This paper aims to address the research gap in ethical design frameworks for self-sovereign identity (SSI) solutions. We present a case study of value sensitive design (VSD) conceptual investigation applied in the context of SSI-based solutions for the sharing of medical credentials uNLock. We evaluate the applicability and quality of VSD application on the basis of 5 criteria. We validate these findings by comparing the results of the original report with the studies presenting empirically informed insights from the deployment of SSI solutions for the presentation of medical credentials. We identify a problem of “value branching” particular to SSI solutions that can lead to the overinflation of the set of relevant values. We outline the affordances and limitations of the conceptual VSD investigation in our case study. We further reflect on the limits of general SSI principles and argue that the ethical design of SSI solutions always requires context-specific evaluative frameworks.
LINK
In projects concerning big data, ethical questions need to be answered during the design process. In this paper the Value Sensitive Design method is applied in the context of data-driven health services aimed at disease prevention. It shows how Value Sensitive Design, with the use of a moral dialogue and an ethical matrix, can support the identifcation and operationalization of moral values that are at stake in the design of such services. It also shows that using this method can support meeting the requirements of the General Data Protection Regulation.
LINK
Digital innovation in education – as in any other sector – is not only about developing and implementing novel ideas, but also about having these ideas effectively used as well as widely accepted and adopted, so that many students can benefit from innovations improving education. Effectiveness, transferability and scalability cannot be added afterwards; it must be integrated from the start in the design, development and implementation processes, as is proposed in the movement towards evidence-informed practice (EIP). The impact an educational innovation has on the values of various stakeholders is often overlooked. Value Sensitive Design (VSD) is an approach to integrate values in technological design. In this paper we discuss how EIP and VSD may be combined into an integrated approach to digital innovation in education, which we call value-informed innovation. This approach not only considers educational effectiveness, but also incorporates the innovation’s impact on human values, its scalability and transferability to other contexts. We illustrate the integrated approach with an example case of an educational innovation involving digital peer feedback.
DOCUMENT
Blockchain-technologie maakt het betrouwbaar, juist en veilig gedistribueerd vastleggen van transacties in en tussen organisaties en individuen mogelijk. Daarmee biedt het disruptieve kansen voor bedrijfsleven, publieke instellingen, de maatschappij en haar burgers. Hoe Blockchain-toepassingen moeten worden ontworpen is echter onduidelijk: hoe al bij het ontwerp rekening te houden met de transactie-oriëntatie; tijdens het ontwerp individuen centraal te zetten; by design rekening te houden met human values als privacy? In de onlangs opgestelde Agenda voor Blockchains van de Dutch Blockchain Coalition en in een bijeenkomst naar aanleiding van een Utrecht-breed onderzoek door Berenschot, georganiseerd door de Economic Board Utrecht, komen ook dit type vragen terug. In het algemeen worden bij het ontwerp van ICT-toepassingen modelleertechnieken gebruikt, die een engineering-focus hebben.In aansluiting op de Kennisinnovatieagenda van de topsector Creatieve Industrie zijn juist ook inzichten nodig om het 'engineering'-karakter te verbinden met het 'design'-karakter van Blockchain-oplossingen. De programmalijnen Design for Change en Human Touch bieden een kader voor onze ambities met deze KIEM-aanvraag: • een netwerk te vormen van organisaties (bedrijfsleven, kennisinstellingen, publieke instellingen, maatschappelijke instellingen) die zich rondom de methodische aspecten van Blockchain oplossingen als doel stellen om kennis te ontwikkelen; • best practices van gebruikte methoden en technieken inzichtelijk te hebben, waarmee eerdergenoemde vragen kunnen worden geadresseerd; • een overzicht van mogelijke methoden en technieken te hebben voor het ontwikkelen van Blockchain-oplossingen, waarin human values worden gerespecteerd; • een agenda voor vervolgonderzoek te hebben; • en kansrijke ideeën voor vervolgaanvragen voor onderzoek te hebben. Daarvoor worden vijf activiteiten gepland, die de ambities adresseren. Na afronding van dit project worden de resultaten op een praktijkgeorienteerd evenement gepresenteerd. Ook worden de resultaten teruggekoppeld aan de Dutch Blockchain Coalition, en dragen zo bij aan de voortrekkersrol die Nederland speelt op het gebied van Blockchains.