Dit artikel doet verslag van een kleinschalig onderzoek naar de wijze waarop de semantiek gebruikt zou kunnen worden om tot betekenisvoller ontleedonderwijs te komen. Voor dat onderzoek zijn twee vmbo-t/havo-brugklassen van het Valuascollege te Venlo met elkaar vergeleken: in de experimentele groep is gewerkt met semantisch georiënteerd materiaal; in de controlegroep is gewerkt op basis van de leergang Nieuw Nederlands, 4e editie (Barends et al. 2006), soms aangevuld met eigen oefenmateriaal in de stijl van de leergang. Om er zeker van te zijn dat beide groepen vergelijkbaar waren, is een voormeting gedaan, waaruit is gebleken dat de verschillen in grammaticaal inzicht tussen beide groepen minimaal waren. Aan het eind vond een nameting plaats in beide klassen. Hieruit bleek dat de experimentele groep, die gewerkt heeft op basis van de semantiek, aanmerkelijk hoger scoorde op drie punten: het ‘gewone’ redekundige ontleden, het herkennen van dubbelzinnige zinnen en het bouwen van zinnen volgens bepaalde patronen.
MULTIFILE
Binnen dit onderzoek is gekeken of het mogelijk is het creatieve denkproces van een hoogbegaafde leerling inzichtelijk te maken voor de leerkracht door middel van het spelen van een digitale game
Op 24 maart 2024 was de 24-uurs conferentie van de Nederlandse Montessori Vereniging (NMV), waar wij (Jaap de Brouwer en Lida Klaver) een werksessie over burgerschapsonderwijs verzorgden. De NMV organiseert jaarlijks een 24-uursconferentie. Deze is bedoeld om directeuren van montessorischolen met elkaar in contact te brengen en samen te verdiepen op een onderwerp. In 2024 stond burgerschap centraal. Tijdens de werksessie met Jaap de Brouwer en Lida Klaver hebben de deelnemers met elkaar nagedacht over burgerschapsonderwijs in montessorionderwijs aan de hand van twee opdrachten. De eerste opdracht ging over activiteiten passend bij burgerschap in het montessorionderwijs. De tweede activiteit was een waardevol gesprek over burgerschapsonderwijs. Tijdens deze twee activiteiten hebben wij data verzameld om daarmee meer zicht te krijgen op burgerschapsonderwijs in montessorischolen. In wat volgt, leggen we uit hoe de data verzameld is, hoe we deze hebben geanalyseerd en wat de resultaten zijn. In de kaders zijn enkele door de deelnemers beschreven activiteiten weergegeven die zij goed vonden passen in het montessorionderwijs—we hebben deze teksten minimaal geredigeerd.
MULTIFILE