Het adviesrapport onderzoekt hoe het vervoersgedrag van dagbezoekers in Zwolle kan worden verduurzaamd, met name door het gebruik van de auto te verminderen en het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. In opdracht van de gemeente Zwolle werd kwalitatief en kwantitatief onderzoek uitgevoerd, waarbij bestaande data en interviews werden geanalyseerd. Het rapport identificeert de belangrijkste factoren die bepalen waarom 75% van de bezoekers de auto verkiest, zoals comfort, snelheid, en flexibiliteit. Aanbevelingen omvatten het verbeteren van de kwaliteit van informatie, effectieve marketing, en de ontwikkeling van mobiliteitshubs. Daarnaast wordt voorgesteld om bewustwordingscampagnes te lanceren, samenwerkingen te bevorderen voor kortingen, en parkeertarieven te verhogen om autogebruik te ontmoedigen. Een geïntegreerde aanpak is essentieel om zowel gedragsverandering als structurele aanpassingen te realiseren en zo de duurzaamheidsdoelstellingen van de stad te behalen.
MULTIFILE
Op 28 maart 2024 vond de slotbijeenkomst van het project Natuurinclusieve Gebiedsontwikkeling plaats in het Natural Pavilion te Almere. Tijdens deze bijeenkomst werden de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen per case gepresenteerd van twee jaar onderzoek met als hoogtepunt de presentatie van de whitepaper met natuurinclusieve uitgangspunten. Naast de presentaties was er een posterexpositie georganiseerd waarbij op de posters de belangrijkste uitkomsten van diverse deelonderzoeken werden gepresenteerd. De posters van onderzoekers en studenten zijn in deze publicatie gebundeld.
Om potentiële kopers in een vroeg stadium in stelling te brengen voor het maken van duurzame keuzes bij het aanschaffen of laten bouwen van een nieuwe woning, is het belangrijk om te weten welke factoren hierbij een rol spelen. In een samenwerkingsverband tussen de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen zijn deze factoren door middel van een literatuuronderzoek en een vooronderzoek in de praktijk onderzocht. Kennis is een belangrijke factor die in beide onderzoeken naar voren komt. Dit houdt in dat mensen eerder overgaan tot duurzame keuzes als ze weten wat die duurzame keuzes zijn en hoe ze die kunnen maken. In de praktijk blijkt dat potentiële kopers aangeven meer kennis te willen hebben. Hiernaast dienen mensen ook gemotiveerd zijn om duurzame keuzes te maken. Beide onderzoeken laten zien dat de waarden die men heeft van belang zijn. Belangrijke waarden blijken comfort, milieuvriendelijkheid en geld te zijn. Deze laatstgenoemde, geld, blijkt zowel motiverend als demotiverend te kunnen zijn: Men ziet de hoge investering als een groot nadeel, maar de lagere maandlasten en waardestijging als grote voordelen. Doordat er weinig onderzoek is gedaan naar het aanschaffen van duurzame woningen en de steekproef van het praktijkgerichte onderzoek van beperkte omvang was, is het van belang dat er in de toekomst verder onderzoek uitgevoerd wordt. Vervolgonderzoek zou meer licht kunnen schijnen op de vraag welke waarden van doorslaggevend belang zijn en hoe deze waarden effectief aangesproken kunnen worden. Met deze informatie kunnen aspirant kopers gestimuleerd worden bewuste, weloverwogen keuzes te maken voor een woning die wat betreft duurzame maatregelen optimaal aansluit bij hun specifieke situatie en behoeften.