In deze bijdrage wordt het gebruik van sociale media gekoppeld aan stakeholderengagement en stakeholderdialoog. De bijdrage start breed met de verantwoordelijkheden van organisaties. Dit wordt gekoppeld aan de digitale ontwikkelingen in de samenlevingen manieren om echt verbindingen te maken met de stakeholders door engagement en dialoog. In deze bijdrage wil de auteur de dialoog en engagement verder toelichten en toepassen op overheidsorganisaties zoals gemeenten. Er wordt ingegaan op de voordelen, maar ook op de gevaren van verregaande interactie op digitale media. Daarbij zullen de voorwaarden en risico’s voor digitale interactie worden geschetst. Dit is voor zoveel als mogelijk toegespitst op de overheidsorganisatie en dan nog specifieker de gemeentelijke organisatie.
DOCUMENT
Boek horend bij rede uitgesproken tijdens de lectorinstallatie. Communicatie is een containerterm, waaronder marketing, informatie, dialoog en vele andere termen vallen. Er zijn vele definities van communicatie gegeven, die zich richten op het doorgeven van informatie en begrip van de ene person naar de andere. In simpele woorden is het een proces van het doorgeven van informatie, het delen van ideeën, opinies, feiten en waarden van een persoon naar een ander. Communicatie en gedrag zijn heel erg sterk verbonden, gedrag kan niet veranderen en zal niet veranderen zonder communicatie in welke vorm dan ook.
DOCUMENT