Naar aanleiding van de artikelen Basketbal: ‘aanvallen in motion’ in de bovenbouw in de lichamelijke opvoeding van februari 2011 en deel 2 in februari 2012 werd het tijd om de veronderstellingen aan praktijkgericht onderzoek te onderwerpen. Met als doel om inzicht te krijgen hoe het basketbalspel gedifferentieerd kan worden voor de zwakke en goede spelers, zodat er een eerlijke spanning blijft tussen alle spelers. Dit artikel gaat over onderzoek naar samenspelen bij basketbal door de voorspelbaarheid van loopacties (teamafspraken) te vergroten bij gemengde teams (jongens en meisjes samen in een team).
DOCUMENT
Dit is alweer de vijfde editie van het congres Met het oog op behandeling. De afgelopen jaren hebben we gezien dat de maatschappelijke belangstelling voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) sterk toeneemt. Dit jaar is er zelfs een Interdepartementaal Beleidsonderzoek gedaan door diverse ministeries over de positie van mensen met een LVB in de Nederlandse samenleving. In het onderzoeksrapport wordt gepleit voor het verbeteren van de communicatie tussen algemene voorzieningen en deze burgers. Voor alle professionals in het brede sociaal domein wordt aanbevolen dat zij meer kennis en vaardigheden moeten hebben voor hun hulp- en dienstverlening aan mensen met een LVB. Dat geldt voor alle professionals in het sociaal domein en in het bijzonder voor professionals die werken voor cliënten met een LVB waarbij sprake is van ernstige gedragsproblematiek en psychische problemen. In dat geval moet je kunnen omgaan met ‘onbegrepen gedrag’ en agressie en wil je beschikken over de beste, actuele kennis op dat gebied.
DOCUMENT
In reactie op de kinderopvangtoeslagaffaire kondigde het kabinet de zogeheten Catshuisregeling aan. De 26.000 gedupeerde ouders krijgen een forfaitair bedrag van 30.000 euro of, als hun schade hoger uitvalt, ook het meerdere, vergoed van de Belastingdienst. Uit onderzoek van Van de Bunt, dat wordt gepubliceerd in het Nederlands Juristenblad, blijkt dat een groot deel van de ouders opnieuw vermalen dreigt te worden door het systeem. Het kabinet moet daarom met spoed terug naar de tekentafel.
LINK
Met het BAAM- (Big Area Additive Manufacturing) of 3DXL-printproces kunnen groot formaat producten geprint worden met granulaat van vezelversterkte thermoplasten. Voor succesvolle toepassing van het 3DXL-printproces door de industrie zijn betrouwbare prestaties nodig met een hoge mate van stabiliteit en voorspelbaarheid. In dit project wordt getracht de betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de 3DXL printtechniek te verbeteren door het ontwikkelen en valideren van een methode om statische mechanische performance van geproduceerde producten te simuleren met een gebruiksvriendelijke FEM-solver. In het werkveld is weinig tot beperkte kennis aanwezig om de lineaire- en niet-lineaire statische mechanische performance van 3DXL geprinte producten te kunnen simuleren en mist de externe referentie uit het werkveld om de gebruikte methodes en resultaten te valideren. Het simuleren van statische belastingen met een FEM solver helpt om voorspellingen te kunnen doen over de geschiktheid van een component of constructie voor een specifieke belastingsituatie, onder invloed van tijd en Temperatuur. Hierdoor kunnen optimale dimensies gevonden worden, zonder dat het component of constructie daadwerkelijk is geproduceerd. Voor het simuleren van statische belastingen met een FEM solver is het noodzakelijk om bepaalde materiaaleigenschappen te kwalificeren en in te voeren in een transverse isotroop materiaalmodel. Het gebruikte productmodel en de solver zullen geoptimaliseerd moeten worden voor de 3DXL toepassing. De resultaten uit de simulaties moeten vergeleken worden met resultaten uit testen. De partners binnen dit project behoren tot de koplopers in de Noordelijke regio op het gebied van 3DXL productie. Het Centre of Expertise Smart Sustainable Manufacturing van de NHL Stenden University voert sinds 2020 onderzoek uit naar de 3DXL-printtechniek met drie zelf-ontwikkelde onderzoekssystemen in Emmen en Leeuwarden. NedCam Solutions B.V. is een internationale speler op het gebied van complexe mallenbouw en composiet constructies. Paques Europe B.V. maakt met de 3DXL printtechniek unieke onderdelen voor de turbines van afvalcentrales.
De beroepspraktijk van professionals die werken aan het op orde houden van dijken is sterk aan verandering onderhavig. Deze professionals hebben bijvoorbeeld te maken met een veranderde normering en beoordelingssystematiek voor hoogwaterveiligheid, een enorme versterkingsopgave van 1900 km (primaire waterkeringen) tot 2050, en een nieuwe invulling aan de ‘zorgplicht’ voor waterkeringen. Binnen beheerorganisaties zoals waterschappen en Rijkswaterstaat werken professionals aan de beoordeling, beheer en onderhoud, en versterking van waterkeringen. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het ‘assetmanagement’ van de dijk: zorgdragen voor de optimale prestatie van de dijk als waterkerend lichaam, afgezet tegen acceptabele risico’s en aanvaardbare kosten, gemeten over de gehele levenscyclus van de dijk. Het vinden een optimale balans tussen kosten, risico’s en kwaliteit is een complexe bezigheid, omdat die afweging rekening moet houden met de korte en lange termijn en sprake is van onzekerheden rond planbaarheid en voorspelbaarheid van prestaties, veroudering en interventies. Dit project richt zich op het assetmanagement bij de waterschappen en het vinden van gereedschap om de complexiteit in de grote versterkingsopgaven het hoofd te bieden, dan wel er van gebruik te maken om meer waarde te creëren. Concreet wordt hierbij een belangrijk knelpunt in het dijkbeheer aangepakt: dilemma’s rondom kennis- en informatie- en datadeling tussen de verschillende werkprocessen (beheren, beoordelen, versterken). De in het project Prometheus opgedane inzichten zullen verwerkt worden in een serious game, die zal worden toegepast om leerprocessen te ondersteunen in zowel de praktijk als het hoger onderwijs. De game maakt uiteindelijk inzichtelijk wat de ‘best practices’ zijn voor assetmanagement en hoe de kennis- en informatiedeling optimaal ingericht kan worden. De game sluit aan bij verschillende bestaande netwerken uit de beroepspraktijk en bij de opleidingen Civiele Techniek (HAN, HZ, TUD), Land- en Water Management (VHL), Project- en Proces Management (VHL) en River Delta Development (VHL/HZ/HR).
Mensen met een visuele en verstandelijk beperking hebben vaak intensieve begeleiding nodig. Er is daarom een dringende behoefte aan technologieën die de, zelfredzaamheid en participatie van deze doelgroep verbetert en zorgprofessionals ondersteund. Sociale robots, robots ontworpen voor interactie met mensen, zijn een veelbelovende innovatie die kunnen inspelen op die behoefte. Hun voorspelbaarheid, betrouwbaarheid en constante beschikbaarheid zijn concrete voordelen die hen bijzonder geschikt maken voor het ondersteunen van dagelijkse routines en het bevorderen van zelfstandigheid. Echter blijft de toepassing van sociale robots in de zorg voor mensen met visuele en cognitieve beperkingen beperkt. Een belangrijke barrière is dat huidige robottechnologieën vaak onvoldoende zijn aangepast aan de specifieke behoeften van deze doelgroep, waardoor ze minder toegankelijk en bruikbaar zijn.