Uitstelgedrag is een van de meest voorkomende problemen als het gaat om productief studeren en werken. Je hebt misschien even geen zin, voelt je gedemotiveerd, bent snel afgeleid, voelt je vermoeid of vindt een bepaalde taak lastig. Ook kun je last hebben van perfectionisme of faalangst. Misschien ben je wel een “meester uitsteller” en stel je bijna al je taken uit. Als dat het geval is, kun je vast wel advies gebruiken om jouw studiegedrag blijvend te veranderen. Bekijk de tips in de infographic. Deze tips zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de cognitieve psychologie, neuropsychologie, onderwijskunde en eigen onderzoek.
DOCUMENT
Project: Betrekken van deelnemers bij pensioenregelingen: hoe emoties, gedrag van de naaste omgeving en levensgebeurtenissen invloed kunnen hebben op de effectiviteit van pensioencommunicatie
LINK
We explored how two types of study outcomes, perceived competence and earned credits, are interrelated, and influenced by self-regulation, motivation (intrinsic value and expectancy of procrastination) and deep approach to learning. The relationships between these variables were analysed in a sample of 894 first-year Dutch university students, using linear structural modelling. Results show that learning process factors play other roles in explaining perceived competence than in explaining earned credits. Perceived competence and earned credits, as two sides of the same coin in competence-based education, are only weakly related. Furthermore, this study shows that it is most likely that perceived competence affects earned credits, but a model in which earned credits affects perceived competence as possible causal relationship was also accepted, although the relationship remains weak. The practical implication of this study is that, as long as perceived competence and the number of credits are not related, competence-based higher education will not obtain optimal efficiency. For participants and researchers in higher education, it remains important to be aware that different learning goals may evoke different study behaviours in students, and the challenge for higher education is to align these goals.
DOCUMENT
PUNC is een driejarig Erasmus+ project dat middelen en methoden wil maken die bruikbaar zijn voor zowel docenten als studenten om hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat professionals met onzekerheid worden geconfronteerd in de vluchtige, onzekere, complexe en ambigue professionele wereld waarin ze zich bevinden. Deze onzekerheid kan productief gemaakt worden door middel van PUNC.
PUNC is een driejarig Erasmus+ project dat middelen en methoden wil maken die bruikbaar zijn voor zowel docenten als studenten om hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat professionals met onzekerheid worden geconfronteerd in de vluchtige, onzekere, complexe en ambigue professionele wereld waarin ze zich bevinden. Deze onzekerheid kan productief gemaakt worden door middel van PUNC.Doel Het doel van het PUNC-project is om docenten in het hoger onderwijs te voorzien van middelen en methoden om studenten in staat te stellen hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Aanpak In toenemende mate moeten professionals opereren in situaties die complex en onzeker zijn. Dit kan bij hen leiden tot gevoelens van onzekerheid. Deze gevoelens kunnen stimuleren tot creativiteit en de behoefte er een schepje boven op te doen. Ze kunnen echter ook leiden tot stress en uitstelgedrag. Het is van groot belang in onderwijs studenten de vaardigheden mee te geven hier mee om te gaan. Het project PUNC heeft als doel om docenten in hoger onderwijs te helpen (aankomend) professionals te trainen productief om te gaan met hun eigen onzekerheid, en wel op Europese schaal. De 6 deelnemende partners zullen docenten en studenten betrekken bij het ontwikkelen van: een handleiding voor docenten voor het ontwerpen van een ‘VUCA’ (Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity) leeromgeving; een beschrijving van de PUNC-competentie en een bijbehorende methode om leeruitkomsten te definiëren voor het ontwikkelen van iemands PUNC; een PUNC-toolbox ter ondersteuning van het ontwikkelen van iemands PUNC; een E-portfolio die deze ontwikkeling volgt en in kaart brengt. Hiervoor werken we met internationale literatuur, enquêtes, discussiegroepen, en andere middelen. Deze middelen en andere informatie zijn hieronder te vinden wanneer ze beschikbaar komen. En ook via onze PUNC website en de PUNC pagina op LinkedIn houden we iedereen op de hoogte. Daarnaast hebben we zowel internationale projectbijeenkomsten als landelijke publieksbijeenkomsten georganiseerd waarbij de voortgang en tussenresultaten van het PUNC project zijn gepresenteerd. Voor Nederland was dat tijdens de EAPRIL conferentie in November 2022 in Nijmegen. Resultaten Het PUNC-project maakt: Een handleiding voor docenten voor het ontwerpen van een ‘VUCA’ leeromgeving; Een beschrijving van de PUNC-competentie en een bijbehorende methode om leeruitkomsten te definiëren voor het ontwikkelen van iemands PUNC; Een PUNC-toolbox ter ondersteuning van het ontwikkelen van iemands PUNC; Een E-portfolio die deze ontwikkeling volgt en in kaart brengt. Looptijd 01 september 2020 - 31 augustus 2023 Relevantie/impact Dit project is relevant voor alle onderwijsprofessionals en studenten die hun onzekerheid in leren en werken willen verkennen en productief willen maken. De uitkomsten zullen publiekelijk en gratis ter beschikking worden gesteld. Downloads en links