Het lectoraat wil de rol en de bijdrage van technologie aan zorg in onze ouder wordende samenleving onderzoeken vanuit een persoonsgerichte visie. Met de titel Technologie, onze zorg geef ik uitdrukking aan mijn relationele mensbeeld binnen de zorgpraktijk. Hierin wordt houdbare zorg gecreëerd door een combinatie van zelfzorg, mantelzorg, zorg door vrijwilligers én professionele zorg. Persoonsgerichtheid is essentieel om recht te doen aan eenieder die hierin is betrokken. Technologie biedt kansen om in deze ‘samenzorg’ een bemiddelende rol te spelen. Voorbeelden zijn surveillance-, zelfredzaamheidsondersteunende-, belevingsgerichte-, informatie- en communicatietechnologie. De implementatie van deze vormen van technologie vraagt om een aanpak op verschillende niveaus: Micro-niveau: het betekent voor het primaire proces, daar waar zorgvraag en zorgaanbod elkaar ontmoeten, dat we denken en handelen vanuit wederzijds respect en gedeelde besluitvorming; Meso-niveau: via regionale samenwerking tussen zorg-, onderwijs- en onderzoeksorganisatie en bedrijfsleven kunnen we ván en mét elkaar leren; Macro-niveau: overheidsbeleid kan randvoorwaarden scheppen om een persoonsgerichte benadering van technologie in samenzorg te stimuleren.
MULTIFILE
Lectorale rede, in verkorte vorm uitgesproken bij de aanvaarding van de functie van lector Mens en Technologie aan Fontys Hogeschool HRM en Psychologie op 7 juni 2013. In deze rede wordt men meegenomen op een tochtje door de wereld van mens en technologie. Eerst worden een aantal relevante ontwikkelingen op het snijvlak van psychologie en technologie getoond. Vervolgens wordt men meegenomen in de praktijk door voor verschillende toepassingsdomeinen de mogelijkheden van technologie te laten zien en relevantie onderzoeksvragen te bespreken. Tenslotte wordt door de wereld van het HBO en het lectoraat gereisd, waarbij wordt getoond wat de missie is van het lectoraat en hoe er gestalte aan gegeven zal worden. Onderweg wordt geregeld uit het raampje gekeken om inspirerende voorbeelden te zien van projecten, producten en samenwerkingsverbanden.
DOCUMENT
Cliënten, hun naasten en voedingsprofessionals (diëtisten en voedingskundigen) worden geconfronteerd met technologieën gericht op het verbeteren of behouden van gezondheid en/of kwaliteit van leven. Technologieën worden tevens ingezet om de efficiëntie en/of kosteneffectiviteit van zorg te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn beeldschermzorg en ziekte specifieke apps voor de smartphone. De perspectieven van alle betrokkenen in een praktijksituatie in de gezondheidszorg bepalen hoe technologieën gebruikt worden. In dit hoofdstuk worden verschillende perspectieven op technologie, gezondheid en zorg bediscussieerd en worden dilemma’s beschreven die hieruit kunnen ontstaan. Theorie en praktijk tonen het belang van bewust nadenken over de eigen, persoonlijke perspectieven op technologie, gezondheid, voeding en zorg en over perspectieven van anderen. Conclusie: diëtisten en voedingskundigen hebben de verantwoordelijkheid om sensitiviteit te ontwikkelen voor potentiële dilemma’s bij het gebruik van technologieën om daar in de praktijk zorgvuldig mee om te gaan.
