Background: Team-based palliative care interventions have shown positive results for patients at the end of life in both hospital and community settings. However, evidence on the effectiveness of transmural, that is, spanning hospital and home, team-based palliative care collaborations is limited. Aim: To systematically review whether transmural team-based palliative care interventions can prevent hospital admissions and increase death at home. Design: Systematic review and meta-analysis. Data sources: MEDLINE (Ovid), Embase (Ovid), CINAHL (Ebsco), PsychINFO (Ovid), and Cochrane Library (Wiley) were systematically searched until January 2021. Studies incorporating teams in which hospital and community professionals co-managed patients, hospital-based teams with community follow-up, and case-management interventions led by palliative care teams were included. Data was extracted by two researchers independently. Results: About 19 studies were included involving 6614 patients, of whom 2202 received an intervention. The overall pooled odds ratio of at least one hospital (re)admissions was 0.46 (95% confidence interval (CI) 0.34–0.68) in favor of the intervention group. The highest reduction in admission was in the hospital-based teams with community follow-up: OR 0.21 (95% CI 0.07–0.66). The pooled effect on home deaths was 2.19 (95% CI 1.26–3.79), favoring the intervention, with also the highest in the hospital-based teams: OR 4.77 (95% CI 1.23–18.47). However, studies had high heterogeneity regarding intervention, study population, and follow-up time. Conclusion: Transmural team-based palliative care interventions, especially hospital-based teams that follow-up patients at home, show an overall effect on lowering hospital admissions and increasing the number of patients dying at home. However, broad clinical and statistical heterogeneity of included studies results in uncertainty about the effect size.
DOCUMENT
Ziekenhuizen behoren tot wat Mintzberg professionele bureaucratieën noemt. Ze worden geconfronteerd met problemen op het gebied van kwaliteit, patiëntvriendelijkheid, veiligheid en efficiency. Een belangrijke vraag is of ze voor het bereiken van deze doelen de juiste structuur bezitten. In zijn boek Structure in fives (1983) presenteert Mintzberg een ontwerptheorie waarmee deze vraag beantwoord zou kunnen worden. Structuurparameters spelen hierin een belangrijke rol. In het samen met Glouberman geschreven artikel (2001) past hij zijn ontwerptheorie toe op het ziekenhuis. In dat artikel wordt de vraag beantwoord: aan welke knoppen moet de ontwerper draaien om de problemen van ziekenhuizen op te lossen? In deze bijdrage vergelijk ik de opvattingen van Mintzberg met recente opvattingen over een patiëntgerichte en procesgestuurde organisatie van het ziekenhuis. Ik kom tot de conclusie dat wat hierin voorgesteld wordt, overeenkomt met 1) wat volgens Minztberg niet kan (het kantelen van de ziekenhuisorganisatie van een functionele naar een marktgerichte structuur) en 2) wat volgens Minztberg niet mag (het standaardiseren van output en processen). Dat is praktisch belangrijk, immers, volgens Mintzberg krijgen we nooit de zo gewenste multidisciplinaire, patiëntgerichte en proces- gestuurde ziekenhuisorganisatie. In deze bijdrage beperk ik mij nadrukkelijk tot het ziekenhuis als vraagstuk van structuurontwerp. Ik kan, binnen dit bestek, niet ingaan veranderingskundige vraagstukken op meso- en met vraagstukken van institutioneel herontwerp op macroniveau. Deze bijdrage is onderdeel van een vergelijkend onderzoek van de sterke en zwakke punten van verschillende organisatieontwerpbenaderingen (zie Achterbergh, Vriens, 2009; Christis, 2005, 2009 en 2011).
DOCUMENT
Lifelong learning is necessary for nurses and caregivers to provide good, person-centred care. To facilitate such learning and embed it into regular working processes, learning communities of practice are considered promising. However, there is little insight into how learning networks contribute to learning exactly and what factors of success can be found. The study is part of a ZonMw-funded research project ‘LeerSaam Noord’ in the Netherlands, which aims to strengthen the professionalization of the nursing workforce and promote person-centred care. We describe what learning in learning communities looks like in four different healthcare contexts during the start-up phase of the research project. A thematic analysis of eleven patient case-discussions in these learning communities took place. In addition, quantitative measurements on learning climate, reciprocity behavior, and perceptions of professional attitude and autonomy, were used to underpin findings. Reflective questioning and discussing professional dilemma's i.e. patient cases in which conflicting interests between the patient and the professional emerge, are of importance for successful learning.
MULTIFILE