This study examines the relationships between students’ perceptions of heavy study load, time spent on learning, study strategies, and learning outcomes. Student’s study strategies were measured with a short version of Vermunt’s Inventory of Learning Styles. It was possible to replicate 5 processing and 5 regulation strategies. The higher order dimensions meaning directed learning style (relate and structure, concrete processing, critical processing) and reproduction directed learning style (memorize and repeat, analyze, self-regulation of contents, process and results, external regulation of the learning process) differed from Vermunt. The scales showed differences across groups, which is in line with previous research. Linear structural analysis showed that reproduction directed learning precedes meaning directed learning. Only meaning directed learning affected GPA, the influence of the two learning styles on ECs was not evidenced in this study. Contact hours influenced ECs, but this effect was tempered through its negative association with a heavy study load. The limitations, implications for practice, and directions for further research and development will be discussed in the round table.
DOCUMENT
De gezondheidswaarde van sport is de afgelopen jaren een prominentere rol gaan spelen in het huidige lokale sport- en beweegbeleid. Met name het bevorderen van een gezonde en actieve leefstijl speelt een relevante rol. Vanwege het groeiend aantal senioren met één of meer chronische aandoeningen in de gemeente Sittard-Geleen, is de beweeginterventie Physical Activity Centre (PAC) opgezet. Senioren met chronische klachten worden binnen PAC persoonlijk en op maat begeleid door studenten van Fontys Sporthogeschool. Hierbij zijn de kwaliteit van deze beweeginterventie en de begeleiding door bewegingsdeskundigen noodzakelijke voorwaarden. Echter dient men bij beweeginterventies ook rekening te houden met zowel de deelnemer (persoon) als de sociale steun en de setting. Daarom wordt er, binnen de methodiek PAC, een sociaal-ecologisch model gehanteerd dat de interactie van deze drie componenten weergeeft. Om deze reden is er binnen dit onderzoek gekozen voor een bundeling van studies op het vlak van persoon (fysieke vooruitgang en motivatie) en sociale steun (gedragsdeterminanten) gekoppeld aan de setting (methodiek PAC). Deze bundeling heeft als doel om inzicht te verwerven in duurzaam en verantwoord bewegen. Studie 1 toonde aan dat PAC naast een positieve invloed op de lichaamssamenstelling, ook een positief effect heeft op zowel spierkracht als cardiovasculair uithoudingvermogen van de deelnemers. Daarnaast bleek uit studie 2 dat deelname resulteert in een verschuiving naar intrinsieke motivatie. Vervolgens gaven deelnemers van studie 3 aan dat de gedragsdeterminanten: (1) positieve cognitieve attitude, (2) sociale steun van een persoonlijke begeleider alsmede (3) modelling en sociale steun van gelijken leidden tot een hoge mate van intrinsieke motivatie om aan PAC te blijven deelnemen. Uiteindelijk blijkt dat de drie componenenten van de keten, namelijk persoon, sociale steun en setting, bijdragen aan het positieve effect op de gezondheid van de deelnemers en aan duurzaam verantwoord bewegen. In de toekomst wordt aangeraden om de interactie tussen deze componenten nog nader te onderzoeken.
LINK
Er is onderzocht of studenten na deelname aan de zomercursus rekenen, taal en studievaardigheden van de opleidingen business studies, accountancy en bedrijfseconomie, beter presteren op reken- en taalopgaven in vergelijking tot hun prestaties voorafgaand aan de zomercursus én in vergelijking tot studenten die niet hebben deelgenomen aan de zomercursus. Studenten die hebben deelgenomen aan de zomercursus hebben voorafgaand aan de zomercursus een aantal reken- en taalopgaven gemaakt en een algemene vragenlijst ingevuld. Een controlegroep die niet heeft deelgenomen aan de zomercursus heeft een vergelijkbare algemene vragenlijst ingevuld. Daarnaast hebben alle studenten, zowel de deelnemers aan de zomercursus als de controlegroep, een diagnostische instaptoets voor taal en rekenen gemaakt bij de start van het studiejaar.
