Uit onderzoek naar het smartphonegebruik in het hoger onderwijs blijkt dat studenten vrijwel allemaal een smartphone mee naar de les hebben (Sumuer, 2021) en dat zij negatieve gevoelens ervaren als zij hun smartphone niet binnen bereik hebben (Wood et al., 2018). Hoewel je smartphones kunt gebruiken om studiedoelen te bereiken, blijkt ook dat studenten worden afgeleid door berichten via social-media e.d. of nieuwsberichten (Chen & Yan, 2016). Het roept de vraag op wat we weten van smartphonegebruik in het hoger onderwijs en of daar in navolging van het primair en voortgezet onderwijs ook een smartphoneverbod moet komen? In deze publicatie van het Lectoraat Teaching Learning & Technology| Hogeschool Inholland, ben je in 7 minuten 'bijgepraat' over het toestaan of verbieden van Smartphone-gebruik in het hoger onderwijs.
Om de maatschappelijke waarde van topsportevenementen te vergroten heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) samen met NOC*NSF en de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) een Nationale Topsportevenementen Strategie (NTS) voor de periode 2021-2030 ontwikkeld. De minister voor Medische Zorg en Sport geeft in de kamerbrief (d.d. 25 november 2020) aan daaraansluitend een onderzoeksprogramma naar de maatschappelijke betekenis van sportevenementen te willen (laten) ontwikkelen en financieren, zoals ook de Nationale Sportraad eerder adviseerde. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft aan de Haagse Hogeschool (HHS) en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) gevraagd om gezamenlijk een eerste stap te zetten voor een breed gedragen en duurzaam onderzoeksprogramma op het gebied van (top)sportevenementen. De onderzoeksvragen daarbij luiden: 1) Welke kennisbehoefte is er bij stakeholders om een breed palet aan maatschappelijk verantwoord georganiseerde topsportevenementen te realiseren, waarbij gebruik wordt gemaakt van het bijkomende podium en 2) op welke manier dient het proces georganiseerd te worden volgens stakeholders om te komen tot bruikbare inzichten die voorzien in deze kennisbehoeften.
Ik wil vandaag vooral ingaan op de vraag hoe gedrag als object van studie gedefinieerd kan worden en hoe daar onderzoek naar gedaan kan worden. Aan de orde komen achtereenvolgens de psychologische, pedagogische, epistemologische en professionele plaatsbepaling van het lectoraat, dat als opdracht heeft om praktijkgericht onderzoek uit te voeren naar gedrag in de educatieve praxis. Die opdracht zal ik verbinden met de noodzaak om onderzoek naar gedrag van leerlingen en leraren te verbinden met onderzoek met en door leerlingen en leraren (c.q. studenten).
PUNC is een driejarig Erasmus+ project dat middelen en methoden wil maken die bruikbaar zijn voor zowel docenten als studenten om hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat professionals met onzekerheid worden geconfronteerd in de vluchtige, onzekere, complexe en ambigue professionele wereld waarin ze zich bevinden. Deze onzekerheid kan productief gemaakt worden door middel van PUNC.
PUNC is een driejarig Erasmus+ project dat middelen en methoden wil maken die bruikbaar zijn voor zowel docenten als studenten om hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat professionals met onzekerheid worden geconfronteerd in de vluchtige, onzekere, complexe en ambigue professionele wereld waarin ze zich bevinden. Deze onzekerheid kan productief gemaakt worden door middel van PUNC.Doel Het doel van het PUNC-project is om docenten in het hoger onderwijs te voorzien van middelen en methoden om studenten in staat te stellen hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Aanpak In toenemende mate moeten professionals opereren in situaties die complex en onzeker zijn. Dit kan bij hen leiden tot gevoelens van onzekerheid. Deze gevoelens kunnen stimuleren tot creativiteit en de behoefte er een schepje boven op te doen. Ze kunnen echter ook leiden tot stress en uitstelgedrag. Het is van groot belang in onderwijs studenten de vaardigheden mee te geven hier mee om te gaan. Het project PUNC heeft als doel om docenten in hoger onderwijs te helpen (aankomend) professionals te trainen productief om te gaan met hun eigen onzekerheid, en wel op Europese schaal. De 6 deelnemende partners zullen docenten en studenten betrekken bij het ontwikkelen van: een handleiding voor docenten voor het ontwerpen van een ‘VUCA’ (Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity) leeromgeving; een beschrijving van de PUNC-competentie en een bijbehorende methode om leeruitkomsten te definiëren voor het ontwikkelen van iemands PUNC; een PUNC-toolbox ter ondersteuning van het ontwikkelen van iemands PUNC; een E-portfolio die deze ontwikkeling volgt en in kaart brengt. Hiervoor werken we met internationale literatuur, enquêtes, discussiegroepen, en andere middelen. Deze middelen en andere informatie zijn hieronder te vinden wanneer ze beschikbaar komen. En ook via onze PUNC website en de PUNC pagina op LinkedIn houden we iedereen op de hoogte. Daarnaast hebben we zowel internationale projectbijeenkomsten als landelijke publieksbijeenkomsten georganiseerd waarbij de voortgang en tussenresultaten van het PUNC project zijn gepresenteerd. Voor Nederland was dat tijdens de EAPRIL conferentie in November 2022 in Nijmegen. Resultaten Het PUNC-project maakt: Een handleiding voor docenten voor het ontwerpen van een ‘VUCA’ leeromgeving; Een beschrijving van de PUNC-competentie en een bijbehorende methode om leeruitkomsten te definiëren voor het ontwikkelen van iemands PUNC; Een PUNC-toolbox ter ondersteuning van het ontwikkelen van iemands PUNC; Een E-portfolio die deze ontwikkeling volgt en in kaart brengt. Looptijd 01 september 2020 - 31 augustus 2023 Relevantie/impact Dit project is relevant voor alle onderwijsprofessionals en studenten die hun onzekerheid in leren en werken willen verkennen en productief willen maken. De uitkomsten zullen publiekelijk en gratis ter beschikking worden gesteld. Downloads en links