Deze publicatie bevat de rede die Karel Jan Alsem gehouden heeft bij zijn installatie op 29 november 2013 als Lector Marketing/Marktgericht Ondernemen aan de Hanzehogeschool Groningen. Hij betoogt dat marketing een grotere strategische rol in organisaties zou moeten krijgen. Want marketing is bij uitstek de verbinding tussen klantwensen en het DNA van een organisatie. Doordat merken gemiddeld voor mensen niet heel belangrijk zijn, is goede branding en onderscheidende zichtbaarheid juist van belang. Met de groei van big data en het belang van onbewust gedrag, zullen vooral die marketeers in de toekomst succesvol zijn die de consument het beste begrijpen. Onderzoek is daarbij essentieel. Studenten zullen daarom meer moeten worden opgeleid met evidence-based marketing.
MULTIFILE
De Duitse politieke en economische rol in Europa is de afgelopen decennia ingrijpend veranderd. De toekomst van Duitsland is onzeker, maar het is duidelijk dat onze oosterburen zich steeds verder ontwikkelen tot een economische en politieke grootmacht, niet alleen in Europa maar ook op wereldtoneel. Martijn Lak bespreekt vijf recente boeken over de ontwikkeling van de Duitse buitenlandse politiek van ‘soft power’ tot een assertievere grootmogendheid. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/martijn-lak-71793013/
DOCUMENT
Pitch size varies in official soccer matches and differently sized pitches are adopted for tactical purposes in small-sided training games. Since interactive team behaviour emerges under constraints, the authors evaluate the effect of pitch size (task) manipulations on interactive team behaviour in small-sided soccer games. Four 4-a-side (plus goalkeepers) small-sided games were played: a reference game (30×20 m), length manipulation (24×20 m), width manipulation (30×16 m), and a combination (24×16 m). Using position data (100Hz), three measures quantifying the teams' interaction were calculated: longitudinal inter-team distance, lateral inter-team distance, and surface area difference. Means and standard deviations, correlations and coupling values were calculated. Running correlations were calculated over a 3-s window to evaluate interaction patterns. As expected, a shorter pitch results in smaller longitudinal inter-team distance, lateral inter-team distance decreased for narrow pitches, and smaller total playing area resulted in decreased surface area. Unanticipated, a crossover effect was present; length and width manipulations also triggered changes in lateral and longitudinal direction respectively. Inter-team distances and surface area difference differed significantly across conditions. Interaction patterns differed across conditions for all measures. So, highly tactically relevant, soccer teams seem to adapt their interactive behaviour according to pitch size in small-sided games. © 2013 Institute of Systems Science, Academy of Mathematics and Systems Science, CAS and Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
LINK
In soccer, critical match events like goal attempts can be preceded by periods of instability in the balance between the two teams' behaviours. Therefore, we determined periods of high variability in the distance between the teams' centroid positions longitudinally and laterally in an international-standard soccer match and evaluated corresponding match events. Position data were collected with AMISCO Pro®. Inter-team distance variability was calculated over a 3-s moving window. Out of the 242 match periods that exceeded the variability criterion, 51 were dead-ball situations. Match events identified through longitudinal inter-team distance primarily related to defending players moving forward-backward after a longitudinal pass. Match events identified through lateral inter-team distance mainly corresponded with defending players moving laterally following sideways passing. One of two goals and two of fourteen goal-attempts were preceded by a period of high variability. Together, periods of highly variable inter-team distance were associated with collective defensive actions and team reorganisation in dead-ball moments rather than goals or goal attempts. Inter-team dynamics quantified (mutual) reorganisation of the teams and marked teams' collective defensive ability to respond to attacking explorations. doi: 10.1080/02640414.2012.703783
LINK
Zowel in de marketingtheorie als in de praktijk is er veel aandacht voor zowel klantbeleving als voor merkbeleving. Vreemd genoeg is er onvoldoende afstemming tussen beide. Zo houden experiencespecialisten en accountmanagers zich niet bezig met merkwaarden, en houden brandmanagers en CMO’s (Chief Marketing Officers) zich vooral bezig met campagnes en conversie. Zo valt ook waar te nemen dat de sterk toenemende digitale communicatie via apps, websites en standaard platforms als LinkedIn steeds meer eenheidsworst wordt. Gevolg is dat klanten vaak niet een ‘merk-waardige’ beleving hebben. Het onderscheidend vermogen van merken en daarmee de kans om klantentrouw te realiseren komt hierdoor in gevaar. In dit artikel schetsen we eerst de problemen vanuit de theorie en de praktijk en presenteren dan oplossingen.
DOCUMENT
Gedragsveranderende gezondheidscommunicatie is voor veel communicatieprofessionals een uitdaging. Ontwikkelingen op het gebied van interactieve media kunnen hierbij een doorslaggevende rol spelen. De gezondheidsprofessional krijgt hierdoor nieuw gereedschap in handen. In dit artikel wordt uiteengezet hoe interactieve media strategisch kunnen worden ingezet ten einde de effectiviteit te vergroten van een drietal belangrijke ommunicatiestrategieën: inhaken op het kritieke moment, voelbaar maken van sociale druk en afstemming op het individu.
DOCUMENT
In dit artikel van de Volkskrant wordt ingegaan op de conclusies van het onderzoek naar de zin en onzin van krachttraining voor wedstrijdzwemmers
DOCUMENT
In dit krantenartikel pleit Bianca Harms in het kader van duurzame consumptie voor het boycotten van Black Friday.
DOCUMENT
In het project ‘Een Punt voor Gym?!’ werkt een aantal organisaties samen om meer kennis te verzamelen rondom beoordelen binnen LO. Onderdeel daarvan is een landelijk onderzoek naar de stand van zaken in het voortgezet onderwijs. In dit artikel wordt ingegaan op de kwaliteit van beoordelingen binnen lessen LO in Nederland.
DOCUMENT