"In Rotterdam staat het streven naar gelijke onderwijskansen voor alle kinderen hoog op de agenda. De kansenongelijkheid in het onderwijs groeit en daar wil de gemeente iets tegen doen, samen met onderwijsinstellingen en ouders. De aanpak richt zich onder meer op kwaliteit en toegankelijkheid van onderwijs. De gemeente wil in het onderwijs kansengelijkheid bevorderen en segregatie verminderen. Daarom verdient het nader onderzoek hoe aanmelden en inschrijven op basisscholen verloopt, aldus de gemeente. In 2022 kreeg het Kenniscentrum Gemengde Scholen de opdracht van de gemeente voor een onderzoek naar bovengenoemde vragen over de toegang tot basisscholen in Rotterdam. Dit onderzoek is kwalitatief van aard en gericht op zowel het beleid als de praktijk van het proces van aanmelden, toelaten, inschrijven en plaatsen van leerlingen. Het doel is om te achterhalen of alle ouders in de praktijk dezelfde kansen hebben om hun kind op de school van hun voorkeur geplaatst te krijgen. Zo’n gelijk speelveld draagt bij aan de kansengelijkheid voor alle kinderen en kan, in combinatie met specifieke voorrangsregels, ook de segregatie verminderen."
Dagelijks verschijnen er verontruste en verontrustende berichten in de media over het onderwijs. Als reactie op de bestaande onvrede ontstaan nieuwe experimentele vormen van onderwijs, maar ook weerklinkt de roep om terugkeer naar het 'degelijke' traditionele onderwijs. Er lijkt een kloof te ontstaan tussen het nieuwe en het oude leren. In deze bundel gaat een aantal auteurs op zoek naar de kern van goed onderwijs, waarbij de nadruk ligt op het voortgezet onderwijs. De auteurs hebben allen ervaring met het onderwijs, vanuit diverse functies, varierend van (hoog)leraar tot schoolleider tot onderzoeker. De verschillende expertises van de auteurs staan garant voor een veelzijdige benadering van de vraag: wat is goed onderwijs eigenlijk? De rode draad wordt gevormd door het opsporen van kenmerken van voorbeeldig onderwijs, en van de rol van het voorbeeld in goed onderwijs. Kan voorbeeldig onderwijs de tegenstellingen in de discussie over de inrichting van het onderwijs overbruggen? In ieder geval geven de verschillende auteurs met hun uiteenlopende visies op goed onderwijs stof tot nadenken aan alle betrokkenen in de huidige discussie. Ans Buys schreef in de boek het hoofdstuk: "Samen zorgen voor een nieuwe generatie. Voorbeeldige leraren. "
Teamleden van een School voor Voortgezet Speciaal Onderwijs voor leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis zijn bevraagd over hun handelen in veelvoorkomende situaties. Daarmee is getracht zicht te krijgen op de actuele onderwijssituatie van de school. Elk teamlid heeft een vragenlijst ingevuld met daarop elf veelvoorkomende, dagelijkse situaties. Deze situaties zijn gekoppeld aan de competenties uit het generiek competentieprofi el van de speciale onderwijszorg. Voor elke situatie zijn op grond van veelvoorkomende gedragsbenaderingen enkele typerende handelingsmogelijkheden beschreven. De resultaten tonen aan dat teamleden binnen de school in geen enkele situatie eenduidig handelen. De betekenis van dit gegeven is voor het schoolteam een startpunt geworden in het streven naar eenduidigheid in regels, structuren en afspraken over handelingsmogelijkheden, vastgelegd in een zogenoemde Schoolbijsluiter. Het gebruikmaken van een schoolspecifieke vragenlijst en de interpretatie door de teamleden van de eigen gegevens lijkt zinvol als werkwijze om een school tot verbetering van het dagelijkse handelen te laten komen.
LINK
Mentale welzijn is een onderwerp dat, o.a. door de Corona pandemie, steeds meer zichtbaar is in de samenleving. Vaak wordt er gesproken over uitdagingen op de werkvloer of bij grote veranderingen in het leven, maar daarbij vergeten we nog wel eens de achteruitgaande trend in de mentale welzijn van jongeren. Zo blijkt uit het HBSC-onderzoek uit 2021 dat jongeren (de basisschool en voorgezet onderwijs) fors meer mentale problemen ervaren dan in 2017. De invloed van deze stress is ook later in het leven nog van significante impact: zo blijkt dat stress op jonge leeftijd (early life stress) een verhoogde kans op gezondheidsklachten zoals depressie, longziekten, harten vaatziekten en overgewicht met zich meebrengt. De GGZ en haar zorgprofessionals spelen een belangrijke rol in het aanpakken van deze uitdagingen. Echter, net zoals dat geldt voor de gehele zorgsector, lopen ze tegen een massief capaciteitsprobleem aan. De wachttijd om een professional te spreken kan wel tot een half jaar oplopen! Het is niet aannemelijk dat het tekort van personeel in de komende jaren opgelost gaat worden, dus moet er gekeken worden naar andere, meer schaalbare en gemakkelijk te gebruiken, toepassingen. Digitale middelen kunnen hier een essentiële rol in spelen! Binnen dit project wil het consortium haar expertise inzetten om te kijken of en hoe digitale technologie ingezet kan worden om het stressniveau van jongeren te verlagen. Specifiek gaan we kijken naar de mogelijkheden van virtual reality om bestaande behandelingen van jongeren op het gebied van stress te ondersteunen.
In dit onderzoeksproject wordt op zoek gegaan naar nieuwe manieren om betekenisvol lesmateriaal te maken op het snijvlak van technologie, wetenschap en kunst. Het lesmateriaal is gericht op het ontwikkelen van de 21e eeuwse vaardigheden creatief denken, probleem oplossen, kritisch denken en samenwerken voor leerlingen in het voorgezet onderwijs. Het beoogde lesmateriaal is transdisciplinair: dat wil zeggen dat expertises uit verschillende vakgebieden zodanig met elkaar verweven moeten wor-den dat er sprake is van een diepe integratie van kennis en vaardigheden (Marshall, 2014). Om dit les-materiaal te ontwikkelen wordt een team samengesteld met docenten (kunstvakken en bètavakken), kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers. Deze heterogene groep gaat met elkaar aan de slag in ontwerplabs, waarin zij zich buigen over thema’s en vraagstukken uit de actuele praktijk van de bedrij-ven en collectieven in de Amsterdamse broedplaats A Lab. In de ontwerplabs ontwikkelen de deelne-mers lesmateriaal dat later geïmplementeerd wordt op de deelnemende VO-scholen.