Dit artikel gaat in op en reflecteert op de dissertatie En wat kan ik dan later worden? (Slijper, 2017). Het betreft een longitudinaal onderzoek naar het studiekeuzeproces van 89 studenten HBO-Rechten en Sociaal Juridische Dienstverlening, en de betekenis daarvan voor studiesucces.
De new world of work -new WOW- heeft zich de afgelopen zomer geopend voor de deelnemers aan het International Facility Management Program (IFMP) 2011. Het programma, waarmee zeven samenwerkende opleidingen uit Duitsland, Finland, Nederland en Oostenrijk mede gestalte geven aan internationalisering, speelt zich grotendeels in de zomervakantie af en wordt daarom ook wel 'Summerschool' genoemd.
Luchtvaarttechnologie wil weten of de zomercursus wiskunde effect heeft op de wiskundevaardigheden van studenten. Studenten die hebben deelgenomen aan de zomercursus hebben zowel voorafgaand aan de zomercursus, als direct na afloop van de zomercursus, een aantal wiskundeopgaven gemaakt en een algemene vragenlijst ingevuld. Een controlegroep die niet heeft deelgenomen aan de zomercursus heeft dezelfde wiskundeopgaven gemaakt en daarnaast ook een algemene vragenlijst ingevuld. In totaal hebben 93 studenten deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 27 hebben deelgenomen aan de zomercursus en 66 niet hebben deelgenomen.
Dit project richt zich op het vergroten van de zichtbaarheid, kwaliteit en het gebruik van bestaande Data Literacy activiteiten bij de deelnemende universiteiten van het project.Doel De projectpartners werken samen om infrastructuren te ontwikkelen tussen afdelingen, instellingen en externe partners met als doel om de opbouw van een datageletterdheid gemeenschap voor het overbrengen van datageletterdheid competenties te stimuleren. Daarmee draagt het project bij aan: een culturele verandering bij de deelnemende instellingen met betrekking tot studenten en docenten. attitudes ten opzichte van datageletterdheid en openheid in staat stellen van docenten en studenten om op maat gemaakte procedures te ontwikkelen om succesvol om te gaan met data in hun specifieke domein het vergroten van de datacompetenties van docenten en studenten en daarmee hun academische succes te vergroten en hen te kwalificeren voor een succesvolle carrière door zich aan te passen aan de groeiende behoefte aan datageletterdheid in de steeds meer datagedreven banenmarkten. Resultaten De volgende outputs zijn geformuleerd: Datageletterdheidskaart Train-the-Trainer-concept Datageletterdheid leeromgeving Meet- en beoordelingsinstrument voor datageletterdheid Pilot voor lokale implementatie van internationale Data Literacy-standaard. Looptijd 01 september 2019 - 31 augustus 2022 Aanpak Er worden transnationele meetings georganiseerd, summerschools en multiplier events. Lees meer over het project Artikel Summerschool Data Literacy in Context
In deze game komen verschillende aspecten van Process Mining, zoals discovery en procesanalyse, aan bod. Waarmee studenten van verschillende niveaus (Bachelor, Master, Summerschool) praktische vaardigheden kunnen opdoen op het gebied van Process Mining.Doel Het opleveren van een Process Mining game wat door studenten van de Bachelor, Master en Summerschool gespeeld kan worden om ervaring met de verschillende facetten van Process Mining op te doen. Resultaten Een spel wat in drie ronden met steeds verdergaande verdieping, zoals discovery en procesanalyse, gespeeld kan worden. Looptijd 01 augustus 2019 - 31 maart 2021 Aanpak Het spel zal uitgebreid getest en toegepast gaan worden op de verschillende beoogde doelgroepen, zodat er voldoende gelegenheid is om er ervaring mee op te doen. Impact voor het onderwijs Meerdere hogescholen, universiteit(en) en Summerschool Hands-on Process Mining hebben belangstelling om de Process Mining game door hun studenten te laten spelen als verdieping en toepassing van de voorafgaande lessen op het gebied van o.a. Business Process Management.