Excerpt uit de genomineerde scriptie van Miranda van der Zandt.
DOCUMENT
De OESO beschreef zes toekomstscenario's voor scholen, tegen de achtergrond van een aantal maatschapelijke tendensen. In dit artikel wordt ingegaan op de vraag welke verwachtingen aan scholen leven. Drie belangrijke opdrachten voor (toekomstige) scholen worden beschreven.
DOCUMENT
Within the context of the information society, access to computers and the internet has been considered to be a new fault line in social exclusion. This has resulted in numerous initiatives on e-inclusion. There is however a second development, that of evidence-based practice, the approach that wants results of effectiveness studies to be an important inspiration for practice. Where these developments intersect, we find the issue of whether e-inclusion interventions are effective, of whether they reach their aim. It is common to label projects as "good practice", but do we have an assessment framework to justify using labels such as "good" or "best"? Does providing excluded citizens with access to computers and internet indeed help them to become socially included? And can we distinguish different types of initiatives and assess them according to their effectiveness?
DOCUMENT
Full text via link.
DOCUMENT
Lezing gehouden op Werkconferentie WMO gemeente Heerlen, 12 juli 2007.De thema’s van participatie, zelfredzaamheid en armoede worden in een bredere context geplaatst, dit inspireert tot nadenken over manieren waarop deze drie kernthema’s nader kunnen worden uitgewerkt in de WMO.
DOCUMENT
Leidinggeven in de welzijnssector is geen sinecure. Het volstaat allang niet meer baas te spelen en te volgen of de boekhouding klopt. Verandermanagement, coachend leidinggeven, PR, waarderen en belonen: het zijn maar enkele onderdelen van de opleidingen die de Leuvense en Antwerpse universiteiten, en de Maastrichtse Hogeschool Zuyd aanbieden. In een interview met o.a. Chrit Leenders en Nol Reverda zocht “Weliswaar” de verschillen en overeenkomsten tussen de drie opleidingscentra.
DOCUMENT
Dit artikel beschrijft de canon sociaal werk voor Vlaanderen.
DOCUMENT
Een verkorte bijdrage voor NIOC 2015, gebaseerd op een artikel uit 2014 over Informatiearchitectuur.
DOCUMENT
In deze inaugurele rede wordt in het eerste hoofdstuk het concept 'Pedagogiek van Hoop' behandelt en worden de sleutelthema's van pedagogisch leiderschap en inclusiever onderwijs verkent. In hoofdstuk 2 wordt dieper ingegaan op pedagogisch leiderschap en de verantwoordelijkheid om duurzame veranderingen te bewerkstelligen. Hoofdstuk 3 bespreekt inclusiever onderwijs, waarbij een brede definitie wordt gehanteerd die zich richt op mensen en niet-menselijke dingen. Het belang van gelijkwaardigheid in een diverse samenleving wordt benadrukt. In hoofdstuk 4 wordt het onderzoek in het lectoraat besproken, gevolgd door een conclusie in hoofdstuk 5 met de titel 'Een hoopvolle toekomst. Hoe dan?'. Elk hoofdstuk begint met een citaat dat de essentie van het thema weergeeft. De tekst benadrukt ook het belang van ervaringen en beelden, met name in relatie tot onderwijspraktijken, om reflectie mogelijk te maken.
DOCUMENT
Postma, D.W. (2017). Hoezo Iepen Mienskip? Tussenrapportage van participatief onderzoek naar de sociale legacy van Culturele Hoofdstad LF 2018. In: Dijkstra, J. & Zwarter, IJ. (red). (2017). Werken aan Iepen Mienskip. Onderzoek naar de doorwerking van Leeuwarden-Friesland Europese Culturele Hoofdstad 2018. Nul-rapportage. Leeuwarden: NHL Hogeschool, Stenden Hogeschool & VanHall/Larenstein Hogeschool
DOCUMENT