Toetsen en beoordelen zijn onlosmakelijk verbonden aan het hbo-onderwijs. De taak van elke instelling is immers de student te kwalificeren voor zijn of haar toekomstige beroep of functie. Of die doelstelling is bereikt kan alleen maar worden vastgesteld door te toetsen. Maar onderwijs levert vaak meer op dan een toets laat zien. In dit artikel beschrijf ik hoe ruimte gemaakt kan worden voor leerresultaten die weliswaar niet meet-, maar wel merkbaar zijn. Ik ga in op de educatieve en vormende waarde van theater, maar zal ook beschrijven hoe door op een andere manier om te gaan met toetsing, het studiegedrag van studenten kan veranderen.
Een groeiend aantal hbo-opleidingen in Nederland heeft programmatisch toetsen geïmplementeerd als een nieuwe benadering van toetsen. De theoretische principes die als basis kunnen dienen voor het ontwerp van programmatisch beoordelen zijn beschreven (Heeneman et al., 2021). Onderzoek naar het ontwerpen van leeromgevingen laat zien welke verschillende ontwerpkeuzes gemaakt kunnen worden (Bouw et al., 2021). Opleidingen maken op basis van de principes verschillende specifieke ontwerpkeuzes, passend bij hun eigen context. Dit ontwerpperspectief op programmatisch toetsen wordt echter vaak niet geëxpliciteerd. Hierdoor is er beperkt inzicht in welke ontwerpkeuzes worden gemaakt bij het implementeren van programmatisch toetsen (Torre et al., 2020). In deze sessie geven we op basis van een NRO-overzichtsstudie inzicht in welke ontwerpkeuzes hbo-opleidingen maken bij het implementeren van programmatisch toetsen en welke overwegingen en ervaringen ze daarbij hebben gehad.