Begin 2020 is het project Start Me Up (SMU) begonnen. Het project omvat achtendertig studio’s op Campus de Bergerweg in Alkmaar. Twintig van deze studio’s zijn bedoeld voor jongvolwassenen met een ondersteuningsbehoefte, achttien studio’s zijn bedoeld voor jongvolwassenen zonder een ondersteuningsvraag. De vraag waarop dit onderzoek een antwoord wil formuleren is: Welke werkzame elementen zijn er te ontdekken in de aanpak van Start Me Up die gebruikt kunnen worden voor toekomstige ontwikkeling? We adviseren de ondersteuning meer te richten op bredere ontwikkelingsvaardigheden van de jongeren en meer bewustzijn te creëren over de rol van de begeleider. Probeer te verkennen welke mogelijkheden aan kennisuitwisseling er binnen de AVG zijn (daarvoor zijn hulpmiddelen beschikbaar). Formuleer een gezamenlijke visie op het project en de samenwerking. Ontwikkel samen een perspectief op een passende manier van begeleiden en op de waarde van community
DOCUMENT
Een stripboek helemaal gewijd aan de veldboon! Waarom? In het project Bean me up! is drie jaar onderzoek gedaan naar de vraag: kan de Nederlandse veldboon als eiwitbron de soja uit verre landen vervangen? Is de Nederlandse veldboon geschikt om te verwerken in voedingsmiddelen? De resultaten zijn veelbelovend! Wist je bijvoorbeeld dat studenten nieuwe producten ontwikkelen van veldbonen? Wat dacht je van borrelbonen en kaasvervangers? Maar er is nog veel meer te vertellen over de veldboon. En dat allemaal verpakt in strips, afgewisseld door enkele infographics en interviews. Zie de veldboon schitteren als held die de aarde redt, vind de veldboon die groen ziet bij de dokter, geniet van de veldboon die op zoek gaat naar zijn ideale vrouw voor zijn nageslacht. Ervaar zelf waarom de oer-Hollandse veldboon dit stripboek verdient!
MULTIFILE
‘If you start me up, I’ll never stop,’ zong Mick Jagger in 1981. Voor de Rolling Stones is die uitspraak bewaarheid – in 2017 zijn ze nog springlevend en zowel in de studio als op podia actief. Dat ‘I’ll never stop’ zou je ook iedereen toewensen die als leraar start, maar de realiteit is anders. Een flink percentage startende leraren verlaat het beroep binnen vijf jaar. Tegen de achtergrond van die statistiek is de aandacht voor meer en betere begeleiding van startende leraren niet meer dan logisch, Het ontwikkelen van goede begeleidingsprogramma’s voor star¬tende leraren moet bijdragen aan het verlichten van stress van star¬tende leraren, aan het voorkomen dat startende leraren aan het begin hun loopbaan het beroep weer verlaten, en aan het stimu¬leren van ontwikkeling van startbekwaam leraar naar bekwaam leraar. Algemeen wordt daarbij aangenomen dat zo’n begelei¬dingsprogramma een duur zou moeten hebben van drie jaar.In Amsterdam hebben 18 scholen voor voortgezet onderwijs in 2016 gewerkt aan de ontwikkeling van dergelijke driejarige pro¬gramma’s. De scholen werden daarbij financieel ondersteund door een subsidie van het OCW. De inhoudelijke ondersteuning werd verzorgd door de projecten Terug met dat tekort!, Frisse Start en Junior Leraar. Het traject richtte zich op leidinggevenden, begeleiders en HRM’ers. Het traject heeft veel in beweging gezet en geleid tot nieuwe inzich¬ten, inspiratie, meer samenwerking binnen de school, nieuwe en betere programma’s en instrumenten en goede voornemens.In deze slotpublicatie delen wij, scholen en projectleiders, de lessen die daarbij zijn geleerd ten aanzien van de inrichting van goede begeleidingstrajecten, de randvoorwaarden en de inbedding in schoolbeleid. Tevens worden enkele voorbeelden van begelei¬dingsinstrumenten gepresenteerd. Voor de producten van de deelnemende scholen: zie http://www.verenigingosvo.nl/begeleiding-startende-leraren/. In de brochure komen de volgende onderwerpen aan de orde. Allereerst wordt in het kort de noodzaak van het belang van driejarige begeleiding voor startende leraren beschreven. Vervolgens komen de stappen aan bod die nodig zijn voor de ontwikkeling van effectieve begeleidingsprogramma’s: het denken over visie en beleid, het formuleren van doelen, de uitwerking in begeleidings¬programma’s, het inrichten van de beoordeling en het voeren van kwaliteitsbeleid. In het laatste hoofdstuk worden inzichten ge¬bundeld die tijdens dit project zijn opgedaan. De beschrijving van de verschillende onderdelen wordt geïllustreerd met voorbeelden uit de deelnemende scholen.Met deze slotpublicatie hopen we andere scholen te inspireren bij het ontwikkelen van goede begeleidingsprogramma’s.
