Stichting SURF, de ict-samenwerkingsorganisatie van het hoger onderwijs en onderzoek, organiseerde in november 2003 de SURF Onderwijsdagen 2003. De SURF Onderwijsdagen zijn bedoeld voor iedereen die betrokken is bij ict in het (hoger) onderwijs. Naast uitgebreide sessies was er een informatiemarkt waarop bedrijven en instellingen voor hoger onderwijs hun producten en diensten presenteerden. Het thema dit jaar was 'Voorbij de vernieuwing'. In zes parallelsessies vonden meer dan vijftig presentaties plaats.
BACKGROUND: In the Netherlands, the scope of dental hygiene practice was expanded in 2006. The objective of this study was to explore reasons among dentists and dental hygienists for supporting or opposing an extended scope of practice and to find explanatory factors.METHODS: A questionnaire containing pre-defined reasons and an open-ended question was distributed among 1,674 randomly selected members of two Dutch professional associations (874 dentists, 800 dental hygienists). Data were analyzed with binary logistic regression with Bayesian information criterion (BIC) model selection.RESULTS: Response were obtained from 541 practitioners (32.3%): i.e., 233 dentists (43.1%) and 308 dental hygienists (56.9%). Non-response analysis revealed no differences, and representativeness analysis showed similarities between samples and target populations. Most often, dentists reported flexible collaboration (50.2%) and dental hygienists indicated task variation (71.1%) as supportive reasons. As opposing reasons, dentists generally reported quality of care (41.2%) and dental hygienists' self-competence (22.7%). Reasons were explained by profession, gender, and new-style practitioners.CONCLUSION: Dentists and dental hygienists conveyed different reasons for supporting or opposing an extended scope of dental hygiene practice. Outcomes can be categorized as reasons related to economic, professional status, quality, job satisfaction, and flexible collaboration and are not only explained by profession.
Waarom groene waterzuivering, en welke plaats neemt groene waterzuivering in de waterketen in? Verder is de vraag belangrijk wanneer we voor technische en wanneer we voor groene waterzuivering kiezen. In hoofdstuk 1 zal dit besproken worden. In hoofdstuk 2 zetten we een aantal aspecten van waterzuivering op een rij, en bespreken we hoe groene resp. technische waterzuivering hierop scoren. Om de plaats van groene waterzuivering in de tijd aan te geven, schetsen we in hoofdstuk 3 een korte geschiedenis van de waterzuivering en geven we de ontwikkelingen daarin aan. In hoofdstuk 4 volgen de aspecten en doelen van groene waterzuivering. We laten andere technieken buiten beschouwing, zoals membraanfiltratie, chemische technieken enz. Nadrukkelijk krijgt hier beleving en biodiversiteit een plaats. Het beleid en wet- en de regelgeving worden hier ook behandeld. Van belang is de probleemanalyse van (afval)waterstromen en stoffen helder te hebben. Dan weten we van welk systeem we gebruik moeten maken. Dit komt in hoofdstuk 5 aan de orde. In hoofdstuk 6 worden de systemen van groene waterzuivering uitgelegd. Gestart wordt met een matrix waarin per systeem duidelijk wordt voor welke afvalstromen dit geschikt is. Van elk systeem worden de volgende aspecten beschreven: - technische beschrijving + foto + doorsnede; - zuiveringsrendementen per stof; - dimensionering (min./max. omvang); - toepassingsgebied; - beheer; - aanleg- en beheerkosten; - bijdrage biodiversiteit/beleving; - aandachtspunten/randvoorwaarden voor het ontwerp, waarin beheer en kosten een rol spelen. In hoofdstuk 7 komt de monitoring aan bod. Ten slotte wordt in hoofdstuk 8 het Handboek afgesloten met praktijkvoorbeelden.
MULTIFILE