HAN Lean E-Event week 2021 – 25-28 januari – meer flexibiliteit, meer keuze We beloofden u eerder dit jaar een HAN Lean Event nieuwe stijl. Sprankelender en vernieuwender! Maar wie had gedacht dat we onze bestaande opzet helemaal los moesten laten? Achter de schermen werken we al een tijd hard aan een definitieve opzet van het komende HAN Lean event. Vandaag delen we graag deze nieuwe opzet met u. Wat blijft Het HAN Lean Event is en blijft de afronding van onze de HAN minor Lean / World Class Performance. De presentaties van de verbeterprojecten van de minor studenten staan centraal. We sluiten het event af met de verkiezing van het beste lean verbeterproject van deze minor. Wat verandert - Het volledige programma vindt online plaats - Studentpresentaties over 3 dagen verspreid Onze studenten presenteren verdeeld over 3 dagen (op maandag, dinsdag en woensdag). - Afsluitend verkort programma op donderdag 28 september - Geen voorprogramma - HAN Lean Pubquiz als afsluiting Meer flexibiliteit, meer keuze. Bekijk tot 15 studentpresentaties! Doordat onze studenten dit jaar over drie dagen hun verbeterprojecten presenteren kunt u maar liefst 12 presentaties live bijwonen. Kon u als deelnemer voorgaande jaren 4 van de circa 30 studentpresentaties bijwonen, in deze nieuwe opzet kunt u er 12 tot 15 zien. Of u 2 of 12 sessies wilt zien, de keuze is aan u. Na de sessie vragen wij u de presentatie te beoordelen. Het best beoordeelde project mag zich dagwinnaar noemen en presenteert op het afsluitende event plenair voor alle aanwezigen. Programma HAN Lean E-Event week 2021 Voorrondes beste HAN verbeterproject Maandag 25 januari 16.00 – 17.30 Studentpresentaties ronde 1 (circa 10 studentkoppels) Dinsdag 26 januari 16.00 – 17.30 Studentpresentaties ronde 2 (circa 10 studentkoppels) Woensdag 27 januari 16.00 – 17.30 Studentpresentaties ronde 3 (circa 10 studentkoppels) Verkiezing beste HAN verbeterproject Op donderdag 28 januari om 15.30 heten we u graag van harte welkom tijdens ons jaarlijkse HAN Lean Event! Het HAN Lean Event is de jaarlijkse afronding van de minor Lean / World Class Performance. Dit jaar presenteren wij een HAN Lean E-Event vanuit de studio. Helaas geen fysieke ontmoeting dit keer, maar wel een event in een mooie online setting. Op het afsluitende event op donderdag 28 januari presenteren de 3 winnende koppels van de voorgaande dagen hun verbeterprojecten vanuit de studio. Samen met u kiezen wij die middag het beste HAN Lean Verbeterproject van 2020/2021. Het zijn uitdagende tijden voor het bedrijfsleven. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en u gaat mee in deze digitale transformatie. De Covid-19 epidemie versterkt de noodzaak sneller en verder te digitaliseren. Maar welke rol speelt Lean in dit proces? Speelt Lean überhaupt een rol in dit proces? Of is de inmiddels 80-jaar oude management filosofie inmiddels nauwelijks nog relevant? Thema De (ir)relevantie van Lean Lean on trial: De relevantie van Lean Hoe relevant is Lean nog in tijden van corona, Smart technologieën en verschillende nieuwe management theorieën? Donderdag 28 januari 2021 zit Lean in de beklaagdenbank. Na een betoog voor en tegen Lean is er ruimte voor enkele studenten en relatie om in 1 minuut hun visie te delen. Pubquiz De middag sluiten we af luchtig af met een pubquiz waar we niet alleen uw kennis van Lean, maar ook uw kennis van ons kenniscentrum zullen testen. En ja, er zijn prijzen te winnen dus mis de quiz niet.
MULTIFILE
Omdat de aarde een uitputbare bron is en de vraag naar grondstoffen wereldwijd sterk toeneemt, neemt de vraag naar een circulaire economie toe (Dijksma & Kamp, 2016). De Nederlandse overheid heeft hierop ingespeeld door circulariteitsdoelen op te stellen om 50% minder primaire grondstoffen te verbruiken in 2030 en 100% in 2050 (de Bruijn, et al., 2019). In de bouwsector wordt hier invulling aan gegeven door circulair te bouwen. Bijvoorbeeld bij de gemeente Olst-Wijhe die een nieuwbouwwijk genaamd Olstergaard op een circulaire wijze wil realiseren door gebruik te maken van beschikbare aanpakken. Echter richten deze aanpakken zich alleen op het gebouw zelf en zijn er onvoldoende handvatten beschikbaar voor de bouwrijpfase. Om ook deze fase van een nieuwbouwproject circulair te realiseren, is een onderzoek uitgevoerd.
MULTIFILE
Schrijven met de hand is belangrijk. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen beter en sneller leren lezen als ze de letters leren schrijven met de hand. Oudste kleuters die de papier- en pentaken leuk vinden, doen ze vaker en worden er beter in. Zo kunnen ze met voldoende bagage starten met het schrijfonderwijs. Helaas is dat voor veel kinderen niet zo, wat zich uit in schrijfmoeilijkheden. In 2020 is het WRITIC-groepsprogramma uitgekomen en vanaf dat moment zijn er studiedagen gegeven aan kindertherapeuten en gespecialiseerde leerkrachten. Het WRITIC-groepsprogramma is een co-teaching interventie van 10 weken voor oudste kleuters (5-6 jaar) die op basis van het WRITIC-assessment nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven. In samenwerking met leerkracht en ouders wordt gewerkt aan de papier en pentaken zodat kinderen bter voorbereid starten met het schrijfonderwijs in groep 3. Hierbij zetten we in op autonomie, verbinding en competentie om de motivatie van de kinderen te stimuleren.Het groepsprogramma is gericht op preventie van schrijfmoeilijkheden en het voorkomen van de negatieve spiraal die hiermee gepaard gaat: te moeilijk, niet leuk, niet oefenen en niet beter worden. Het is een product dat past binnen Passend onderwijs met financiering vanuit het onderwijs. Veel scholen reageren enthousiast alleen financiering vanuit het onderwijs is vaak moeizaam of nog niet mogelijk.Studenten van de opleiding ergotherapie aan de HvA hebben met interviews bij ergotherapeuten in kaart gebracht wat succesfactoren zijn bij het implementeren van het WRITIC-groepsprogramma in de klas. In deze workshop delen we de uitkomsten van dit onderzoek. We geven uitleg over de verschillende financieringsstromen en lichten verschillende succesverhalen toe. Zo hopen we collega’s te inspireren om op school het WRITIC-groepsprogramma vorm te geven en zo bij te dragen aan een goede start van het schrijfonderwijs in groep 3 voor zoveel mogelijk kinderen.