DOCUMENT
Objective: The majority of parents with a disabled child experience chronic sorrow, characterized by recurrent feelings of grief and loss related to their child’s disability. There is a significant lack of research on parents’ lived experiences of chronic sorrow, which limits our ability to understand parents’ needs and provide proper support. Design: Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) was conducted based on in-depth interviews with six parents of severely disabled children. Results: In the literature on chronic sorrow, an important aspect has been consistently overlooked: the particular position of being a parent, experiencing an awareness of being ultimately responsible for their children. The analysis revealed how this awareness, experienced as a deeply felt ethical commitment, unconditional, largely in isolation, and without a limit in time, shaped the experience of chronic sorrow. Because of this awareness, the parents experienced themselves facing a Herculean task of navigating their intricate motions while struggling to maintain their ability to function. Conclusions: By revealing the importance of considering the unique parental position, the study enriches the concept of chronic sorrow, simultaneously offering insights into what it means to be a parent of a disabled child. These insights can improve care professionals’ responsiveness to parental needs.
DOCUMENT
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
Research on follow-up outcomes of systemic interventions for family members with an intellectual disability is scarce. In this study, short-term and long-term follow-up outcomes of multisystemic therapy for adolescents with antisocial or delinquent behaviour and an intellectual disability (MST-ID) are reported. In addition, the role of parental intellectual disability was examined. Outcomes of 55 families who had received MST-ID were assessed at the end of treatment and at 6-month, 12-month and 18-month follow-up. Parental intellectual disability was used as a predictor of treatment outcomes. Missing data were handled using multiple imputation. Rule-breaking behaviour of adolescents declined during treatment and stabilized until 18 months post-treatment. The presence or absence of parental intellectual disability did not predict treatment outcomes. This study was the first to report long-term outcomes of MST-ID. The intervention achieved similar results in families with and without parents with an intellectual disability.
DOCUMENT
Onderzoek naar de ondersteuningsbehoeften in het ouderschap bij aanstaande ouders en ouders met jonge kinderen. Het kenniscentrum GUTS heeft vanuit het lectoraat Jeugdhulp in transformatie een onderzoek uitgevoerd en dit rapport gepubliceerd. Hierbinnen is gebruik gemaakt van het thema lab Kansrijke Start van het Living Lab Publieke Gezondheid van het Kenniscentrum -Health Innovation van De Haagse Hogeschool. Een mooie co- creatie van 2 kenniscentra
MULTIFILE
Big report of the Startup EDR Project. See how the project promoted interregional collaboration and development for startups within the Ems-Dollart region.
MULTIFILE
Background: During the process of decision-making for long-term care, clients are often dependent on informal support and available information about quality ratings of care services. However, clients do not take ratings into account when considering preferred care, and need assistance to understand their preferences. A tool to elicit preferences for long-term care could be beneficial. Therefore, the aim of this qualitative descriptive study is to understand the user requirements and develop a web-based preference elicitation tool for clients in need of longterm care. Methods: We applied a user-centred design in which end-users influence the development of the tool. The included end-users were clients, relatives, and healthcare professionals. Data collection took place between November 2017 and March 2018 by means of meetings with the development team consisting of four users, walkthrough interviews with 21 individual users, video-audio recordings, field notes, and observations during the use of the tool. Data were collected during three phases of iteration: Look and feel, Navigation, and Content. A deductive and inductive content analysis approach was used for data analysis. Results: The layout was considered accessible and easy during the Look and feel phase, and users asked for neutral images. Users found navigation easy, and expressed the need for concise and shorter text blocks. Users reached consensus about the categories of preferences, wished to adjust the content with propositions about well-being, and discussed linguistic difficulties. Conclusion: By incorporating the requirements of end-users, the user-centred design proved to be useful in progressing from the prototype to the finalized tool ‘What matters to me’. This tool may assist the elicitation of client’s preferences in their search for long-term care.
DOCUMENT
Co-creation as a concept and process has been prominent in both marketing and design research over the past ten years. Referring respectively to the active collaboration of firms with their stakeholders in value creation, or to the participation of design users in the design research process, there has arguably been little common discourse between these academic disciplines. This article seeks to redress this deficiency by connecting marketing and design research together—and particularly the concepts of co-creation and co-design—to advance theory and broaden the scope of applied research into the topic. It does this by elaborating the notion of the pop-up store as temporary place of consumer/user engagement, to build common ground for theory and experimentation in terms of allowing marketers insight into what is meaningful to consumers and in terms of facilitating co-design. The article describes two case studies, which outline how this can occur and concludes by proposing principles and an agenda for future marketing/design pop-up research. This is the peer reviewed version of the following article: Overdiek A. & Warnaby G. (2020), "Co-creation and co-design in pop-up stores: the intersection of marketing and design research?", Creativity & Innovation Management, Vol. 29, Issue S1, pp. 63-74, which has been published in final form at https://doi.org/10.1111/caim.12373. This article may be used for non-commercial purposes in accordance with Wiley Terms and Conditions for Use of Self-Archived Versions. LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/overdiek12345
MULTIFILE