Investeren in kinderen van 0-12 jaar is een literatuurstudie naar beschikbare wetenschappelijke kennis over wat werkt voor het ontwikkelen en leren van kinderen. Negen aannames van waaruit gewerkt wordt bij de ontwikkeling van integrale kindcentra worden wetenschappelijk onderbouwd.
There are many different forms of cooperation between schools, day care, after school care and pre-school in the Netherlands. In all cases, coorperation between the different sectors and professionals is expected to improve children's oppurtinities. This chapter is based on the knowledge and experience we have acquired with the development of communituy schools in the Netherlands. It starts with one message: inclusion, followed by an answer in four steps: where should, what be dopne by whom and why to bring inclusion into practice.
Een centrale grondslag in de persoonlijkheidspedagogiek van Kohnstamm is dat elke leerling de kans moet worden geboden om zich naar eigen aard en aanleg te ontwikkelen. Om dat te realiseren zou er in het onderwijsrekening moeten worden gehouden met de onderlinge verschillen tussen leerlingen, een taak waarvoor de onderwijsgevende goed toegerust moet zijn. Op die manier zouden ook leerlingen met een achterstandspositie of met leer- of ontwikkelproblemen betere kansenkrijgen om zich verder te ontwikkelen. Op dit moment, honderd jaar na de inaugurele rede van Kohnstamm, klinkt in het Nederlandse onderwijs opnieuw een roep om meer maatwerk in het onderwijs, zowel als het gaat om hetpedagogisch-didactisch handelen door onderwijsprofessionals, als bij de inrichting van meer flexibele leerroutes in het onderwijsstelsel. We verkennen de roep om maatwerk in de voorschoolse fase, in het primair onderwijs en in het voortgezet onderwijs. In het voetspoor van Kohnstamm gaan we daarbij in op de relatie tussen maatwerk en het vraagstuk van kansengelijkheid.
MULTIFILE
Pedagogisch professionals in de kinderopvang zien regelmatig kinderen met overgewicht of obesitas. Vooral in de vier grootste steden van Nederland komt (ernstig) overgewicht bij kinderen vaak voor. Dit hangt samen met het relatief hoge aantal gezinnen met een lage sociaaleconomische status en/of migratieachtergrond. Professionals in de kinderopvang beogen een bijdrage te leveren aan een gezonde gewichtsontwikkeling van kinderen. Het vele contact met ouders biedt kansen om interventies ter preventie van overgewicht en obesitas gericht in te zetten. In het bijzonder is de kinderopvang met voorschoolse educatie een omgeving waar ouders met een lage sociaaleconomische status en/of migratieachtergrond bereikt kunnen worden. Pedagogisch professionals streven naar een samenwerking met ouders op het gebied van een gezonde leefstijl, maar ervaren handelingsverlegenheid. De praktijkvraag is hoe de samenwerking met (moeilijk bereikbare) ouders op het gebied van een gezonde leefstijl optimaal vormgegeven kan worden op de kinderopvang. In literatuur wordt het belang van samenwerking tussen pedagogisch professionals en ouders op het gebied van een gezonde leefstijl benadrukt. Tevens wordt de relevantie van vroeg ingrijpen beschreven om gezondheidsverschillen tussen sociaaleconomische en sociaal-culturele groepen terug te dringen. Het gewicht op peuterleeftijd blijkt een belangrijke voorspeller voor overgewicht bij volwassenen. In dit project wordt een interventie ontwikkeld en getest op effectiviteit in een cluster gerandomiseerd gecontroleerde studie. De interventie is een praktische handreiking voor pedagogisch professionals in de kinderopvang om oudercontact met betrekking tot het thema gezonde leefstijl in te vullen. Het omvat een toolkit met ouder- en kind activiteiten en bijbehorende (interventie) materialen die kunnen worden ingezet tijdens (bestaande) oudercontactmomenten. De interventie beoogt de samenwerking met ouders (ouderbetrokkenheid) op het gebied van gezonde gewichtsontwikkeling van (hun) kinderen te bevorderen. Met behulp van de ouder- en kind activiteiten in de interventie, die ook in de thuissituatie kunnen worden uitgevoerd, wordt ingezet op een transfer naar de thuissituatie.