Ongetwijfeld zijn er vrouwen (en mannen) die aan hun werk als pornoster of prostituee oprecht plezier beleven en het gevoel hebben daarin pas echt 'zichzelf' te kunnen zijn. Maar als dergelijke praktijken floreren op een gebrek aan zelfrespect en het onvermogen om de eigen grenzen te bepalen, is het maar zeer de vraag of 'respect voor eigen keuze' niet een eufemisme is voor onverschilligheid.
DOCUMENT
Een referendumspook waart door Europa, aldus de gevestigde orde in Brussel. Het afgelopen jaar spraken Grieken, Denen, Nederlanders en Britten zich bij referenda uit tegen de Europese Unie. De geest gaat echter niet terug in de fles. Meer referenda zijn op komst. Tegelijkertijd lijkt het wantrouwen in Europa hardnekkiger dan ooit. Houden dit wantrouwen en meer referenda de EU gegijzeld of is er een uitweg?
LINK
Zowel in het beleid om armoede tegen te gaan als in maatschappelijke denkbeelden over armoede zijn een aantal zaken ten goede veranderd. Dat betekent niet dat we nu wel op onze handen kunnen gaan zitten. Het aantal huishoudens dat met armoede en schulden kampt, stijgt immers nog steeds. Roeland van Geuns en Mirre Stallen zetten uiteen wat er volgens hen nog meer nodig is om daadwerkelijk een eind te maken aan armoede en schuldenproblematiek.
DOCUMENT
Hoe gaat de journalistiek om met kritiek uit de buitenwereld?
DOCUMENT
‘Wat is gezonde voeding?’ Deze vraag wordt steeds vaker gesteld, zowel in de media als op het diëtistisch spreekuur. Bij het beantwoorden van deze vraag wijzen invloedrijke critici de autoriteit van de wetenschap af. Waarom wantrouwen mensen wetenschappelijke antwoorden? Waarom moet de diëtist uitleggen dat hij of zij de onderzoeken van de Gezondheidsraad volgt? Waarom zijn de adviezen van het Voedingscentrum problematisch geworden? LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/matthijs-fleurke-66279110/ https://www.linkedin.com/in/dorien-voskuil-9b27b115/
DOCUMENT
Hoofdstuk 1 in Moresprudentie in de praktijk. In opvattingen over professionaliteit worden emoties vaak met enig wantrouwen genoemd. Sociale professionals moeten hun handelen rationeel kunnen verantwoorden en (liefst evidence based) onderbouwen. Toch kunnen we er niet omheen dat morele dilemma’s ons emotioneel raken in de beroepsuitoefening. Verstoren die emoties een welbewuste rationele afweging of kunnen we er ook op een andere manier naar kijken? In dit hoofdstuk schrijft Sabrina Keinemans over de morele betekenis van emoties en de meerwaarde die het serieus nemen van emotionele beroering heeft voor het professionele handelen
DOCUMENT
1e alinea column: "The man who knows how will always have a job. The man who also knows why will always be his boss." - Ralph Waldo Emerson- In alle veranderingen die social media afdwingen in de business en de organisatie van je bedrijf is het goed om iedere keer terug te gaan naar de vraag "waar was dit ook al weer een oplossing voor." We zijn allemaal mensen en heel snel sluipt in onze manier van doen of oplossen een gewoonte en stoppen we die vraag te stellen. Maar weet je, het leven is tekort voor flauwekul. Flauwekul in de vorm van onnodige regeltjes. Of van het maken van hoge kosten door elkaar te wantrouwen en dat vaak ook zo te organiseren. Of om te reorganiseren zonder duidelijk doel. Nog destructiever, dat te doen om te baas te laten zien hoe flink je bent.
LINK
Dat hangjongeren de overheid wantrouwen, is volgens Femke Kaulingfreks niet gek. Door ze meer te betrekken in het zoeken naar oplossingen is daar wat aan te doen.
LINK
Marco Snoek - Bij het schrijven van de Lerarenagenda 2013-2020 heeft het ministerie van OCW geprobeerd om de wurggreep van wantrouwen en cynisme te doorbreken die de laatste jaren in de Nederlandse onderwijspolder is ontstaan.
LINK
Een persoonlijke visie en ter overweging ‘Waar betekenis verdwijnt, verschijnt wantrouwen en vervolgens controle’. Als context verandert, verdwijnt betekenis en wordt dit mechanisme in gang gezet. Tegelijkertijd worden vernieuwde betekenis gevende processen gestart, zowel op maatschappelijk als persoonlijk niveau.
DOCUMENT