Poster presentation.There still is little empirical evidence on factors that influence GPs’ referral behavior to lifestyle interventions. The aim was to explore 1) GPs´ motivation to refer to lifestyle interventions and to investigate the association between GPs’ own lifestyle-behaviors and their referral behavior, and 2) patient indicators in the decision-making process of the GPs’ referral to lifestyle interventions.
DOCUMENT
Objective: To understand inactivity and relapse from PA, and to develop theory-based behaviour change strategies to stimulate and support maintenance of PA.Methods: We conducted a literature search to explore barriers to PA. Social cognitive theories and empirical evidence were evaluated and guided the process developing a theoretical framework and counselling strategies.Results: A theoretical framework is presented to understand why people do not engage in PA and often relapse once they started PA. A distinction is made between three related types of BBs. In PA counselling these three beliefs are addressed using four different BB behaviour change strategies.Conclusion: BB counselling aims to develop an individual pattern of PA for the long term that is adapted to the (often limited) motivation of the client, thereby preventing the occurrence of BBs. The client will learn to cope with factors that may inhibit PA in the future.Practice implications: The BBs approach composes a way of counselling around the central construct of barrier-beliefs to stimulate engagement in PA independently, in the long term.
DOCUMENT
In recente jaren is er een groeiende erkenning van cross-overs tussen kunst en het zorg- en welzijnsdomein, waarbij transdisciplinaire samenwerkingen bijdragen aan complexe uitdagingen. In de bloei van cross-overs tussen kunst, zorg en welzijn, ontbreekt momenteel een systematische verkenning van hun impact en uitdagingen binnen het Nederlandse onderwijs. Deze scoping reviewonderzoekt hoe kunst en zorg samenkomen in het onderwijs, welke meerwaarde dat biedt en welke uitdagingen moeten worden overwonnen. De studie inventariseert en categoriseert 50 educatieve praktijken, variërend van kunstinterventies in zorginstellingen tot transdisciplinaire minoren en hybride leeromgevingen. Uit de resultaten blijkt dat dergelijke cross-overs een meerwaarde kunnen hebben voor zowel studenten van gezondheidsstudies als kunststudenten door het bevorderen van empathie, samenwerking en reflectie, en de bevordering van vaardigheden zoals communicatie, creatieve probleembenadering en kritisch denken. Tegelijkertijd worden uitdagingen geïdentificeerd, waaronder beperkte zichtbaarheid van cross-overprojecten, het ontbreken van structurele inbeddingin curricula en een gemis aan wederkerigheid in samenwerkingen. De analyse toont aan dat kunstopleidingen sterk gefocust zijn op ervaringsleren, terwijl gezondheidsopleidingen vaak een meer functionele benadering volgen. Dit wijst op een behoefte aan meer gelijkwaardige en interprofessionele samenwerking. Het ontwikkelen van inzicht in het eigen en elkaars perspectief, en een gezamenlijke taal en infrastructuur is essentieel om barrières te overbruggen en duurzame cross-overeducatie te realiseren. Deze studie pleit voor meer ruimte in het onderwijs voor transdisciplinaire co-creatie en samenwerking met maatschappelijke partners.Deze review dient als basis voor de ontwikkeling van toekomstige educatieve praktijken op het snijvlak van kunst en gezondheid in het onderwijs. De inzichten in de review, alsook de input die verzameld wordt door de open oproep in deze review, kan bestaande educatieve praktijken versterken en nieuwe en duurzame initiatieven informeren in het groeiende educatieve veld van kunst en gezondheid
DOCUMENT