Videoverslag van Train de Trainer, een professionaliseringsprogramma met als onderwerp 'Strategisch en conceptueel denken' ontwikkeld door Jaap van der Grinten (projectleider) en Helma Weijnand-Schut van Hogeschool Inholland. In dit internationaal georiënteerde programma, participeerden docenten van drie hogescholen èn vertegenwoordigers uit de aan het project verbonden bedrijven, in totaal 18 cursisten. In de week van 23 juni 2014 verzorgde Julia Sloan (Columbia University New York) een inspirerende ‘state of the art’ tweedaagse over strategisch en conceptueel leren denken en over het belang van het verbinden van die twee manieren van denken. Het theoretische fundament kreeg praktische handen en voeten door een fieldtrip waarin ervaringen met het verbinden van strategisch en conceptueel denken vanuit het perspectief van een reclamebureau-klantcombinatie gedeeld werden: Communicatie en adviesbureau N=5 in samenwerking met KPN. Train de trainer is een onderdeel van het Amsterdam Creative Industries Centre of Expertise. amsterdamcreativeindustries.com'
DOCUMENT
Strategisch HRM van twee kanten bekeken. Ondanks alle literatuur, discussies, themabijeenkomsten, onderzoeken, trainingen en veranderingen in de rol van de personeelsafdeling, lijkt de strategische bijdrage van HRM maar niet van de grond te komen. Dit artikel geeft een overzicht van de inzichten uit wetenschap en consultancy en biedt een aantal aanknopingspunten om HR binnen organisaties te verbeteren.
DOCUMENT
Zorg, Service & Welzijn van Friesland College opereert in een complexe wereld. De bevolking vergrijst, de zorgvraag neemt toe en de beroepsbevolking krimpt. De technologische ontwikkelingen in de zorg gaan razendsnel. Mensen blijven langer thuis wonen, houden meer zelf de regie over wat ze nodig hebben en er ontstaan nieuwe vormen van welzijn en zorg, bijvoorbeeld kleinschalig wonen voor ouderen. In de maatschappij als geheel spelen ook grote vraagstukken waar (aankomende) professionals bij de uitoefening van hun beroep mee te maken krijgen. Dit vraagt om wendbare professionals ofwel professionals met de capaciteit om verbetergericht te leren en werken. Dit thema: professionals die zich blijvend ontwikkelen, heeft ook de aandacht van het Practoraat Leven Lang Ontwikkelen van Friesland College. Het beroepsonderwijs, waar deze professionals worden opgeleid, staat daarmee midden in de samenleving.
DOCUMENT
Inkopen is een vak. Wat is inkoop eigenlijk? Hoe doe je dat? Waar begint het en waar stopt het? Kopen bedrijven net zo in als consumenten? Wat zijn de verschillen? Dit zijn de vragen die u zich als lezer van dit boek kunt stellen.
LINK
ArchiNed. Op een ongekend strategisch en centraal gelegen plek krijgt Amsterdam er in 2014 een stukje stad bij: het huidige Marine Etablissement gaat ‘open’. ARCAM presenteert met de tentoonstelling Nieuwe perspectieven oude en nieuwe plannen voor het terrein om de discussie over de bestemming wat visuele kracht bij te zetten.
LINK
Communicatiemanagement wordt weleens een kritische succesfactor voor organisaties genoemd. Maar wat betekent dat? De auteurs laten zien dat de term kritische succesfactor of kritieke succesfactor vaak niet veel meer betekent dan "heel belangrijk" of "cruciaal". Zij pleiten er voor de term kritieke succesfactor te reserveren voor die situaties waarin de uitvoering van communicatiemanagement een cruciale rol speelt bij het behalen van de organisatiedoelen: een geslaagde campagne bijvoorbeeld. De term kritische succesfactor reserveren ze voor strategisch communicatiemanagement, waarbij de organisatie mede vanuit communicatieperspectief invulling krijgt. Communicatiemanagement speelt dan op strategisch beleidsniveau een belangrijke rol.
DOCUMENT
Sinds het einde van vorige eeuw is de interesse en aandacht voor samenwerken tussen bedrijven toegenomen. Veelal wordt de samenwerking gezocht om gezamenlijk effectiever of efficiënter, sneller en wendbaarder te opereren. Deze strategische samenwerkingsverbanden kennen vele verschijningsvormen. In sommige gevallen worden concurrenten zelfs partners of wordt de samenwerking gezocht met branchevreemde bedrijven. Maar wat behelst samenwerking eigenlijk? Uit welke fases bestaat het? En wordt de samenwerking gezocht in de keten of juist ook daarbuiten? En zijn er vuistregels die bedrijven helpen een succes te maken van samenwerken met andere bedrijven of organisaties?
DOCUMENT
In dit artikel wordt beschreven hoe door middel van workshops met een strategische HRM game een belangrijke stap is gezet in het maken van een realistisch strategisch HRM simulatiemodel. 187 HR-pro- fessionals kregen tijdens een workshop 72 HR-praktijken voorgelegd. De door hen verwachte effecten van deze praktijken op het gedrag van medewerkers is op een kwantitatieve manier expliciet gemaakt. Vervolgens maakten ze al spelende deze praktijken concreet tot op een niveau dat voor hen praktisch bruikbaar is. Op basis van de ervaringskennis van deze HR-professionals is het nu mogelijk om deze HR-praktijken en het door hen verwachte genuanceerde effect op medewerkersgedrag te koppelen aan vier strategische ideaaltypen. Dit vormt de basis van een simulatiemodel voor strategisch HRM. HR-professionals hebben zo bijgedragen aan het ontwikkelen van een tool die de beroepsgroep in de toekomst helpt hun werk beter te doen. Met de tool wordt het makkelijker om de organisatiestrategie te vertalen naar een daarbij passend HRM-beleid. De serious game die dat dit inzicht geeft, kan nu al door professionals gespeeld worden. De simulatie vereist nog verdere ontwikkeling, maar de eerste stappen zijn gezet, met dank aan alle deelnemers.
MULTIFILE