In deze rapportage, de rapportage voor de tussenmeting, wordt beschreven wat de huidige stand van zaken is ten aanzien van de KPI’s die bij de start van het project geformuleerd zijn. Ook wordt beschreven hoe de huidige stand van zaken zich dit verhoudt tot de gewenste norm. De realisatie van de KPI over de ontwikkeling van de werkgelegenheid bij de betrokken bedrijven wordt uitgebreid beschreven. Ten behoeve van de nulmeting werd de interne werkgelegenheid van de eerste tien partnerbedrijven in kaart gebracht. In deze rapportage nemen we die meting als uitgangspunt en kijken we hoe de werkgelegenheid zich binnen die 10 bedrijven ontwikkeld heeft. Ook wordt beschreven hoe de werkgelegenheid er uitziet bij de bedrijven die zich later hebben aangesloten. Verder wordt op hoofdlijnen beschreven wat de bevindingen zijn op basis van de interviews die met de partnerbedrijven en (een deel van) de overige stakeholders gehouden zijn. In het laatste hoofdstuk van deze rapportage worden, net als in de rapportage voor de nulmeting, enkele conclusies en aanbevelingen beschreven.
DOCUMENT
Samen met de Stichting Economisch Onderzoek (SEO) en het Kohnstamm Instituut, doet het kenniscentrum Onderwijs en opvoeding onderzoek naar de impact van masteropleidingen op leraren en hun omgeving. Na een nulmeting in 2014 is in 2015 een vervolgmeting uitgevoerd onder leraren die in 2013 met een masteropleiding zijn gestart. Daarnaast zijn focusgesprekken gevoerd met groepen studenten uit verschillende masteropleidingen. De tussenresultaten laten lichte verschillen zien tussen de deelnemers van de verschillende typen masteropleidingen (SEN, MLI en eerstegraads). Er is echter weinig significant verschil met leraren uit de controle groep die geen masteropleiding volgen. Schoolleiders geven echter wel aan verschil te zien tussen leraren die wel en niet een masterkwalificatie behaald hebben. Uit de antwoorden op de vragenlijst blijkt wel dat de groep leraren die een masteropleiding volgt een sterkere ontwikkelde onderzoekende houding heeft
DOCUMENT