Het in deze publicatie gerapporteerde exploratieve onderzoek laat zien wat er allemaal bij komt kijken, wil het trainen van coachingsvaardigheden bijdragen aan opleidings- en organisatieontwikkeling. Het geeft een beeld van te verwachten effecten van dergelijke trainingen en biedt aanknopingspunten voor de verdere ontwikkeling ervan. Ook komen een aantal ins en outs van het evalueren van trainingseffecten aan bod.
LINK
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
IJmond werkt! geeft groepsgewijze trainingen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In dit onderzoek komt naar voren op welke manier er wordt gewerkt aan empowerment bij de deelnemers. Het versterken van empowerment draagt bij aan een succesvollere re-integratie en aan de duurzaamheid daarvan. Uit het onderzoek blijkt dat er in de trainingen geen expliciete aandacht is voor het begrip empowerment. Toch zit het werken hieraan in alle bijeenkomsten en gesprekken verweven. Het is manier van benaderen en contact leggen en het zit in kleine dingen. Empowerment is overal bij IJmond werkt!
DOCUMENT
interne publicatie; CD-ROM Professional in Beeld, aanbod aan scholenveld
DOCUMENT
In Nederlandse scholen zijn jaarlijks vele tienduizenden praktijkbegeleiders (mentoren) van leraren in opleiding actief. De meeste mentoren doen dit begeleidingswerk naast hun hoofdtaak als leraar van leerlingen. Een ervaren leraar is niet per definitie ook een goede mentor. Om mentoren te ondersteunen in hun belangrijke werk verzorgen veel scholen, vaak in samenwerking met lerarenopleidingen, trainingen in begeleidingsvaardigheden. Voor Frank Crasborn en Paul Hennissen vormde hun ervaring als lerarenopleider en trainer van honderden mentoren de inspiratiebron voor het opzetten van onderzoek. Dit leidde tot een onderzoeksproject van acht deelstudies, waarin zowel naar gedragsaspecten als naar gerelateerde cognitieve aspecten van begeleidingsgedrag van mentoren werd gekeken. De resultaten van het onderzoek leidden tot een bijdrage aan de ordening van begrippen en concepten die gebruikt worden om begeleidingsgedrag van begeleiders in gesprekken met leraren in opleiding in kaart te brengen en te analyseren; een gedetailleerd beeld van begeleidingsgedrag in authentieke begeleidingsgesprekken en de manier waarop leraren in opleiding dit gedrag percipiëren; het blootleggen van cognities van mentoren, gekoppeld aan begeleidingsgedrag in gesprekken met leraren in opleiding; meer inzicht in de reikwijdte van training op de ontwikkeling van het doen en denken van begeleiders in begeleidingsgesprekken; een instrument voor reflectie op begeleidingsgedrag van mentoren; aanwijzingen voor verbetering van trainingen voor mentoren.
MULTIFILE
In dit boekje vindt u leuke tips, mogelijkheden en tricks om te bewegen. Er staan verschillende oefeningen en trainingen in. Ook vindt u hierin een instructie voor video-bellen om in contact te kunnen blijven met uw dierbaren.Dit boekje is ontwikkeld in samenwerking met studenten van de Minor Designing User Research in het kader van de studie en behoefte-onderzoek voor BAAT. Dit project is gesponsord vanuit Zaaigeld Urban Vitality (Hogeschool van Amsterdam)
DOCUMENT
Purpose Due to the recent economic crisis, competition has considerably increased in the legal profession in the Netherlands. However, marketing in legal services is mostly in its infancy and value research in this context is scarce. We therefore used a contingency approach in exploring the origin of customer value and the association with loyal behaviour in legal services for small and medium enterprises (SMEs). Methodology Because professional services are effectively provided by means of a relationship, the emergence of value was studied in the interaction between lawyers and clients in an explorative way, by means of a case study: in-depth interviews with ten lawyers and ten SMEs led to provider and client perspectives on value driving in twenty-eight legal cases. The underlying research model was based on the Service logic for marketing (e.g. Grönroos and Voima, 2013), which proposes that interaction is conditional for the emergence of value. Findings We assumed that value could only derive from the interaction during the service encounter. Field findings however, confirmed that previous, current and anticipated service experiences influences value. Due to the credential character of legal services, antecedent recommendation of others and the track record of lawyers, for example, are also important value drivers. The relational value perspective appears to be insufficient in analysing the emergence of value in credence services, because value drivers outside the joint sphere help clients to reduce perceived purchase risks. Originality Our study enriches the limited literature and offers a more holistic understanding of the origin of value in credential contexts like legal services. Our findings agree not only with insights from the Service logic (e.g. Grönroos and Voima, 2013) but also from the Customer-dominant logic (e.g. Heinonen et al., 2013).
LINK
Internationalisation is the expansion of a firms operations to foreign markets and includes not only import and export but also foreign direct investments and international cooperation. Today’s globalising economy has resulted in a growing number of small and medium enterprises (SMEs) undertaking international activities. Internationalisation has been shown to be very beneficial for firms. Cross-border activities are an important means through which SMEs are able to create value, generate growth and access new knowledge and technologies. A strong relation has also been found between innovation and internationalisation: innovation may both be necessary to enter foreign markets as well as be a consequence of a firm’s foreign market activities. In addition to value creation at the firmlevel, crossborder entrepreneurship is assumed to create wealth at an economy wide level. With so many evident benefits to internationalisation, why don’t more SMEs internationalise? In her inaugural lecture Anne van Delft will illustrate the importance of “cooperation within networks” in international business. In today’s “network economy” it is important for firms to leverage their networks. Managing the interplay between networks and knowledge will be one of the key challenges for the 21st century. Cooperation with other firms is especially important for SMEs because it allows firms to utilise their limited resources in the most efficient way. Some of the sectors in the Rotterdam region are world leaders but nevertheless their main competitor might soon come from an emerging market rather than form within the regional cluster. The benefits of cooperation and knowledge sharing should therefore be exploited fully by SMEs in the Rotterdam region as global competition increases.
LINK
Voor optimale wedstrijdprestaties in het voetbal is een juiste verhouding tussen belasting en herstel noodzakelijk.2 Het monitoren van trainingen en het systematisch analyseren van wedstrijden kan helpen bij het optimaliseren van prestaties en het voorkomen van onder en overbelasting. Het eerste deel van dit tweeluik, dat verscheen in Sportgericht 5/2014, was gewijd aan trainingsmonitoring. In dit tweede deel worden mogelijkheden voor wedstrijdanalyse besproken, die door de trainer/coach en zijn staf gebruikt kunnen worden.
DOCUMENT
In dit artikel wordt ingegaan op een nieuwe docentrol binnen het hbo, de rol van assessor. Met behulp van het profiel 'assessor hbo'wordt duidelijk gemaakt waarom er sprake is van een vak apart, een docentspecialisatie. Assessorentrainingen waarin docenten op deze rol worden voorbereid, voorzien in een behoefte, getuige het grote aantal trainingen binnen Fontys Hogescholen. Ervaringen wijzen uit dat het organiseren van aansluitende vormen van professionalisering, voor het onderhouden en doorontwikkelen van assessorkwaliteit, een noodzaak is.
DOCUMENT