten.
DOCUMENT
Uit de Managementsamenvatting: "In dit rapport beschrijven we de opzet en de uitkomsten van de evaluatie van het project Online Stagebegeleiding dat is uitgevoerd vanuit de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs (projectcode O019-03). Het project had als doel om kennis te ontwikkelen over hoe online stagebegeleiding kan worden ingezet ter verrijking van werkplekleren in het hoger onderwijs. De conclusies en de daarop gebaseerde aanbevelingen presenteren wij in dit rapport met als doel de opgedane inzichten beschikbaar en inzichtelijk te maken voor geïnteresseerden in online onderwijs, stagebegeleiding of onderwijsinnovatie in het algemeen. Uit onderzoek blijkt dat goede begeleiding cruciaal is voor het succes van werkplekleren. Docenten zijn echter grotendeels niet op de werkplek aanwezig en hebben vaak (zeer) beperkte tijd om hun stagiairs te begeleiden. Daarbij is het voor studenten vaak moeilijk om hun leerproces op de stage te reguleren. In het project hebben wij de reeds bestaande Stage-App uitgebreid met functionaliteit voor docenten ter ondersteuning van de stagebegeleiding en hebben we deze ingezet in drie pilots."
DOCUMENT
Naast bodembeheer is waterbeheer in de agrarische sector een belangrijk thema. Door klimaatverandering zijn de weersextremen sterk toegenomen. Tijden van wateroverlast worden afgewisseld met lange periodes van droogte. De verbeteringen van het watersysteem in Nederland zijn de afgelopen honderden jaren vooral gericht geweest op het voorkomen van schade door wateroverlast. De afgelopen jaren wordt het steeds duidelijker zichtbaar dat er meer maatregelen genomen moeten worden om droogteschade te voorkomen. Dat vraagt een enorme paradigmaverschuiving bij agrariërs, waterschappen en overheden. In dit lectoraatsplan wordt de problematiek van agrarisch waterbeheer uitgewerkt, worden onderzoeksvragen en doelstellingen geformuleerd en wordt aangegeven hoe het lectoraat de problematiek wil gaan aanpakken: Water-Leiding.
DOCUMENT
Nu steeds meer scholen te maken krijgen met professionele managers groeit de kloof tussen de leiding en uitvoerende docenten. De vereniging Beter Hoger Onderwijs is ontstaan uit deze onvrede. In het artikel wordt een pleidooi gehouden voor lerarenzelfbestuur, gekoppeld ook aan een mandatenorganisatie.
DOCUMENT
In deze bijdrage worden drie rollen van de schoolleider beschreven, die leiding wil geven aan een professionele leergemeenschap: architect, cultuurbouwer en leraar.
DOCUMENT
In 2030 zullen naar verwachting een half miljoen mensen lijden aan dementie. Het lectoraat Psychogeriatrie doet onder leiding van dr. Frans Hoogeveen onderzoek naar deze sluipende ziekte en haar behandelwijzen. Aan de wieg van het lectoraat stond onder andere WoonZorgcentra Haaglanden. Monique Cremers is directeur Wonen en Zorg bij WZH. Zij geeft als partner haar visie op de praktijk en potentie van de samenwerking met het lectoraat. Zij doet dit in het licht van de ontwikkelingen binnen de sector.
DOCUMENT
In "De schoolleider als leraar" wordt vanuit moderne inzichten over leren gekeken naar leiding geven: leiding geven als het laten leren of stimuleren van leerprocessen. De schoolleider wordt hier gezien als leraar, die collectieve leerprocessen initieert en leidt. Het ontwikkelen en begeleiden van deze collectieve leerprocessen is de kern van onderwijskundig leiderschap. Tevens wordt een aantal praktische leerarragementen beschreven, zoals het ontwerpen van strategische scenrario's en intervisie.
DOCUMENT
"De leiding van organisaties moet sturen om de voorspelde opbrengsten uit ICT te realiseren." en " De leiding van de organisatie moet hierbij opties hebben.". In één zin de reden om gestructureerd met portfolio's te werken en in één zin de kans, die het actief en systematisch werken met portfoliomanagement onze organisaties biedt. Dit boekje gaat over dit portfoliomanagement. Het is de weerslag van een onderzoek gedaan onder auspiciën van de kenniskring portfoliomanagement van het lectoraat ICT governance van Fontys hoge-school, school voor ICT.
DOCUMENT
De huidige Socialistische partij bestaat sinds 1972 en is vooral gegroeid onder leiding van Jan Marijnissen.In Nederland bestonden er al sinds 1881 voorlopers zoals de Sociaal Democratische Bond(SDB) onder leiding van Domela Nieuwenhuis en later vanaf 1894 de Sociaal Democratische Arbeiders Partij(SDAP) met als boegbeeld Troelstra.De eerste SP ontstond in 1918 met als leider Harm Kolthek en was behalve socialistisch ook een pacifistische partij.
DOCUMENT