City Deal Kennis Maken > Maastricht City Deal Kennis Maken > Maastricht zet zich in voor de toekomstbestendigheid en vitaliteit van Maastrichtse buurten. Partners in het project zijn Gemeente Maastricht en de kennisinstellingen Zuyd Hogeschool en Universiteit Maastricht. Met deze gezamenlijke aanpak willen de partners tot een nauwere samenwerking op dit thema komen. Het project richt zich op twee specifieke wijken: Randwyck en Mariaberg en de thema’s 1) gezondheid en bewegen, 2) duurzaamheid en klimaatadaptatie, 3) meedoen en ontmoeten en 4) veilig en schoon. Interdisciplinair Interactie en samenwerking tussen verschillende vakgebieden staan centraal binnen City Deal Kennis Maken > Maastricht. De partners Gemeente Maastricht, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool brengen docenten, onderzoekers en studenten uit verschillende studierichtingen samen om een interdisciplinaire aanpak te ontwikkelen voor en met de bewoners betreffende de leefbaarheid in Mariaberg en Randwyck. Bewoners delen hun mening en ideeën over hun leefomgeving. Deze inbreng willen we op een toegankelijke en prettige manier faciliteren. Vanwege de uitbraak van het coronavirus komt deze belangrijke interactie onder druk te staan. Met het 3D Virtueel Platform willen we deze samenwerking deels in een virtuele omgeving plaats laten vinden. 3D Virtueel Platform Het 3D Virtueel Platform is een virtuele omgeving waarin bezoekers elkaar kunnen ontmoeten en van gedachten kunnen wisselen. Het platform is een bestaand concept en wordt al ingezet in de onderwijs-omgeving. Het 3D Virtueel Platform is ontwikkeld door de Maastricht Academy of Media Design and Technology van Zuyd Hogeschool, in samenwerking met Mozilla.
De uitbraak van het coronavirus heeft in Nederland geleid tot ongekende maatregelen, waarbij het maatschappelijke verkeer voor een groot deel werd stilgelegd op 15 maart 2020. Onder meer alle scholen, universiteiten, bibliotheken, cafés, kapperszaken, musea, bioscopen en restaurants sloten op last van de landelijke overheid hun deuren. Ook voor de podiumkunsten hebben de beperkende Coronamaatregelen geleid tot drastische veranderingen. Het was een aantal maanden niet toegestaan voor dansers, musici en circusartiesten om op te treden en het repeteren werd ook bemoeilijkt door de 1,5 meter richtlijnen. Studenten van kunsthogescholen konden niet gezamenlijk studeren en waren aangewezen op online onderwijs. Dit was een uitdaging, omdat juist de fysieke interactie bij podiumkunsten (dans, muziek en circus) essentieel is voor het leerproces van deze specifieke studentenpopulatie. Codarts (hogeschool voor de kunsten Rotterdam) wil juist in deze roerige tijden haar sterke positie op het gebied van praktijkgericht onderzoek binnen de podiumkunsten continueren en waar mogelijk versterken. Dit is een uitdaging, omdat door de pandemie het praktijkgericht onderzoek onder druk staat. Huidige onderzoekprojecten lopen vertraging op en het blijkt lastiger om nieuwe onderzoekstrajecten op te starten, doordat samenwerkingspartners prioriteit geven aan andere, Coronagerelateerde activiteiten. Codarts wil de SPRONG-impuls middelen inzetten om het praktijkgerichte onderzoek te versterken door intensiever samen te werken in bestaande netwerken en nieuw kansen aan te boren middels het oprichten van nieuwe samenwerkingsverbanden. Dat gebeurt aan de hand van drie werkpakketten: 1. Werkpakket 1: Continueren samenwerking binnen het Rotterdam Arts and Sciences Lab (RASL); 2. Werkpakket 2: Borging onderzoekslijn door oprichting van nieuwe fieldlabs. 3. Werkpakket 3: Uitbreiden onderzoekslijn door het uitwerken van een SPRONG aanvraag;
De uitbraak van het coronavirus heeft in Nederland geleid tot ongekende maatregelen, waarbij het maatschappelijke verkeer voor een groot deel werd stilgelegd op 15 maart 2020. Onder meer alle scholen, universiteiten, bibliotheken, cafés, kapperszaken, musea, bioscopen en restaurants sloten op last van de landelijke overheid hun deuren. Ook de wijze waarop fysiotherapeutische zorg aan patiënten geleverd kon worden, veranderde drastisch. Hierdoor hebben de beperkende Coronamaatregelen grote gevolgen gehad op de voortgang van het RAAK-MKB project Leren van registreren. Centraal in dit project staat het verzamelen, verwerken en analyseren van behandelinformatie van verschillende patiënten en fysiotherapiepraktijken. De Corona-uitbraak heeft op twee manieren tot negatieve consequenties geleid voor het project: 1. Veel fysiotherapeuten sloten de deuren van hun praktijk voor onbepaalde tijd, omdat de richtlijn van het bewaren van 1,5 meter afstand niet gewaarborgd kon worden. Hierdoor zijn er veel minder dossiers ingevoerd door fysiotherapeuten en praktijken. De benodigde 1200 dossiers zijn daardoor nog niet ingevoerd in het systeem en de dataverzamelingsperiode dient verlengd te worden met minimaal 3 maanden. 2. Een deel van de behandelingen kon op afstand plaatsvinden in plaats van in de behandelkamer, bijvoorbeeld via beeld(bellen), e-mail, patiëntenportaal of telefoon. Dit betrof echter een klein percentage van alle behandelingen, aangezien deze vorm van zorg niet mogelijk is bij massage, mobilisaties, taping en verschillende vormen van oefentherapie. Dit kleine percentage van alle behandelingen geeft dus geen goede, representatieve weergave van de fysiotherapeutische behandelingen die in Nederland worden uitgevoerd. Het verlengen van de dataverzameling is ook nodig om een representatiever beeld te krijgen van behandelinformatie. Deze RAAK impuls maakt het voor het consortium mogelijk om het beoogde aantal van 1200 dossiers te behalen en ook een representatieve afspiegeling te krijgen van de behandelingen.