Online reputation systems (ORS) are platforms that collect and share feedback about products, services, or companies, primarily focusing on consumer reviews. However, employee rating platforms, a subset of ORS, allow workers to review their employers, providing valuable insights for job seekers and current employees. These reviews, often neglected in research, can significantly impact employees' perceptions and workplace dynamics by revealing hidden opinions and experiences. This study explores how employees manage the fear of interpersonal conflict arising from negative reviews and its effects on turnover intentions and recovery. Theoretical analysis utilizes the transactional model of stress and coping to understand these dynamics.
The demanding environment that contemporary dance students are exposed to could result in high stress levels, which can influence injury susceptibility. Therefore, this study aims to investigate the association between stress and injuries. In the period between September 2016 and March 2020, four cohorts of first-year dance students (N = 186; mean age 19.21 ± 1.35 years) were followed for one academic year. Each month, general stress was assessed on a 0-100 visual analogous scale. The Oslo Sports Trauma Research Center Questionnaire on Health Problems was used on a monthly basis to monitor injuries. Injuries were defined as "all injuries" (i.e., any physical complaint irrespective of the need for medical attention or time-loss from dance) and "substantial injuries" (i.e., leading to moderate/severe/complete reductions in training volume or performance). Mann-Whitney tests were performed to measure differences in general stress levels between injured and injury-free students, while repeated-measures ANOVA were performed to investigate whether general stress scores increased before and during injury occurrence. The overall average monthly general stress score over all cohorts for all students was 39.81. The monthly general stress scores ranged from 31.75 to 49.16. Overall, injured and substantially injured students reported higher stress scores than injury-free students, with significant differences in 3 out of the 9 months for all injuries (September, October, March, p < 0.05), and in 5 months for substantial injuries (September, October, November, December, April, p < 0.05). Within the 3-month period before and during injury occurrence, a (marginally) significant linear effect of general stress across the time periods was found for all injuries [F(1.87,216.49) = 3.10, p = 0.051] and substantial injuries [F(2,138) = 4.16, p = 0.018]. The results indicate an association between general stress and injuries. Future research should focus on effects of varying stress levels on injury risk using higher sampling frequency, for instance by measuring weekly since stress levels are likely to fluctuate daily. Practically, strategies aiming at stress reduction might have the potential to reduce the burden of dance injuries and may have positive outcomes for dancers, teachers, schools, and companies.
Dit onderzoek wordt uitgevoerd binnen de onderzoekslijn Studentenwelzijn van het lectoraat Studiesucces. Onderzoek op het gebied van studentenwelzijn in Nederland is nog beperkt. Een van de doelen van de onderzoekslijn is daarom een bijdrage te leveren aan (praktijkgerichte) kennis over het welzijn van studenten. Dit onderzoek heeft als doel daar aan bij te dragen door 1) de stresservaring van studenten binnen Hogeschool Inholland te onderzoeken, 2) in kaart te brengen wat studenten helpt om met stress om te gaan, en 3) te onderzoeken wanneer studenten zich bevlogen voelen. Tevens is dit onderzoek een verkenning van de variabelen van het Student Wellbeing Model. De onderzoeksuitkomsten dienen aanknopingspunten te bieden voor vervolgonderzoek naar het welzijn van studenten in relatie tot studiesucces. Ten slotte, de inzichten die verkregen worden dienen uiteindelijk bij te dragen aan het tegengaan van een hoge mate van stress (en andere gerelateerde psychische klachten) bij studenten en aan het bevorderen van het welzijn van studenten.
Fitphone is een onderzoeksprojecttraject van Herm Kisjes (Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid) die een aanpak beoogt te ontwikkelen voor (mentale) gezondheidsproblemen als gevolg van overmatig en/of ongezond smartphonegebruik. Het gebruik van de smartphone heeft naast veel voordelen in ons dagelijks leven ook nadelen. Deze nadelen, die zich manifesteren als stressklachten, slaapproblemen, negatief zelfbeeld, stemmingsklachten, angstklachten, aandachts- en concentratieproblemen en verwaarlozing van dagelijkse bezigheden (Busch & McCarthy, 2021; Cheung et al., 2019; Gligor & Mozoș, 2018; Wilmer et al.,2017), zijn geassocieerd met een toename van psychische klachten bij jongeren in Nederland (Stevens et al., 2023: CBS, 2021; Dopmeijer et al., 2020: Van Huisseling et al., 2017). Jongeren zijn ‘verslavingsgevoelig’ door een nog niet volledig ontwikkeld brein. Impulsiviteit en gevoeligheid voor beloningen op korte termijn spelen een grote rol (Crone, 2018). Bij het gebruik van smartphone bestaat er een reciproke relatie tussen mentale klachten en het smartphonegebruik. Smartphone wordt gebruikt als coping om stress te verminderen maar omgekeerd neemt stress ook toe bij meer smartphonegebruik (Calis & Kisjes, 2013; Samaha & Hawi, 2016; Wunsch, Kasten & Fuchs, 2017; Van Deursen et al., 2015). Samenvattend is er een sterke behoefte aan interventies om, in dit digitale tijdperk, gezond gedrag onder jongeren te bevorderen bij het maken van hun keuzes in smartphonegebruik. Het is van belang dat jongvolwassenen leren regie te nemen over de smartphone in plaats van omgekeerd. Hiervoor wordt een preventieprogramma ontwikkeld bij jongvolwassenen bij Fontys Hogeschool en VIGO (GGZ) met persoonsgerichte, preventieve ondersteuning, samen met jongeren, voor het bevorderen van ‘gezond’ smartphonegebruik.
Veel studenten hebben niet in de gaten hebben dat zij lijden onder financiële stress en zoeken geen hulp vanuit schaamte. Het doel van het project is om te voorkomen dat geldzorgen leiden tot studieproblemen bij studenten.Doel Met de te ontwikkelen tool kunnen studenten hun financiële stressniveau en mentale gezondheid bepalen en ontdekken of zij er op een effectieve manier mee omgaan. Aan het einde van de enquête krijgen ze advies, met daarin zowel korte als lange termijn effectieve strategieën om met hun financiële situatie om te gaan of direct verwezen naar (laagdrempelige) hulp. Resultaten Na het invullen van de enquêtes zijn studente zich beter bewust van hun financiële en mentale stress situaties en HOE daar effectief mee om te gaan. Looptijd 01 januari 2022 - 13 december 2023 Aanpak Er wordt een interactieve enquête gemaakt, die direct persoonlijk feedback geeft. Als ondersteuning worden er animaties ontwikkeld die tot inzicht leiden in bijvoorbeeld (1) “wat is financiële stress”, (2) “wat zijn vroegsignaleringsindicatoren” (3) “effectieve coping strategieën” (4) “realistisch budgetteren”, (5) “actief & passief inkomen”, (6) “hoe om hulp vragen”. Meer weten? Bekijk dit filmpje over goede en slechte stress Bekijk ook de stresscheck