Er is in Beter Benutten nog veel behoefte aan bewijs van structurele gedragsveranderingen na aanleiding van ingezette maatregelen. In dit paper geven wij inzicht in het effect van het OV-stimuleringsproject Kom op! Neem het OV van Maastricht Bereikbaar. Wij vergelijken deelnemers van de actie die hebben deelgenomen na aanleiding van een tijdelijke verkeershinder met deelnemers die vanuit hun intrinsieke motivatie hebben gekozen om deel te nemen aan de actie. Met behulp van drie verschillende onderzoeksmethoden zijn de effecten van structurele gedragsverandering op de twee groepen onderzocht. Eén jaar na deelname is er een enquête afgenomen onder de deelnemers van Kom op! Neem het OV. Vervolgens zijn er telefonische interviews gehouden onder de non-respons groep van de enquête, om de kwaliteit van de enquête te waarborgen. Tenslotte beschikt Maastricht Bereikbaar ook over een uniek pannelbestand, waardoor het verschil tussen de twee groepen deelnemers ook middels een longitudinale regressieanalyse kan worden getoetst. Door de combinatie van de drie onderzoeksmethoden wordt de kans verkleind dat de verkregen resultaten beïnvloed zijn door deelnemers die strategisch of sociaal wenselijk hebben geantwoord. Dit maakt het huidige onderzoek uniek en betrouwbaar ten aanzien van de verkregen resultaten.
MULTIFILE
De regio Parkstad Limburg heeft te maken met een complexe, meervoudige opgave in de vorm van achterstanden in de sociaal fysieke leefbaarheid, ruimtelijke- en sociaal-economische structuur. Vergelijken we Limburg met de rest van Nederland, dan zijn er grote verschillen zichtbaar. Zoomen we in op Parkstad Limburg, dan zijn armoede, ongezondheid, werkloosheid, leegstand en onveiligheid in diverse buurten en wijken aan de orde van de dag. Dit heeft negatieve invloed op de brede welvaart in de regio. De problematiek en de achterstand ten opzichte van het gemiddelde van Limburg en de rest van Nederland is groot en wordt overgedragen van generatie op generatie. Een duurzame ontworsteling uit de hele gemarginaliseerde positie lijkt zonder langdurige ondersteuning nagenoeg onmogelijk, mede door de intergenerationele mobiliteit van armoede, opleidingsniveau, gezondheid en werkloosheid.
DOCUMENT
Ter voorbereiding van zijn advies [Nr 55; 2014] over beïnvloeding van gedrag door de overheid heeft de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) aan Baukje Stinesen en Reint Jan Renes gevraagd een verkennend onderzoek te doen naar overheidsinitiatieven die zich richten op gedragsbeïnvloeding van de burger in de domeinen gezondheid, mobiliteit en financiën.
DOCUMENT
Integrated learning draait om het combineren van de kennis die studenten opdoen in het klaslo-kaal - zowel methodologisch als theoretisch - met ‘real-life’ vraagstukken voor bestaande orga-nisaties waarvoor een oplossing bedacht moet worden. Hoe kunnen studenten bijdragen aan het stimuleren van gedragsverandering ten behoeve van een veiligere maatschappij? Dit project richt zich op de verdere ontwikkeling van een innovatieve onderwijsvorm met deze startvraag. Stu-denten gaan hierbinnen aan de slag met een relevant maatschappelijk veiligheidsprobleem en dienen uiteindelijk op basis van hun onderzoeksbevindingen artefacten te ontwikkelen die bij kunnen dragen aan de (lokale) beheersing van dit probleem. Derhalve tracht dit project belang-rijke maatschappelijke thema’s - en de zoektocht naar oplossingen - verder, systematischer en structureler te integreren in het hedendaagse onderwijs. De ervaringen met dergelijke rijke leer-omgevingen dienen er enerzijds voor te zorgen dat studenten belangrijke relevante vaardigheden opdoen (op gebieden die uiteenlopen van communicatie tot presentatie en van kritische reflectie tot de technische omgang met moderne media). Anderzijds zullen de verworven inzichten en ontwikkelde artefacten (zoals documentaires, beslissingsbomen of podcasts) worden ‘terugge-bracht’ naar relevante organisaties en kunnen zo een rolspelen in de (lokale) veiligheidscontext. Op deze wijze streeft dit project naar synergie tussen academische leeromgevingen en de vragen en behoeften van (lokale) organisaties werkzaam op het terrein van veiligheid.