Voor het identificeren en selecteren van talent, staat HR een breed scala aan methodieken en tools ter beschikking. Maar wat de talentscans precies meten, verschilt nogal. Ziet u door de bomen het bos nog? Vier tips voor het maken van een keuze.
Een boek op basis van een studie naar de invloed van leercondities (support, challenge, assessment) en cruciale gebeurtenissen op de ontwikkeling van individueel talent. Aan zes HRM-ers, uit wetenschap en praktijk, die dominant zijn in het hedendaags HRM-debat, zijn op basis van een theoretisch model bevraagd op de invloed van condities en gebeurtenissen en de mate aarin deze bepalend zijn geweest voor wie en wat ze nu zijn geworden. Support van ouders en leidinggevenden lijken van cruciaal belang, evenals op vroege leeftijd in aanraking komen met situaties waardoor vroegtijdig talent werd herkend en erkent. Hard werken en doorzetten bij tegenslag zijn factoren die in alle respondenten te herkennen zijn.
Een nadeel van de toegenomen populariteit van talentmanagement is de grote mate van conceptuele onduidelijkheid (Collings & Mellahi, 2009). Op hoofdlijnen zijn er twee brede stromingen te onderscheiden (Visser, 2002). Binnen de eerste stroming ligt het accent op talent als zijnde een eigenschap. De tweede stroming richt zich vooral op de vraag wie er binnen een organisatie als een talent wordt beschouwd. Het hebben van talent staat hier dus niet gelijk aan het zijn van een talent. Dit artikel zet beide benaderingen helder tegen elkaar af.
Visie; ontwerpprincipes; uitwerking ontwerp; uitvoeringsplan; evaluatie; onderzoek naar behoeftes, do's and dont's, monitoringsonderzoek en evaluatieonderzoek.Ontwerpen, in werking stellen en evalueren van onderwijszorgvoorziening voor kinderen met ASS die substantiële ondersteuning vanuit de zorg nodig hebben. De Talentklass is een onderdeel van deze voorziening. De voorziening wordt doorontwikkeld tot een expertisecentrum.