DOCUMENT
In dit rapport worden de resultaten besproken van twee studies die voedseleducatie-interventies op middelbare scholen in Flevoland evalueren. Beide studies hebben gebruik gemaakt van focusgroepen met scholieren. In de eerste studie worden vijf interventies rondom voedsel en gezondheid geëvalueerd, in de tweede studie is onderzocht hoe de leerlingen aankijken tegen de eiwittransitie en of een interventie rondom de veldboon die houding beïnvloedt.
DOCUMENT
Via dit onderzoek is inzicht verkregen in de beeldvorming van studiesucces, binding en diversiteit bij de meest betrokken actoren, namelijk de studenten, de docenten en de professionals in het werkveld. Zo blijkt dat er nog altijd veel beelden over en van elkaar bestaan. Deze beelden zijn al dan niet gekleurd en bewust dan wel onbewust ontwikkeld. Veel actoren realiseren zich dat ze heel bewust en op een positieve wijze met diversiteit (willen) omgaan, maar dat de praktijk van alledag toch weerbarstig is. De aanbevelingen die in dit adviesrapport gedaan worden, leveren een bijdrage aan het vergroten van kansen van studenten doordat concrete interventies worden voorgesteld die zowel de studenten, docenten als het werkveld raken.
DOCUMENT
Bij het onderzoek naar mogelijke effecten van een windmolenpark in het IJsselmeer is ETFI uitgegaan van de vele onderzoeken die er inmiddels, in Nederland maar ook internationaal, bestaan. Op deze manier zijn conclusies en oordelen, zowel geïnspireerd door voorvechters van windenergie als van tegenstanders, zowel bij geplande als bij reeds aangelegde windmolenparken, geïnventariseerd. De conclusie van dit literatuuronderzoek luidt dat de studies onvoldoende bewijs leveren, zowel voor het ontstaan van schade aan de toeristische sector als voor het ontbreken van die schade. Dit onderzoek moet dan ook niet gelezen worden als een aanbeveling vóór of tegen windmolenparken. De waarde van het onderzoek is dat het de publiek toegankelijke studies uit binnen en buitenland met betrekking tot de relatie tussen windparken en toerisme bijeen brengt en systematisch analyseert. Zodoende brengt het de risico’s en mogelijkheden beter in beeld zodat in alle scenario’s —met of zonder windmolens— afwegingen gemaakt kunnen worden waarin alle belangen gerespecteerd worden.
DOCUMENT
In 2005 and 2006, almost sixty Dutch National Sport Federations (NSFs) participated in a special program for creating a marketing strategy for the next four years. This program was initiated and organized by NOC*NSF (the Dutch Olympic Umbrella Sports Organization). The NSFs had to joint the project to receive funds. For most of them it was the first time they seriously analyzed the market with the aim of developing new programs. The purpose of this paper is to explore to what extent Dutch NSFs are capable to change their structures to become more market oriented and more market responsive in order to write strategic plans. The changed structures are investigated using the "institutional theory" (Tolbert & Zucker, 1996) and are explained by exogenous (market context and institutional context) and endogenous (interests, values, power dependencies, and capacity for action) dynamics from the neo-institutionalist framework (Greenwood & Hinings, 1996). In 2005 NSFs were expected to be in a pre-institutionalized stage, i.e. they were supposed to develop new organizational structures in response to specific problems (Kikulis, 2000). Now, approximately 1½ years after finishing their strategies, the question arises whether they have reached the semi-institutional stage, i.e. whether the new structures or actions are diffused across organizations, yet still subject to change and whether old structures are yet eroding (Kikulis, 2000). Methods Studying the intended structural change of NSFs requires an in-depth study of their social reality and the reactions and interpretations of involved actors, including their applied meanings to certain situations. Greenwood & Hinings (1996) plead for detailed comparative case-studies when studying institutional changes. Therefore three NSFs has been selected: The Royal Dutch Korfball Federation (KorfFed); The Royal Dutch Billiards Federation (BillFed); and the Dutch Jeu de Boules Federation (JeuFed). These three federations differ on size, amount of housed sports, number of associated clubs, sorts of intermediary decision making bodies, employed FTE's, and more. Therefore it is expected that the tempo of institutionalization of the new, market oriented, structures, will differ among them. Sugden & Tomlinson (2002) developed a multi-method style of qualitative research for making sense of the deep, inside information below the surface of everyday life. They call it the "Brighton method. Applying the Brighton method for this research implies that the three cases will be studied with respect to their history, their present marketing actions, their results and the