Background: Clinicians are currently challenged to support older adults to maintain a certain level of Functional Independence (FI). FI is defined as "functioning physically safely and independent from another person, within one's own context". A Core Outcome Set was developed to measure FI. The purpose of this study was to assess discriminative validity of the Core Outcome Set FI (COSFI) in a population of Dutch older adults (≥ 65 years) with different levels of FI. Secondary objective was to assess to what extent the underlying domains 'coping', 'empowerment' and 'health literacy' contribute to the COSFI in addition to the domain 'physical capacity'. Methods: A population of 200 community-dwelling older adults and older adults living in residential care facilities were evaluated by the COSFI. The COSFI contains measurements on the four domains of FI: physical capacity, coping, empowerment and health literacy. In line with the COSMIN Study Design checklist for Patient-reported outcome measurement instruments, predefined hypotheses regarding prediction accuracy and differences between three subgroups of FI were tested. Testing included ordinal logistic regression analysis, with main outcome prediction accuracy of the COSFI on a proxy indicator for FI. Results: Overall, the prediction accuracy of the COSFI was 68%. For older adults living at home and depending on help in (i)ADL, prediction accuracy was 58%. 60% of the preset hypotheses were confirmed. Only physical capacity measured with Short Physical Performance Battery was significantly associated with group membership. Adding health literacy with coping or empowerment to a model with physical capacity improved the model significantly (p < 0.01). Conclusions: The current composition of the COSFI, did not yet meet the COSMIN criteria for discriminative validity. However, with some adjustments, the COSFI potentially becomes a valuable instrument for clinical practice. Context-related factors, like the presence of a spouse, also may be a determining factor in this population. It is recommended to include context-related factors in further research on determining FI in subgroups of older people.
In dit artikel wordt gekeken naar de relatie tussen het gebruik van mobiele applicaties en fysieke activiteit en gezonde leefstijl. Dit is gedaan op basis van een vragenlijst onder deelnemers aan een hardloopevenement, de Dam tot Damloop. Er werden aparte analyses gedaan voor 8km lopers en 16 km lopers. Een positieve relatie werd gevonden tussen app gebruik en meer bewegen en zich gezonder voelen. App gebruik was ook positief gerelateerd aan beter voelen over zichzelf, je voelen als een atleet, anderen motiveren om te gaan hardlopen en afvallen. Voor de 16 km lopers was app gebruik gerelateerd aan gezonder eten, zich meer energieker voelen en een hogere kans om het sportgedrag vol te houden. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat app gebruik mogelijk een ondersteunende rol kunnen hebben in de voorbereiding op een hardloopevenemen, aangezien het gezondheid en fysieke activiteit stimuleert.
Self-efficacy and outcome expectations regarding client activation determine professionals’ level of actively engaging clients during daily activities. The Client Activation Self-Efficacy and Outcome Expectation Scales for nurses and domestic support workers (DSWs) were developed to measure these concepts. This study aimed to assess their psychometric properties. Cross-sectional data from a sample of Dutch nurses (n=150) and DSWs (n=155) were analysed. Descriptive statistics were used to examine floor and ceiling effects. Construct validity was assessed by testing research-based hypotheses. Internal consistency was determined with Cronbach’s alpha. The scales for nurses showed a ceiling effect. There were no floor or ceiling effects in the scales for domestic support workers. Three out of five hypotheses could be confirmed (construct validity). For all scales, Cronbach’s alpha coefficients exceeded 0.70. In conclusion, all scales had moderate construct validity and high internal consistency. Further research is needed concerning their construct validity, testretest reliability and sensitivity to change.
