In dit onderzoeksrapport worden de resultaten beschreven van onderzoek naar de studentbehoeften aan (meer) flexibel onderwijs aan de Hanzehogeschool.
DOCUMENT
Bij studentbehoeften gaat het om het inzichtelijk maken van de leeromstandigheden en -voorkeuren van studenten en de mate waarin studenten flexibiliteit wensen.
LINK
Welke social media gebruiken studenten? Waarom gebruiken studenten deze media? Welke verwachtingen hebben ze van het onderwijs? In dit whitepaper delen we de resultaten van ons onderzoek naar de betekenis van social media in het leven van de hedendaagse student.
DOCUMENT
Samenwerking tussen Hogeschool Saxion (Tjark Huizinga), Windesheim (Herma Jonker) en Hanzehogeschool Groningen, met als doel om de (NRO-gefinancierde) 'onderwijskennispagina' te vullen met evidence-based kennis en werkwijzen.
Daarom kiest het onderzoeksteam voor een terugkoppeling op schoolniveau, zodat schools weten wat de behoefte is die bij hun eigen studentenpopulatie leeft. De schoolspecifieke rapportages (een visual) zijn in oktober/november 2022 verspreid aan de MT’s. In de huidige rapportage wordt m.n. Hanze-breed gekeken, waarbij zeer opvallende resultaten op schoolniveau zijn meegenomen.Uit het onderzoek blijkt dat 86% (dat zijn 893 respondenten van de totale 1039 respondenten) van de studenten die gereageerd hebben op de enquête, behoefte heeft aan flexibilisering. Studenten noemen in het onderzoek verschillende aspecten als reden, zoals zelf vakken kiezen die aansluiten bij eigen voorkeur/profilering, het beter kunnen combineren van de opleiding met werk/zorg/etc., toenemende motivatie en de mogelijkheid om te specialiseren.Als meest belangrijke reden voor flexibilisering noemen studenten autonomie/eigenaarschap, gevolgd door de combinatie van werk en opleiding en het kunnen kiezen met wie studenten samenwerken. In het economisch domein was de belangrijkste reden de combinatie van opleiding met een bijbaan.Als we kijken naar de vragen waaruit het grootste groeipotentieel blijkt (d.w.z., de grootste discrepantie tussen de gewenste situatie en de huidige situatie), dan geeft de Hanze-student aan dat zij met name op de volgende aspecten meer flexibiliteit zou willen:- Keuze om een opdracht in een groep of individueel uit te werken;- Keuze voor docent en/of (studie- danwel praktijk)begeleiders;- Keuze met welke studenten zij samenwerken tijdens een groepsopdracht;- Mogelijkheid om te versnellen of te vertragen;- Toetsmomenten en toetsvormen;- Keuze voor online of fysiek onderwijs;- Samenstelling van de vakken die de student volgt binnen een opleiding (à la een ‘vakkenpakket’);- Validering;- Les- en werkvormen.Opvallend was dat studenten het wenselijk vonden dat de opleiding bepaalt of:- studenten certificaten ontvangen na het afronden van een module/eenheid van leeruitkomsten,- of de toetsen / tentamens door een externe deskundige worden beoordeeld,- in welke maand met de opleiding kon worden begonnen.Dit onderzoek is uitgevoerd om schools en de Hanzehogeschool als geheel te ondersteunen bij het verder ontwerpen en faciliteren van passende leerroutes (ookwel bekend als flexibel onderwijs of flexibilisering).