changes in their organization. In-depth interviews, document analysis (policy plans, marketing plans and more), and where possible observations and participations are used to create a critical and investigative view of the organizations in change. Results The KorfFed used the marketing program to further develop existing programs. Although the outcomes of these programs were not new, the program has opened the eyes of the president, director and staff members. They are now conscious of the urgency of a market orientation, and a marketing orientation (a marketing position has already been introduced), and they see opportunities in attracting non-competition playing korfball players. They have, however, not yet reached the phase of semi-institutionalization of the market oriented structures. This can be concluded from the following: - The organization still has an ad-hoc character; - Some board members still make decisions based on their own insights rather than on information from the professional part of the organization; - Decisions to start programs are still grounded on subsidy possibilities rather than on market possibilities. Interest dissatisfaction and power dependencies are the main dynamics that form barriers in the planned organizational change. The BillFed is a federation that covers four disciplines, i.e. pool, snooker, carom, and billiard 3 cushions. The federation used to act upon these four disciplines. The marketing program has made clear that the BillFed should act upon target groups instead of on these disciplines. Therefore, the federation created a vision to reach youth, young adults, as also elderly people. Carrying out this new vision requires a market orientated structure (focus on target groups) instead of an internal orientated structure (focus on discipline groups). This new vision is created on an upper level (general board together with professional staff) in the organization. This federation also introduced a professional marketing position. Unfortunately, the underlying layers remain slightly passive and are not willing to work along the new structures, which mean that the new structures have not been diffused across the whole organization. Interest dissatisfaction, value commitments and power dependencies are the problematic dynamics. The JeuFed used to have a strong competition and tournament (internal) orientation, while many jeu-de-boules players play the game just for fun. The marketing program has created the insight that the just-for-fun players are also an important target group. Hence, 3 projects are developed to make club membership more attractive for all jeu-de-boules players. Since the federation never worked with projects before, they just found out that implementing projects such as these requires new structures. The JeuFed has just arrived in the pre-institutionalized phase, still far away from the semi-institutionalized chapter. Power dependencies and a lack of capacity for change are influencing dynamics in this case. Discussion Although it is already 1½ years ago that Dutch NSFs finished their marketing program, in none of the described cases the new structures have reached the semi-institutional stage. These new structures or actions are not yet diffused across the organizations, and the old structures are not eroding. In all three cases another combination of endogenous dynamics are influencing the process of organizational change. Continuing research is needed to find out whether these federations will ever reach the next stage of institutionalization and which dynamics will play an important role.
DOCUMENT
In het tweede studiejaar van de opleiding Business Studies van Inholland is gebruik gemaakt van de businessgame T-Challenge. Uit de evaluatie van de procesgang en ervaren (leer)effecten van deze game blijkt dat dit instrument in potentie een krachtige leeromgeving is, maar dat het realiseren van gewenste leereffecten een didactische inbedding vraagt en gerichte interventies van docenten.
DOCUMENT
Er zijn verrassend weinig studies uitgevoerd naar de verschillen in kenmerken tussen starters en overnemers. Internationaal onderzoek wijst uit dat starters de concurrentiekracht van het bedrijfsleven versterken, maar dat zij op lange termijn een negatief effect hebben op de werkgelegenheid. Het zijn vooral de overnemers die een hoge overlevingskans hebben, bijdragen aan innovaties, omzetgroei en de werkgelegenheid.
DOCUMENT
Een interview met Patty de Laat (HBO docent Fontys Sociale Studies) en Michel Frijters (MBO Summa College Sociaal Werk) over de beloftevolle samenwerking tussen het MBO en HBO sociaal werk binnen de professionele werkplaats – maatschappelijke impact in Eindhoven. Een leeromgeving die enerzijds bijdraagt aan de ontwikkeling van toekomstige professionals binnen het sociale domein en anderzijds impact maakt door sociale vraagstukken bij de kern aan te pakken.
DOCUMENT