Groene daken duiken steeds vaker op in het straatbeeld – van kleine postzegels op schuurtjes tot uitgestrekte groene oases op fabrieksdaken. Hoewel je ze vanaf de straat niet altijd goed kunt zien zijn ze wel hard nodig voor de leefbaarheid van dorpen en steden: ze vangen regenwater op, zorgen voor verkoeling en dragen bij aan een gezondere leefomgeving. En toch neemt de ontwikkeling van groene daken geen vaart. Veel gebouwen zijn in privébezit, waardoor gemeenten afhankelijk zijn van bewoners en bedrijven die zelf de stap zetten om een groen dak aan te leggen. Het inzetten van subsidies is daarom een populaire maatregel om groene daken aantrekkelijker te maken. Maar werken dit soort subsidies eigenlijk wel? Wie maakt er wel of niet gebruik van, hoe worden de subsidies bepaald en gecommuniceerd, en wat werkt daarin wel en juist niet? In opdracht van de Gemeente Westerkwartier doken we als Hanze met een groep studenten in dit vraagstuk. Waarom blijven aanvragen achter? Wat doen andere gemeenten met deze subsidie? En hoe krijgen we meer mensen enthousiast? Ontdek de antwoorden op al deze vragen in dit gebundelde verslag van studentonderzoeken!
DOCUMENT
Today, Dutch National Non-profit Sports Organizations (NNSFs) experience financial pressures. Two indications for this are described in this paper i.e. increased competition in the sports sector and changes in subsidy division. Decreasing incomes from subsidies can be compensated with either increasing incomes from a commercial domain or increasing incomes from member contributions. This last solution has been the motive for the increasing interest in the use of marketing techniques as a solution for the growing uncertainties. Many NNSFs have participated in a special marketing program in order to enlarge their marketing awareness and create a marketing strategy. This paper deals with possible impediments resulting from the implementation of the marketing strategies. It is primarily based on a literature review, however, the first results from a qualitative research to the increasing use of marketing techniques among NNSFs provides insights in the experienced impediments of NNSFs .
DOCUMENT
Verlengingsaanvraag lectoraat Nieuwe Energie in de Stad
DOCUMENT
In publications addressing literary reflections on Europe, little attention has been paid to emerging cultural networks, the role of EU subsidies, or literary organisations engaging writers in initiatives aimed at contemplating the challenges that the European Union faces. This dissertation aims to explain the role of new initiatives by presenting four recent, transnational literary projects as case studies: the “Literatur Express Europa 2000”; “The European Constitution in Verse”; “Narratives for Europe”; and “The Return of Europe”. The projects were analysed through an examination of three fundamental aspects: the expectations held by the cultural organisations regarding their initiatives; the cultural artefacts resulting from the projects; and the effects of the projects in the public sphere. By selecting literary projects about Europe as case studies, rather than individual authors or texts, this research allows for an interdisciplinary approach that reveals the interaction between EU politics, civil society, cultural networks, and individual authors.
LINK
DOCUMENT
Het doel van dit onderzoek is om meer informatie te verzamelen, inzichtelijk te maken en beschikbaar te stellen waarmee paardenhouders geholpen worden om meer bij te kunnen dragen aan het vergroten van de biodiversiteit op hun terreinen. Met behulp van de adresgegevens van de 58 maneges van de federatie paardrijden gehandicapten (FPG) is doormiddel van GIS analyse inzichtelijk gemaakt wat de ligging van deze paardenhouders in Nederland is in relatie tot natuur, subsidiabele gebieden, bebouwing en bodemgebruik. Het beleid en de subsidieregelingen voor inrichting en beheer van natuur volgen uit literatuuronderzoek. Er is aangegeven waar deze informatie te vinden is.Uit het onderzoek is gebleken dat de FPG maneges in de buurt liggen van zowel bebouwing als natuur en subsidiabele gebieden. Er zijn vier soorten subsidies: natuurbeheer, agrarisch natuurbeheer, investeringsmaatregelen en functiewijzigingen. Voor de subsidie agrarisch natuurbeheer moet het grondgebruik agrarisch zijn en dit geldt slechts voor 22 procent van de FPG maneges.
DOCUMENT
Agroforestry in the Netherlands is taking a momentum, the professional practice is slowly but increasingly adopting agroforestry as an agricultural practice and clear government efforts are acknowledging the importance of agroforestry asa climate adaptive option that aligns with national goals. However, farmers are still facing a wide variety of challenges which also lie on policy issues. The objective of this paper is to evaluate the current bottlenecks and barriers that farmers perceive and experience in the implementation of agroforestry in the Netherlands. This review has been carried out building upon the results of an online survey where perceived bottlenecks were identified (total N=3,500 farmers and other stakeholders). Based on the aforementioned results the current relevant EC’s Common Agricultural Policy (CAP) normative provisions andthe Dutch national rules and regulations that promote agroforestry are referred. We also identify the potential bottlenecks that the transition to the new CAP imposes to the implementation of agroforestry. Main bottlenecks fell under three categories, i.e. issues about technical knowledge, business models, and rules and regulations. Main subjects that were raised under the rules and regulations category were unclarity on current provisions at EU and national level (e.g. CAP), registration of crops under agroforestry and related subsidies, governance at national and provincial level. Thereafter the EC’s Common Agricultural Policy (CAP) normative provisions and the Dutch national rules and regulations that are acting as barriers were linked to these raised subjects. Various CAP provisions concur with previous identified policy issues that are shared with other EU member states, however many require adaptations of rules and regulations at the national, provincial and municipality level and a coordinated governance among these levels.
DOCUMENT
Landelijk is er veel aandacht voor het terugdringen van gezondheidsverschillen, ook via sport en bewegen. Zowel de rijksoverheid als gemeenten zetten al vele jaren in op sport en bewegen voor het bevorderen van de fysieke en mentale gezondheid. Er bestaan veel interventies (subsidies, buurtsportcoaches e.d.), toch lukt het niet om bewoners meer te laten sporten. Hoe kan dit? In dit artikel laten we zien hoe verschillende kennisbronnen van belang zijn. Ervarings-, praktijk- en vakkennis zijn allemaal betekenisvol om samen een passende activiteit en passend sportstimuleringsbeleid te maken. Echter, in de praktijk wordt niet alle kennis op dezelfde waarde geschat. Dit is niet alleen onrechtvaardig te noemen, het zorgt ook voor het in stand houden van gezondheidsverschillen.
DOCUMENT