Publinova logo

Search results

Products 530

product

Teaching Case Hoe werkt steward-ownership?

Hoe bereiden we studenten voor op een economie die niet alleen financiële waarde creëert, maar ook maatschappelijke en ecologische impact heeft? Het Centre for Economic Transformation van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) introduceert steward-ownership - een docentenhandleiding & teaching case.Steward-ownership scheidt economische rechten (winst) van stemrechten (besluitvorming), zodat een onderneming duurzaam kan blijven opereren zonder afhankelijk te zijn van kortetermijnwinsten voor aandeelhouders. Grote bedrijven zoals Patagonia kozen recentelijk voor dit model om hun maatschappelijke missie veilig te stellen. Maar wat betekent dit in de praktijk? En welke alternatieven bestaan er voor traditionele aandeelhouderschapsmodellen?In deze teaching case maken we studenten bewust van de rol die eigenaarschap van ondernemingen speelt in de transitie naar een eerlijke en duurzame economie. We bekijken de traditionele vorm van aandeelhouderschap en ontdekken hoe steward-ownership een alternatief biedt voor winstmaximalisatie voor enkelen ten koste van welzijn en welvaart van velen. Met behoud van ruimte voor ondernemerschap.Deze teaching case biedt een toegankelijke introductie in steward-ownership en is speciaal ontwikkeld voor studenten in het economische en maatschappelijke domein. Docenten kunnen direct aan de slag met:- Een docentenhandleiding met uitleg en lesdoelen.- Een geanimeerde infographic die het concept helder uitlegt.- Zes interactieve werkvormen, waaronder groepsdiscussies, rollenspellen en een pressure cooker.- Een hoofdtekst voor studenten, aangevuld met verdiepende hoofdstukken, afgestemd op hr, sociaal ondernemerschap en juridische vraagstukken.De case past bij uiteenlopende opleidingen in het economisch en maatschappelijk domein van HBO en WO vanaf derde jaar Bachelor t/m Masterniveau. De opgedane kennis is actueel en relevant voor studenten die gaan werken in het bedrijfsleven of zelf gaan ondernemen. Zij herkennen de voor- en nadelen van klassieke vormen van eigenaarschap. Ook zijn ze zich bewust van alternatieve mogelijkheden van eigenaarschap die naadloos aansluiten bij een nieuwe economie.Met deze les bereid je studenten voor op een toekomst in de nieuwe economie, en laat je ze ervaren hoe steward-ownership een deel van de oplossing kan zijn! Je kunt de case kosteloos downloaden en morgen inzetten in je les.

MULTIFILE

02/28/2025
Teaching Case Hoe werkt steward-ownership?
product

For a philosophy of technology in China

PDF

12/31/2016
For a philosophy of technology in China
product

A philosophy of weaving the web

MULTIFILE

06/30/2016
A philosophy of weaving the web

People 1

person

Beata Kviatek

Beata Kviatek

Projects 1

project

Greening Games. Building Higher Education Resources for Sustainable Video Game Production, Design and Critical Game Studies.

Within the framework of the “Greening Games” project, we will develop, test and distribute flagship didactic materials addressing the interdisciplinary nature of green digital gaming. These will be tested in selected higher education programs and finally shared as open access content for the broader academic and teaching community. It is our core strategic responsibility to educate students about the relations between digital games and environment. We believe that the more aware students of today will become greener game designers, programmers, and academic leaders of tomorrow. At the centre of our partnership’s didactic philosophy are human responsibility, ethical game design and sustainable gaming culture. Societal IssueVideo games serve as technological marvels and cultural reflections. McKenzie Wark suggests they are integral to a shared culture, fostering critical thinking. Games act as arenas for cultural values and environmental awareness. Climate-aware video games, often referred to as 'green games' or 'eco-games,' raise ecological consciousness and reconnect players with nature. For example, Riders Republic, which replicates real-world terrain using satellite imagery, inspires eco-awareness. However, the environmental footprint of video games, reliant on digital electronics and resource-intensive consoles, poses challenges. Developers, manufacturers, and gaming giants must address these impacts. Benjamin Abraham emphasizes sustainable game development as a holistic solution beyond incorporating green content.Benefit to societyBy developing teaching materials on green gaming for higher education, we create the following impact. We will…- increase the awareness of this subject among Bachelor’s and Master’s students.- enhance students’ knowledge of green gaming and their ability to integrate existing solutions into their game projects.- stimulate more research interest among research staff as well as students.- facilitate the uptake of pedagogical resources on green gaming by lecturers and professors.- create a European research community around the topic.- raise the visibility of green game studies among the game industry and wider public.

Finished