DOCUMENT
Hoofdstuk 3 in boek: Techwijs in zorg en welzijn. Technologiecompetenties voor toekomstige zorg-en welzijnsprofessionals. Technologie is een breed begrip met veel mogelijke toepassingen. Technologie kan worden gebruikt door cliënten zelf, in de interactie tussen cliënten en professionals, en voor de samenwerking tussen professionals. Technologie kan worden ingezet voor zorg en hulpverlening, voor leren en professionaliseren, en voor samenwerkingen en werkprocessen. Dit hoofdstuk start met een korte geschiedenis van het gebruik van technologie in het zorg- en welzijnsdomein. Vervolgens beschrijven we zes categorieën technologie die kunnen worden ingezet in deze domeinen. https://www.techwijsinzorgenwelzijn.nl/
DOCUMENT
In Juli 2005 zijn de eerste studenten van de Hogere Beroepsopleiding Orthopedische Technologie afgestudeerd als Orthopedisch Technoloog.
DOCUMENT
Presentatie op netwerkbijeenkomst over HAVO-didactiek, ITS-Academy, Amsterdam. Ontwikkelingen in samenleving en onderwijs, verkenning van de leerprocessen in het hbo, (onderzoek) naar effectieve inzet van technologie in het leerproces, herontwerp onderwijs.
DOCUMENT
Een samenwerking tussen Fontys, NVOS, SVGB en Orthobanda die leidt tot de ontwikkeling van een duale opleidingsvariant Orthopedische Technologie.
DOCUMENT
Langdurende zorg en technologie gaat over innovaties in de zorg die mogelijk zijn door de toepassing van nieuwe technologie. Het boek richt zich op de langdurende zorg, zoals de thuiszorg, de ouderenzorg en de gehandicaptenzorg, en niet zo zeer op de ziekenhuiszorg. Het doel van dit boek is tweeledig. Enerzijds willen we dat zorgprofessionals inzicht krijgen in welke innovaties mogelijk zijn voor hun werkveld, anderzijds willen we technologieaanbieders inzicht bieden in welke mogelijkheden zij kunnen benutten om diensten en toepassingen voor de zorg succesvol te ontwikkelen en te implementeren. Het boek bestaat uit vier delen. In het eerste deel wordt het speelveld van de zorg in Nederland geschetst en worden de belangrijkste ontwikkelingen in de verschillende zorgsectoren geschetst. Er wordt beschreven welke vragen in deze sectoren spelen waarvoor technologie mogelijk een antwoord biedt. Deel 2 beschrijft in een aantal korte hoofdstukken de technologische ontwikkelingen op heel verschillende terreinen. Hierbij staat de mogelijke betekenis van deze technologieën en ontwikkelingen voor de zorg centraal. In deel 3 van het boek komen voorbeelden van concrete toepassingen aan de orde. Deel 4 beschrijft een aantal randvoorwaarden die voor de ontwikkeling van technologie in de zorg van belang zijn. Dit deel bevat concrete tips en aanbevelingen voor iedereen die zich, geïnspireerd door de mogelijkheden, begeeft op het pad van innovatieve toepassing van technologie in de zorg.
DOCUMENT
Wereldwijd vergrijst de bevolking in een rap tempo. Wanneer we naar Nederland kijken, dan is de prognose dat binnen 25 jaar een kwart van de bevolking zal bestaan uit 65-plussers. Nieuwe technologie kan het leven van deze ouderen een stuk aangenamer maken, maar technologie kan ook ingewikkeld zijn, en zorgen voor ongemak. Tegenwoordig wordt er veel verwacht van technologie als hulpmiddel om ouderen te helpen bij het zelfstandig wonen. Maar wat zorgt er nu voor dat een ouder iemand technologie in huis neemt of krijgt? En wat zorgt ervoor dat hij of zij technologie wil en kan gebruiken? In dit document wordt de laatste wetenschappelijke kennis op dit vlak op een toegankelijke manier besproken.
DOCUMENT
Lectorale rede waarin wordt ingegaan op de manier waarop de mens nu binnen zijn natuurlijke omgeving functioneert. Dit wordt getypeerd als een ‘mismatch’. Tegelijkertijd is de lector er ook van overtuigd dat de technologie uiteindelijk zorgt voor een beter leven.
DOCUMENT