Publinova logo

Search results

Products 230

product

Sociaal Hospitaal: ervaren meerwaarde door deelnemers

PDF

Sociaal Hospitaal: ervaren meerwaarde door deelnemers
product

Perspectieven op veerkracht: een inleiding voor professionals in het sociaal domein

Elke crisis vraagt om veerkracht. De veerkrachtige samenleving kan een antwoord bieden op de uitdagingen, bedreigingen en schokken die voortkomen uit snel veranderende maatschappelijke omstandigheden. In het licht van de huidige crisis veroorzaakt door de corona pandemie, is dat niet alleen een hoopvol idee, maar ook een cruciaal idee. Deze publicatie is geschreven voor bestuurders, studenten, docenten, professionals en beleidsmakers binnen het sociale domein die in deze crisistijd behoefte hebben aan achtergrondinformatie over het begrip veerkracht. We bespreken hoe het begrip veerkracht betekenis krijgt binnen verschillende wetenschappelijke tradities en denkstromingen. Ook laten we zien dat het begrip veerkracht behulpzaam kan zijn om gedragsverandering en verbetering van maatschappelijke voorwaarden op verschillende niveaus inzichtelijk te maken: op individueel niveau, op collectief niveau (groepen), en op systemisch niveau (samenleving en ecosysteem). Voor beroepskrachten bieden deze drie niveaus elk andere aanknopingspunten en handelingsperspectieven.

MULTIFILE

product

Blog Immo Dijkma - Wat is talent?

De Noorderlingen is een TopProgramma Ondernemerschap, voor ambitieuze en ondernemende studenten uit Noord-Nederland. Het is een uitdagend onderwijsprogramma voor studenten die hun ondernemersidee willen omzetten naar een eigen bedrijf, of hun bestaande bedrijf willen laten groeien. Hierbij worden ze gecoacht en geadviseerd door succesvolle ondernemers en experts uit de regio.Blog: Wat is talent?En nog belangrijker: wat denk jij dat het is? Als iets niet lukt, is de vraag: wat doet dat met je? Hoe ga je om met problemen, met tegenslagen, met mislukking? Wat nou als het je niet lukt?

PDF

Blog Immo Dijkma - Wat is talent?

Projects 2

project

Mentale weerbaarheid onder forensisch sociale professionals

Van forensisch sociale professionals wordt verwacht dat ze adequaat om kunnen gaan met tegenslagen of negatieve gebeurtenissen die tijdens het werk plaats vinden. Er is echter nog weinig bekend over wat zij nodig hebben om zich te beschermen tegen mogelijke of daadwerkelijk schadelijke invloeden die op hen af komen. Wat is er voor nodig om mentaal weerbaar te blijven binnen dit werkveld?Doel Tijdens dit project inventariseren we ervaringen op het gebied van mentale weerbaarheid bij deze professionals, om een algemeen beeld te krijgen van de specifieke stressoren op verschillende gebieden (maatschappij, organisatie, team/collega’s, cliënten, privé)  binnen het forensische werkveld. Wat is er nodig om adequaat te functioneren in risicovolle omstandigheden wat is er nodig om te herstellen na een ingrijpende gebeurtenis, wat kan er geleerd worden van een tegenslag en hoe kan dit geleerde ingezet worden binnen het forensische werkveld? Resultaten Dit onderzoek resulteert in inzicht in wat er nodig is om metaal weerbaar te blijven. De opgedane kennis kan worden gebruikt om toekomstige professionals optimaal voor te bereiden. Ook kan deze kennis toegepast worden in het werkveld om ervoor te zorgen dat de professional adequaat kan reageren in risicovolle situaties. Looptijd 01 januari 2020 - 01 januari 2021 Aanpak Enquête over mentale weerbaarheid onder forensisch sociale professionals Interviews: Welke beschermende factoren kunnen bijdragen aan het mentaal gezond zijn en hoe kan er geleerd worden van een tegenslag? Ontwikkelen inzichten en toepassing daarvan in het forensische werkveld Ontwikkelen methodiek en aanpassing onderwijs

Finished
project

Ondersteuning van kwetsbare jeugd (16 tot 20 jaar) op weg naar volwassenheid. Onderzoek vanuit het leefwereldperspectief in Amsterdam, Haarlem en Rotterdam.

De overgang naar volwassenheid verloopt voor veel jongeren niet vanzelf. Dit geldt vooral voor kwetsbare jongeren die moeizaam hun weg vinden naar opleiding, werk en sociaal leven. Bij het ontbreken van passende ondersteuning lopen zij het risico op maatschappelijke marginalisering. Sinds de drie grote transities in het sociale domein zijn gemeenten verantwoordelijk voor het bieden van die ondersteuning. Juist voor de doelgroep kwetsbare jongeren blijkt het een lastige opgave passende, integrale hulp te bieden op verschillende levensgebieden. Doel van dit onderzoek is verbetering van de professionele ondersteuning van deze doelgroep en daarmee vergroting van hun (kansen op) maatschappelijke participatie. De centrale onderzoeksvraag is: Hoe kan professionele ondersteuning aansluiten bij de leefwereld van kwetsbare jongeren in de overgang naar volwassenheid (16-20 jaar) en bijdragen aan hun veerkracht en maatschappelijke participatie? Centrale rol in het onderzoek speelt het begrip veerkracht, dat verwijst naar de mate waarin jongeren in staat zijn om individuele, relationele en contextuele hulpbronnen te gebruiken om beperkingen en tegenslagen te overwinnen. Het onderzoeksdesign bestaat uit een kwalitatief deel en kwantitatief deel, die beide cross-sectionele en longitudinale componenten bevatten. Door vragenlijstafname en interviews met een brede doelgroep jongeren in Amsterdam, Haarlem en Rotterdam, waarvan een selectie gevolgd wordt in de tijd, wordt inzicht opgedaan hoe hun kwetsbaarheid zich op verschillende leefgebieden manifesteert, welke belemmeringen zij ervaren in hun maatschappelijke participatie en welke (informele en formele) vormen van steun hen helpen. Uitvoering Amsterdam, Haarlem en Rotterdam geeft zicht op een diversiteit aan doelgroepen, beleidscontexten en uitvoeringspraktijken. Benutten van de onderzoeksresultaten door beleidsmakers en werkveldpartners die deel uitmaken van het consortium moet leiden tot verbetering van de (lokale) professionele ondersteuning van jongeren. De samenwerking tussen drie hogescholen en een gerenommeerd nationaal kennisinstituut waarborgt de kwaliteit van het onderzoek en de verankering van de resultaten in het werkveld en de opleiding van professionals.

Finished