The results will be consensus between departments of physiotherapy universities of allied health care about learning outcomes CommunicationThere is no consensus between Dutch Physiotherapy departments on learning outcome of bachelors
De maatschappelijke aandacht voor welvaartcreatie die verder reikt dan financiële welvaart en de oproep aan bedrijven om hieraan bij te dragen, groeit. MKB-familiebedrijven vinden het vanzelfsprekend om een bijdrage te leveren, maar geven ook aan dat dergelijke brede welvaartactiviteiten niet zijn ingebed in de huidige bedrijfsstrategie. Hieruit volgt de praktijkvraag: Hoe kunnen we [MKB-familiebedrijven] brede welvaartactiviteiten planmatiger aanpakken zodat we meer maatschappelijke impact kunnen maken? Het doel van het project is om interventies (werkwijzen) te ontwikkelen en te toetsen om brede welvaartcreatie bij MKB-familiebedrijven inzichtelijk te maken en de maatschappelijke impact ervan te vergroten door ‘ad hoc’ uitgevoerde activiteiten planmatiger aan te pakken. De centrale onderzoeksvraag is: Hoe kunnen MKB-familiebedrijven brede welvaartactiviteiten koppelen aan hun bedrijfsstrategie en de maatschappelijke impact van deze activiteiten vergroten? Het project wordt uitgevoerd door het Lectoraat Familiebedrijven van Windesheim, het Kenniscentrum Business Innovation van Hogeschool Rotterdam, en met Utrecht University School of Economics. We starten het project met acht MKB-familiebedrijven, met wie interventies worden ontwikkeld, waarna andere familiebedrijven aansluiten en in twee rondes de interventies worden doorontwikkeld. FBNed is aangesloten voor de valorisatie in Nederland en internationaal via hun koepelorganisatie FBN. De belangrijkste onderzoeksmethode in het project is de meervoudige case study methode. Verwachte outcome: Maatschappelijke impact van MKB-familiebedrijven vergroten door: • Kennis over hoe MKB-familiebedrijven zich (kunnen) ontwikkelen in brede welvaartcreatie; • De (h)erkenning van MKB-familiebedrijven in brede welvaartcreatie; • Bewustwording van kansen die brede welvaarcreatie MKB-familiebedrijven kan bieden. Verwachte output: • Een werkboek met een scan voor MKB-familiebedrijven om de huidige en gewenste situatie t.a.v. brede welvaartcreatie inzichtelijk te maken, inclusief interventies om brede welvaartactiviteiten te verankeren in de strategie en maatschappelijke impact te maken; • Twee wetenschappelijke artikelen, vijf vakpublicaties, acht teaching cases en vijf seminars in samenwerking met FBNed om resultaten breed te delen, voor onderwijs, wetenschappelijk publiek en bedrijven.
The production, use, disposal and recovery of packaging not only generates massive volumes of waste, it also consumes raw materials, water and energy (Fitzpatrick et al. 2012). Simultaneously, consumers have shown an increasing interest in products incorporating sustainable and social attributes (Kletzan et al., 2006). As a result, environmentally friendly packaging, also called ecofriendly or sustainable packaging, has become mainstream. In this context, packaging is more than just ensuring the product's protection and easing transportation, it is also a communicative tool (Palmer, 2000) and it becomes associated with multiple drivers of the purchasing process. Consequently, companies face pressure to innovate responding to consumer demands, and focusing on sustainable solutions that reduce harmful materials and favour green alternatives for both, the product and the packaging. Although the above has triggered research on consumer choice for sustainable products and alternatives on sustainable packaging, the relation between sustainable packaging and consumer behaviour remains underexplored. This research unpacks this relationship, i.e., empirically verifies which dimensions (recyclability, biodegradability, reusability) of sustainable packaging are perceived and valued by consumers. Put differently, this research investigates consumer behaviour towards the functions of sustainable packaging in terms of product protection, convenience, reliability of information and promotion, and scrutinises the perceived credibility of the associated ethical responsibility claims. It aims to identify those packaging materials and/or sustainability characteristics perceived as more sustainable by consumers as well as the factors influencing actual consumer choice towards sustainable packaged products. We aim to gain more insights in the perceptual frame that different types of consumers apply when exposed to sustainable packaging. To this end, we will make use of revealed preference methods to measure consumer valuations of sustainable packaged products. This game-theoretic approach should provide a more complete depiction of consumers' perceptions and preferences.