Bij Sport en Bewegen leven verschillende vragen rondom studiesucces. Een van de vragen die de opleiding heeft is gericht op de werking van drempels en de mogelijke invloed daarvan op het aantal langstudeerders. Sport en Bewegen geeft aan dat het lukt om langstudeerders te laten uitstromen, maar doordat er nieuwe langstudeerders bij blijven komen, de totale groep niet afneemt. Een factor die op de instroom van langstudeerders van invloed zou kunnen zijn is de aanwezigheid van drempels in het curriculum. Binnen het programma van Sport en Bewegen zijn er verschillende drempels in het curriculum ingebouwd. Ten eerste zijn er bepaalde eisen waaraan studenten moeten voldoen voordat zij aan de stage in het 3e jaar mogen beginnen. De opleiding biedt de studenten die nog niet met hun stage mogen beginnen de optie om alvast de vakken te volgen die ze anders ná de stage zouden krijgen. Deze vakken worden twee keer in het jaar aangeboden. Een andere optie is dat studenten het 2e jaar opnieuw doen. Door deze twee opties aan te bieden kunnen studenten die nog niet aan hun stage mogen beginnen hun achterstand wegwerken, actief met de studie bezig blijven en blijven ze in contact met de opleiding en klasgenoten
Studentsucces heeft een prominente plaats in het ambitieplan 2026 van Hogeschool Utrecht en ook in de strategische agenda van de vereniging hogescholen 2019-2023. Het omdenken van studiesucces naar studentsucces belooft een vernieuwde kijk op studeren. Ook op studeren met verborgen zorgen. Het binnen de gestelde termijn je diploma halen is niet meer een doel op zich. Er ontstaat nu meer oog voor persoonlijke omstandigheden en bredere persoonsvorming. Dit neemt niet weg dat HU onnodige studievertraging tegen wil gaan. Dit rapport biedt inzicht in aard en omvang, aanbevelingen voor nieuwe ontwikkelingen en aangrijpingspunten voor verandering van kijken. De ervaringen van studenten met een (functie)beperking, het verlenen van informele zorg aan dierbaren, het omgaan met prestatiedruk kunnen van waarde zijn voor persoonlijke, professionele en maatschappelijke ontwikkeling en zijn een belangrijke bron om van en met elkaar te leren. Dit rapport bevat handvatten en motiveert om de kwaliteit van (samen)leven en leren in de HU gemeenschap verder te verbeteren.
Deel 1 van het project Studeren zonder financiële zorgen. Hebben hbo-studenten financiële zorgen en heeft dit impact op hun studie? Deze vraag staat centraal in dit onderzoek. Door middel van een online enquête zijn studenten van vijf hogescholen bevraagd (n=4.901). Bijna de helft van de studenten heeft een lening en/of collegegeldkrediet bij DUO. Ruim een kwart van deze groep ervaart vaak zorgen over de eigen studieschuld (28%). De helft van de groep met een lening en/of collegegeldkrediet ervaart soms zorgen (49%). Een derde van de studenten kan geen schatting geven van de hoogte van de eigen studieschuld is (34%). Twee op de tien studenten (21%) geeft aan moeilijk rond te komen en 39% geeft aan niet makkelijk, maar ook niet moeilijk rond te komen. Moeilijk rondkomen heeft vooral te maken met de hoge studiekosten en de beperkte inkomsten.
Jaarlijks studeren er meer dan 300.000 studenten af in het economisch beroepsonderwijs, vaak met een onderzoeks- of adviesrapport. Maar de beroepspraktijk, de opleidingen en de studenten vinden deze vorm van afstuderen lang niet altijd optimaal.Doel Doel van het project is om - gezamenlijk met economische hbo-opleidingen, lectoraten, bedrijven en studenten - nieuwe scenario’s te ontwerpen voor het afstuderen, waarmee waarde wordt gecreëerd voor het bedrijfsleven, studenten, het onderwijs en onderzoek. Resultaten Dit onderzoek loopt nog. Na afloop vind je hier de resultaten. Looptijd 01 februari 2019 - 31 januari 2022 Aanpak We zetten een netwerk op rondom afstuderen in het economische domein. We onderzoeken wat de huidige vormen van afstuderen zijn en welke knelpunten de beroepspraktijk, opleidingen en studenten ervaren. Samen met hen en andere stakeholders ontwikkelen we scenario’s voor afstudeertrajecten. Het afstuderen is een belangrijk moment in de vorming van professionals. Ook is het een kans voor onderwijs, onderzoek en praktijk om gezamenlijk complexe praktijkproblemen aan te pakken. Vaak doen studenten onderzoek, uitmondend in een onderzoeks- of adviesrapport. Maar bedrijven en instellingen wensen regelmatig andere producten en resultaten. Opleidingen vragen zich steeds meer af of een afstudeeronderzoek wel een goede toetsing van de eindkwalificaties van een opleiding is. Ten slotte, studenten ervaren het afstuderen regelmatig als een laatste te nemen hobbel om het diploma te halen, ze zien de relatie met de dagelijkse praktijk niet altijd en ze lopen in deze fase vaak studievertraging op.