Het groeiend aantal mensen met overgewicht baart steeds meer zorgen. Omdat tegelijkertijd het aantal kinderen met overgewicht toeneemt, wordt ook steeds vaker naar het onderwijs gekeken wanneer het gaat om het voorkómen of doen afnemen van overgewicht. Maar wat is nu eigenlijk het probleem als je te dik bent? En om hoeveel kinderen gaat het nu eigenlijk? En doen we in het onderwijs eigenlijk al niet alles wat we kunnen aan deze problematiek?
Mijn twee sportdochters fietsen heen en weer naar school, vinden gym het leukste vak en volleyballen drie keer per week. Hun sportieve opvoeding is wel geslaagd. Ze hebben de wil, het vermogen en het vertrouwen (Physical Literacy, Whitebread, 2011) om nu en later te blijven sporten. De vraag is echter of dit voor alle kinderen geldt. Op school en op de sportvereniging overheerst nog immer het adagium 'sneller, hoger, sterker', dat er voor zorgt dat de beste sporters de meeste kansen en de beste begeleiding krijgen. Nog sterker, ze krijgen de meeste complimenten van hun begeleiders en ze worden voortdurend uitgedaagd om aan extra activiteiten mee te doen.
LINK
Van Schijndel en Van den Bogaerde hebben onderzoek gedaan naar een doelgroep waar nog weinig over bekend is: dove kinderen met een meervoudige beperking. In dit onderzoek hebben zij zich specifiek gericht op de ontwikkeling van gebarentaalvaardigheden van deze doelgroep. Hieruit blijkt dat doelgerichte interventie op de gebarentaalontwikkeling van drie dove leerlingen met een verstandelijke beperking blijvend effect heeft op de communicatieve ontwikkeling van deze leerlingen. Het effect van het onderzoek is zowel terug te zien in de testresultaten als in het dagelijks functioneren. In dit artikel wordt de interventie aan één van de drie leerlingen uitgebreid beschreven