Openbare les van dr. Katerina Jerkovic-Cosic. De belangrijkste mondziekten zoals cariës (tandbederf), parodontitis (tandvleesontsteking) en mondkanker, worden net als welvaartsziekten veroorzaakt door een ongezonde leefstijl en zijn door middel van preventie te voorkomen. Een groot deel van de Nederlandse bevolking gaat minimaal één keer per jaar naar een tandarts of mondhygiënist voor een controle. Toch is mondzorg in Nederland nog steeds veelal gericht op curatie en minder op preventie. Het overgrote deel van de geleverde mondzorg is gericht op herstel, terwijl veel minder activiteiten zijn gericht op het voorkomen van mondziekten, door bijvoorbeeld aanpassing in de leefstijl of mondverzorging. De noodzaak voor preventie wordt steeds duidelijker. Een van de redenen is de enorme stijging van de zorgkosten.
The aim of this dissertation was to investigate conditions that may affect students’ reflective learning specifically in small groups and professional practice. Conclusion.Small groups are beneficial for reflective learning for which teachers need specific competencies. Teachers need to be trained in facilitating students’ reflective learning. To further develop the reflective competence of students during clinical practice it is important to discuss unprofessional situations in small groups. Students should learn to check the validity of excuses for not responding. Clinical supervisors play an important role in this process.Dissertation for the University of Groningen, the Netherlands, with references and summary in Dutch. The study presented in this thesis was carried out at the Graduate School for Health Research (SHARE) of the University of Groningen, within the program of Research in medical Education (RME) and at the Research and Innovation Group in Health Care and Nursing of the Hanze University of Applied Sciences Groningen, the Netherlands
In ‘samenwerking’ speelt de psychologische natuur van de mens een merkwaardige rol. Dat wat ons verbindt, kan ons ook verdelen. Zo kan taakherschikking tussen tandartsen en mondhygiënisten zowel een integrale samenwerking accommoderen als weerstand tussen deze beroepsgroepen faciliteren. Enerzijds kan taakherschikking meer flexibiliteit en aansluiting van behandelingen mogelijk maken. Anderzijds kunnen de groepsleden het als een bedreiging ervaren voor hun eigen beroepsidentiteit, voor het economisch bestaansrecht van hun beroepsgroep, of voor de kwaliteit van de mondzorg. Hoe ontwikkelt een team zich en hoe kunt u dat sturen?