Deze casus gaat over de ‘tweeledigheid’ van een verkeersongeval: hoewel het gaat om een strafbaar feit, is het ook een ongeluk, waardoor het nemen van verantwoordelijkheid voor het plegen van dat strafbare feit een issue kan zijn. De verdachte ziet het ongeval als (een) ongeluk, dat alleen maar slachtoffers kent (inclusief hemzelf). Het slachtoffer daarentegen is van mening dat er maar een persoon verantwoordelijk is en dat is degene, die het ongeval heeft veroorzaakt, te weten de bestuurder van de auto. Hoe ontrolt die ‘tweeledigheid’ zich in deze mediation in een verkeerszaak? En hoe vindt het proces van ‘verantwoordelijkheid nemen’ daarin plaats?
DOCUMENT
Terwijl beroepen als advocaat, rechter en notaris al eeuwen bestaan en een duidelijk beroepsprofiel hebben, komt de hbo-jurist pas kijken. Het werkveld heeft vaak nog geen helder beeld van deze jongste loot aan de juridische boom. Ook instellingen die hbo-juristen opleiden, zoeken naar een afbakening van het beroep. In de praktijk is de opleiding hbo-rechten voor veel studenten een opstap naar een universitaire studie rechten. Bestaat de hbo-jurist als apart beroep wel? En zo ja, welke contouren heeft dat beroep?
DOCUMENT
In een MiS is verantwoordelijkheid nemen door een verdachte een voorwaarde om 1) de mediation te starten en 2) voor een succesvol verloop daarvan. Door het onderzoek dat wij uitvoeren willen we verduidelijken wat het nemen van deze verantwoordelijkheid inhoudt. Tijdens een MiS blijkt het voor de verdachte niet altijd gemakkelijk om de verantwoordelijkheid te nemen, zeker niet als het gaat om een zware verantwoordelijkheid, zoals in strafzaken nogal eens speelt. Zelfbeschermingsmechanismen als ontkenning, bagatellisering, verschuiving van verantwoordelijkheid en dissociatie treden vrijwel automatisch in werking. De mediators hebben tijdens dit proces een ondersteunende rol waar het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid door een verdachte. Dat betekent begrip voor de verdachte, die niet alleen ‘dader’ is maar ook mens. Maar ook moeten mediators soms confronteren als allerlei zelfbeschermingsmechanismen de verdachte in weg zitten om verantwoordelijkheid te nemen. Het onderzoek wil ook bijdragen aan (uitbreiding van) het arsenaal aan effectieve interventies inzake het nemen van verantwoordelijkheid door de verdachte.
DOCUMENT
Uit de ongevallenstatistieken blijkt dat ouderen verhoudingsgewijs vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen en vaker de veroorzaker van een ongeval zijn. Ze worden daarom als risicogroep in het verkeer aangeduid. Diverse eerder uitgevoerde onderzoeken verwachten dat rijhulpsystemen, de zogenoemde ‘Advanced Driver Assistance Systems’ (ADAS) het verhoogde ongevalsrisico van de oudere autobestuurder kan verlagen. Toch blijkt uit voorgaand onderzoek dat deze ADAS, die generiek ontwikkeld worden voor een universele gebruiker, juist bij oudere automobilist nog niet goed aanslaan en de potentie van een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen niet optimaal benut wordt. De technische mogelijkheden om ouderen te ondersteunen bestaan al, maar het ontbreekt op dit moment nog aan praktische toepassingen. In BRAVO staat een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen centraal en zullen de marktmogelijkheden samen met de mkb-partners onderzocht worden. Dit onderzoek vraagt om een multidisciplinaire benadering van zowel de problematiek, de huidige markt als de behoeften van de consument/doelgroep. BRAVO zal resulteren in een businesscase die scenario’s bevat waarin een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen kan worden toegepast. Daarnaast zal dit verkennende onderzoek nieuwe inzichten geven die zullen leiden tot nieuwe (en grotere) onderzoeken naar het effect en de impact van een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen. Met BRAVO wordt een eerste stap gezet naar de ontwikkeling van een doelgroepgerichte ADAS die kan bijdragen aan de verkeersveiligheid en het zelfstandige mobiliteitsbelang van de oudere bestuurder.
Het hoofddoel van het PD traject is preventie van het Wernicke-Korsakov Syndroom door het ontwerpen, implementeren, evalueren en transfereerbaar maken van een op te richten OSU waar patiënten met problematisch alcoholgebruik tijdig goede diagnostiek en behandeling en begeleiding ontvangen gekenmerkt door passende interprofessionele zorg. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van zorg- en welzijnsprofessionals en mantelzorgers bij de begeleiding van deze zorgmijdende doelgroep. Vanuit de OSU wordt kennis en ondersteuning verleend aan zowel medisch, zorg en welzijnsprofessionals. Wernicke Korsakov Syndroom (WKS) is een neurocognitief -psychiatrisch syndroom met acute verwardheid, ataxie, ongecontroleerde wandelgang en nystagmus. Daarnaast spelen er vele welzijnsproblemen zoals overlast, verkeersongevallen (huishoudelijk) geweld/mishandeling en problemen met het werk. De directe oorzaak is vitamine B1 tekort door een slechte voedingstoestand bij problematisch alcoholgebruik. Onbehandelde Wernicke leidt bij ca 5% van de ernstige alcoholisten tot het Syndroom van Korsakov met blijvende schade voor patiënt en een groot beroep op de (langdurige) gezondheidszorg. Toekenning van een diagnose en de inschatting van de prognose hangen af van de snelheid van beschrijvende diagnostiek, behandeling en begeleiding waarmee de acute fase volledig behandeld kan worden. Dit PD traject wil aansluiting gaan zoeken tussen zorg en welzijn en tussen de detoxbehandeling en (vroeg) diagnostiek en vervolgebehandeling. In het PD traject ontwikkelen we een zorg- en welzijnsarrangement (op maat). . Een belangrijke methode van dit ontwerpgerichte praktijkonderzoek is Research Trough Design, waar het ontwerpproces en de uitkomsten een legitiem onderdeel vormen van het iteratief onderzoeksproces. De resultaten hiervan moeten beantwoorden aan diverse standaarden zoals transparantie en overdraagbaarheid maar bovenal wordt de validiteit aangetoond door toetsing in de praktijk.