Presentatie van evaluatieonderzoek Kennisnet-projecten Leren van de Toekomst 3+4 en toelichting model innovatiekracht, op conferentie Earli, Limassol, Cyprus.
DOCUMENT
Oud-directeuren Chris Manders en Piet Hagenaars kruisen hun degens over de toekomst van de beeldende vorming en het kunstonderwijs.
DOCUMENT
Binnen het Expertisecentrum Gezondheidszorg en Technologie van Fontys (Fontys EGT1) loopt het meerjaarse project Verpleeghuis van de Toekomst (VETO). Binnen Fontys EGT wordt ruimte gegeven aan een minor gezondheidszorg en technologie aan derdejaars studenten, stagiaires en afstudeerders. Studenten werken in interdisciplinaire groepen aan projecten en onderwijs, onder andere aan het maken van prototypes die met eindgebruikers getest worden.
DOCUMENT
Edwin Jacobs en Ad de Visser vragen zich in een gepeperde briefwisseling af of de kunstacademie als instituut nog toekomst heeft.
DOCUMENT
Recensie van een bundel uit 2007 van korte verhalen van jonge auteurs over hoe de toekomst eruit ziet onder de titel "Korte verhalen voor de nabije toekomst". Zeer goed bruikbaar voor hoger onderwijsdoeleinden.
DOCUMENT
Presentatie van de onderzoeksagenda van het lectoraat en de drie thema's die daarin centraal staan: creatieve tussenruimte, onzekerheid en wendbaarheid van organisaties. De verbinding tussen de drie thema’s is de vraag: hoe kunnen we ons actief verhouden tot de toekomst?
DOCUMENT
Inspelen op wat de toekomst ons brengt, dat is wat elke strateeg of marketeer graag zou willen. Maar daar hebben we wel inzicht in de toekomst voor nodig. Waar trendwatchers de sport meestal enigszins links laten liggen, heeft de sport natuurlijk Gijsbregt Brouwer voor haar jaarlijkse voorspellingen. Het SCP en RIVM wilden echter wat verder vooruit kijken en verkenden met een grote groep experts de komende twintig jaar van de sport in de Sport Toekomstverkenning (STV). Voor professor Maarten van Bottenburg is dit allemaal korte termijn werk. Wat leren we als er we een voorstelling proberen te maken van de sport over 1000 jaar?
DOCUMENT
Onze maatschappij schreeuwt om nieuwe oplossingen, nu het neoliberalisme al tijden niet meer werkt. Vanuit Fontys doet de auteur onderzoek naar veranderende waardesystemen en brede welvaart. In diverse regio’s in Nederland wordt gewerkt aan brede welvaart, bijvoorbeeld door gebruik van de brede welvaartsmonitor van het CBS. Veel instanties roepen de regering op om brede welvaart mee te nemen in beleid, zoals het SCP bijvoorbeeld in begrotingsplannen. Ook is er een steeds luidere oproep om te luisteren naar burgers. Gelukkig komt er in lokaal en landelijk beleid steeds meer beweging.
LINK
De werknemer van de toekomst bestaat evenmin als de werknemer van vandaag. De arbeidsmarkt is bijzonder gedifferentieerd en pluriform. Als beroepsonderwijsinstellingen zijn we zelf nota bene de kraamkamer van die pluriformiteit: de beroepsgerichte differentiatie van arbeidskrachten begint immers bij ons. Wij bieden de ingenieurs van morgen vier jaar lang een wezenlijk ander curriculum dan de beeldend kunstenaar, de hbo-jurist of de fysiotherapeut. Wij differentiëren de arbeidskrachten van de toekomst.
DOCUMENT
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief gewerkt aan het bevorderen van inclusief onderwijs. Deze reis heeft ons door talloze ontmoetingen, onderzoeksprojecten, colleges, workshops en lezingen geleid, zowel in Nederland als daarbuiten. Wat hebben we geleerd en hoe kunnen aankomende professionals, scholen en opleidingen hierop voortbouwen? Dit artikel verkent voorzichtig de rol van pabo’s en lerarenopleidingen bij de praktische implementatie van inclusief onderwijs.
DOCUMENT