Dit onderzoeksproject is in samenwerking met de GGZ Heerenveen en `Complete Coaching', een instituut voor o.a. coaching en psychotherapie. Veel musici hebben last van podiumangst en helaas geldt dit ook voor conservatoriumstudenten. Om daar al tijdens de opleiding aandacht aan te geven heeft het lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts de bruikbaarheid van de HeartMath Methode onderzocht onder studenten van het Prins Claus Conservatorium. Met deze methode waren al goede resultaten geboekt bij topsporters. Aan het onderzoek deden zes studenten van de studierichting Klassieke Muziek mee. Zij namen deel aan vijf sessies (zowel individueel als in een groep) bij een ervaren HeartMath trainer en werden gevolgd door een onderzoeker. Met behulp van de HeartMath Methode leerden studenten hun stressreacties te elimineren door rustig en regelmatig adem te halen en te focussen op positieve gedachten en prettige emoties. Dit leidde tot ‘coherentie’, waarbij sprake is van een harmonieuze samenhang tussen ademhaling en hartfrequentie. Het gevoel dat daarbij hoort is diepe ontspanning en het vertrouwen de wereld aan te kunnen (ook wel flow genoemd). De methode bevat een zestal technieken in opklimmende moeilijkheidsgraad. Tijdens de sessies zagen de studenten hun hartslag op een computerscherm. Thuis werd door hen geoefend met een apparaatje (emWave), gekoppeld aan het lichaam door een oorsensor, dat via een kleur de graad van coherentie aangeeft. Vooraf en na afloop van de training gaven de studenten een concert waarbij door middel van vragenlijsten hun stressniveau en hun tevredenheid over de geleverde prestaties werden gemeten. De studenten kregen een werkboek met daarin uitleg over de methode en de technieken. Aan het einde van ieder hoofdstuk stonden de opdrachten beschreven die ze thuis moesten doen. Om de bruikbaarheid van de methode in kaart te brengen werd studenten gevraagd thuis een logboek bij te houden waarin zij hun ervaringen rapporteerden. Van de groepssessies maakte de onderzoeker verslagen. Ook de observaties van de trainer werden in het onderzoek meegenomen. Leidend in de data-analyse waren de onderzoeksvragen: (1) Nemen de stressklachten af en (2) Welke bijstellingen zijn nodig om het trainingsprogramma ‘op maat’ te verbeteren voor musici? Uit het onderzoek kwam naar voren dat de methode bij vijf van de zes studenten heeft geleid tot een afname van de ervaren stressklachten. De studenten kregen meer inzicht in het fenomeen podiumangst en in de vraag hoe het ontstaat. Daarnaast leerden ze te beschikken over concrete technieken om de aangeleerde stressreactie te veranderen. Ook bleken de technieken van deze methode het studiegedrag van de student positief te beïnvloeden. Daarnaast bleek de methode een positieve invloed te hebben op aspecten als beter slapen en een verbeterd vermogen om conflictsituaties te hanteren. De opmerkingen van de studenten hebben ook concrete punten opgeleverd voor verbetering van het trainingsprogramma in zijn algemeenheid. Die betreffen onder meer het aantal sessies, de instructie van bepaalde technieken en de layout van het werkboek. De conclusie van het onderzoek is dat de HeartMath Methode goed kan worden ingezet bij conservatoriumstudenten die te kampen hebben met podiumangst. Daarmee is een bruikbare methode beschikbaar gekomen om een belangrijk obstakel voor musici het hoofd te bieden.
BACKGROUND:Reintroduction of a food after negative food challenge (FC) faces many obstacles. There are no studies available about this subject in adults.OBJECTIVE:To investigate the frequency, reasons and risk factors of reintroduction failure in adults.METHODS:In this prospective study, adult patients received standardized follow-up care after negative FCs including a reintroduction scheme and supportive telephone consultations. Data were collected by telephone interview (2 weeks after FC) and questionnaires (at baseline and 6 months after FC(s)): food habits questionnaire, State-Trait Anxiety Inventory, Food Allergy Quality of Life Questionnaire-Adult Form and Food Allergy Independent Measure. Frequency and reasons of reintroduction failure were analysed using descriptive statistics and risk factors with univariate analyses.RESULTS:Eighty patients were included with, in total, 113 negative FCs. Reintroduction failed on short-term (2 weeks after FC) in 20% (95% CI: 13%-28%). Common reasons were symptoms upon ingestion during the reintroduction scheme (50%) and no need to eat the food (23%). On the long-term (5-12 months after FC(s)), reintroduction failure increased to 40% (95% CI: 28%-53%). Common reasons were atypical symptoms after eating the food (59%) and fear for an allergic reaction (24%). Five risk factors for long-term reintroduction failure were found: if culprit food was not one of the 13 EU regulated allergens, reintroduction failure at short-term, atypical symptoms during FC, a lower quality of life and a higher state anxiety.CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE:Reintroduction failure after negative FCs in adults is common, increases over time, and is primarily due to atypical symptoms. This stresses the need for more patient-tailored care before and after negative food challenges.cc-by-nc-sa
MULTIFILE
Music performance anxiety (MPA) is one of the most reported psychological problems among musicians, posing a significant threat to the optimal performance, health, and psychological wellbeing of musicians. Most research on MPA treatment has focused on reducing symptoms of performance anxiety, but complete “cures” are uncommon. A promising addition or alternative that may help musicians enhance their performance under pressure, despite their anxiety, is pressure training (PT). In other high-pressure domains, such as sports and police work, pressure training has been proven effective in reducing choking and enhancing performance quality under pressure. Therefore, the aim of this narrative review is to explore the potential of pressure training in music settings. Specifically, we first provide a theoretical overview of current models explaining performance declines due to anxiety. Second, we discuss the current state of research on the effectiveness and application of pressure training in sports and police work as well as recent developments in pressure training interventions for music settings. While there is a limited number of studies investigating the effectiveness of pressure training on musicians' performance quality, research focusing on musicians' experiences has shown that pressure training can be particularly beneficial for enhancing performance skills, preparing for performances, and managing performance anxiety. Based on the reviewed literature, the final section points out suggestions for future research as well as recommendations for musicians, teachers, and music institutions for practical applications.