In de beroepspraktijk worden sportmanagers regelmatig geconfronteerd met lastige morele vraagstukken. Gaan we met een gokbedrijf in zee? Zijn we intern oplettend genoeg op grensoverschrijdend gedrag? Nemen we voldoende verantwoordelijkheid op duurzaamheid? De generatie sportmanagers van morgen in staat stellen scherp na te denken en te discussiëren gebeurt in het 4e jaars vak ethiek op de Hogeschool van Amsterdam. Maar wat kiezen de studenten zelf als onderwerp van ethische reflectie en hoe kunnen wij als docenten ze daarin nog beter ondersteunen? Daarover gaat deze presentatie.RelevantieDe wereld van sport ligt als geen ander domein in onze samenleving onder een vergrootglas. Zowel vanwege misstanden van binnenuit, denk aan doping of seksueel wangedrag, als in relatie tot de landelijke en zelfs geopolitiek (Meeuwsen, 2022). Bij een opleiding in het HBO die jongen mensen voor bereid op die turbulente wereld van conflicterende waarden is scholing op ethische vaardigheden (skills) van vitaal belang (Leeuw, 2013).MethodeIn een ‘systematische review’ blik ik terug op de 4 jaar ethiek onderwijs binnen de opleiding commerciële economie/sportmarketing en Johan Cruyff Academy. Ik gebruik hiervoor de werkstukken die de studenten hebben ingeleverd als eindopdracht. De uitkomsten zal ik kaderen met behulp van literatuur met betrekking tot ethiek in sport business en hoger onderwijs (Pritchard & Burton, 2014).ResultatenVerwachte uitkomsten zijn in elk geval inzicht in wat 4 jaars sportmarketing studenten zien als belangrijke problemen, welke onderwerpen ze minder belangrijk vinden en wat er in de literatuur wordt aangereikt.Discussie en conclusieOp basis van deze beperkte review zal ik (zelfkritisch) aangeven wat er in het onderwijs kan worden verbeterd. Ook biedt dit onderzoek de mogelijkheid om via een publicatie aandacht te vragen voor deze onmisbare vaardigheden die altijd op spanning staat met de ‘waan van de dag’.
MULTIFILE
INTRODUCTION: Integrated care is seen as an enabling strategy in organising healthcare to improve quality, finances, personnel and sustainability. Developments in the organisation of maternity care follow this trend. The way care is organised should support the general aims and outcomes of healthcare systems. Organisation itself consists of a variety of smaller 'elements of organisation'. Various elements of organisation are implemented in different organisations and networks. We will examine which elements of integrated maternity care are associated with maternal and neonatal health outcomes, experiences of women and professionals, healthcare spending and care processes.METHODS AND ANALYSIS: We will conduct this review using the JBI methodology for scoping reviews and the reporting guideline PRISMA-ScR (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis extension for Scoping Reviews). We will undertake a systematic search in the databases PubMed, Scopus, Cochrane and PsycINFO. A machine learning tool, ASReview, will be used to select relevant papers. These papers will be analysed and classified thematically using the framework of the Rainbow Model of Integrated Care (RMIC). The Population Concept Context framework for scoping reviews will be used in which 'Population' is defined as elements of the organisation of integrated maternity care, 'Context' as high-income countries and 'Concepts' as outcomes stated in the objective of this review. We will include papers from 2012 onwards, in Dutch or English language, which describe both 'how the care is organised' (elements) and 'outcomes'.ETHICS AND DISSEMINATION: Since this is a scoping review of previously published summary data, ethical approval for this study is not needed. Findings will be published in a peer-reviewed international journal, discussed in a webinar and presented at (inter)national conferences and meetings of professional associations.The findings of this scoping review will give insight into the nature and effectiveness of elements of integrated care and will generate hypotheses for further research.
Deze vier artikelen uit verschillende hoeken van de HU illustreren uiteenlopende ervaringen met de koppeling tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. Uit hun verhalen blijkt dat deze verbindingen steeds meer vorm krijgen en dat de ervaringen met de HU als kennisinstelling vooral positief zin. Uitgegeven op het HU onderwijscongres 2008 als Passie & Precisie deel 02.