Uitstelgedrag is een van de meest voorkomende problemen als het gaat om productief studeren en werken. Je hebt misschien even geen zin, voelt je gedemotiveerd, bent snel afgeleid, voelt je vermoeid of vindt een bepaalde taak lastig. Ook kun je last hebben van perfectionisme of faalangst. Misschien ben je wel een “meester uitsteller” en stel je bijna al je taken uit. Als dat het geval is, kun je vast wel advies gebruiken om jouw studiegedrag blijvend te veranderen. Bekijk de tips in de infographic. Deze tips zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de cognitieve psychologie, neuropsychologie, onderwijskunde en eigen onderzoek.
DOCUMENT
Project: Betrekken van deelnemers bij pensioenregelingen: hoe emoties, gedrag van de naaste omgeving en levensgebeurtenissen invloed kunnen hebben op de effectiviteit van pensioencommunicatie
LINK
Infosheet met twaalf handige tips voor studenten die beginnen met afstuderen.
DOCUMENT
Niet alleen in het bedrijfsleven geldt het gezegde Tijd is geld . Ook in het onderwijs is de laatste jaren enorm bezuinigd op contacttijd. Om deze reden is bij het ZKM-project StudieLoopbaanOndersteuning (SLO) gekxperimenteerd met een tijdbesparende opzet van de ZKM-methodiek. Daar een volledig zelfonderzoek (te) veel tijd vraagt van de consultant, is gezocht naar een vorm die minder tijd vergt maar die de student toch de gelegenheid biedt zijn (studie)verhaal te vertellen en zijn waarderingssysteem in kaart te brengen. Vanuit deze gedachte is een ZKM-traject ingericht waarin de dialoog is gecombineerd met een grote mate van zelfsturing van de student. De vraag hierbij is hoe effectief een dergelijke toepassing van de ZKM is. In dit rapport worden de resultaten van een pilot gepresenteerd waaraan studenten met studieproblemen van Fontys PABO Eindhoven hebben deelgenomen.
DOCUMENT
In deze nieuwsbrief laten we zien waar het lectoraat Studiesucces van hogeschool Inholland de afgelopen maanden mee bezig is geweest. De onderzoeken en andere activiteiten hebben uiteraard te maken met onze twee thema's: Engagement & actieve betrokkenheid en Studentenwelzijn & duurzame inzetbaarheid. We laten zien welke studies we recent zijn gestart of gaan starten en wat die zullen opleveren. Enerzijds om jullie te informeren anderzijds om met elkaar in contact te komen voor het geval dat er binnen je eigen onderwijsinstelling vergelijkbare initiatieven plaatsvinden. Natuurlijk vind je in deze nieuwsbrief ook weer rapportages van recent afgeronde onderzoeken zoals ‘Bij de les met mindfulness’. Ook hebben we nieuwe infographics ontwikkeld: ‘Tips voor het schrijven van een scriptie’ en ‘Tips voor een succesvolle start van je studie’. Een infographic over uitstelgedrag is onderweg. Ben je geïnteresseerd? Stuur een mail aan studiesucces@inholland.nl of kijk op onze website. Veel leesplezier!
LINK
Ter ere van de officiële installatie van Jacomijn Hofstra als lector Rehabilitatie op 20 maart 2025 is dit magazine gemaakt waarin de thema’s van het lectoraat en een selectie van de onderzoeks- en innovatieprojecten worden gepresenteerd.
DOCUMENT
We explored how two types of study outcomes, perceived competence and earned credits, are interrelated, and influenced by self-regulation, motivation (intrinsic value and expectancy of procrastination) and deep approach to learning. The relationships between these variables were analysed in a sample of 894 first-year Dutch university students, using linear structural modelling. Results show that learning process factors play other roles in explaining perceived competence than in explaining earned credits. Perceived competence and earned credits, as two sides of the same coin in competence-based education, are only weakly related. Furthermore, this study shows that it is most likely that perceived competence affects earned credits, but a model in which earned credits affects perceived competence as possible causal relationship was also accepted, although the relationship remains weak. The practical implication of this study is that, as long as perceived competence and the number of credits are not related, competence-based higher education will not obtain optimal efficiency. For participants and researchers in higher education, it remains important to be aware that different learning goals may evoke different study behaviours in students, and the challenge for higher education is to align these goals.
DOCUMENT
De Nederlandse samenleving, van links tot rechts, denkt nog strikt neoliberaal. In de ogen van Martien Visser is dit funest voor de energietransitie als de markt faalt.
LINK
Procrastination is one of the most common challenges when it comes to studying and working productively. You may not feel like studying for a while, feel demotivated, become easily distracted, feel tired, or find a certain task difficult. You might also suffer from perfectionism or fear of failure. Perhaps you are a “master procrastinator” and procrastinate with almost all your tasks. If that is the case, you probably could use some advice that will help to permanently change your study behavior. Check out these tips, which are based on scientific insights from cognitive psychology, neuropsychology, educational sciences and our own research.
DOCUMENT
Door de corona-uitbraak en bijbehorende lockdown werken veel mensen noodgedwongen thuis. Zo ook studenten en docenten. Het onderwijs is verschoven naar het internet en het studentenleven is grondig veranderd. Er is veel onzekerheid en dit brengt stress met zich mee. Wat doet dit met studenten? Hoe gaan zij hiermee om? De natuur blijkt een belangrijke uitlaatklep. Maar studenten wonen echter veelal in (sterk) verstedelijkt gebied, waar maar beperkt natuur aanwezig is.
DOCUMENT