Artificial intelligence-driven technology increasingly shapes work practices and, accordingly, employees’ opportunities for meaningful work (MW). In our paper, we identify five dimensions of MW: pursuing a purpose, social relationships, exercising skills and self-development, autonomy, self-esteem and recognition. Because MW is an important good, lacking opportunities for MW is a serious disadvantage. Therefore, we need to know to what extent employers have a duty to provide this good to their employees. We hold that employers have a duty of beneficence to design for opportunities for MW when implementing AI-technology in the workplace. We argue that this duty of beneficence is supported by the three major ethical theories, namely, Kantian ethics, consequentialism, and virtue ethics. We defend this duty against two objections, including the view that it is incompatible with the shareholder theory of the firm. We then employ the five dimensions of MW as our analytical lens to investigate how AI-based technological innovation in logistic warehouses has an impact, both positively and negatively, on MW, and illustrate that design for MW is feasible. We further support this practical feasibility with the help of insights from organizational psychology. We end by discussing how AI-based technology has an impact both on meaningful work (often seen as an aspirational goal) and decent work (generally seen as a matter of justice). Accordingly, ethical reflection on meaningful and decent work should become more integrated to do justice to how AI-technology inevitably shapes both simultaneously.
This thesis studies the factors that influence physical distribution structure design. Distribution Structure Design (DSD) concerns the spatial layout of the distribution channel as well as the location(s) of logistics facilities. Despite the frequent treatment of DSD in supply chain handbooks, an empirically validated conceptual framework of factors is still lacking. This thesis studies DSD in multiple industry sectors (Fashion, Consumer Electronics, Online Retail) and proposes a conceptual framework.
MULTIFILE
Service logistics in de vliegtuigonderhoudindustrie is een zeer kennisintensieve en concurrerende markt. De meest cruciale factor in deze industrie is het laag houden van de downtime tijdens maintenance, repair en overhaulactiviteiten. Met name opslag, distributie en het managen van spare parts spelen hierin een belangrijke rol. Om tijdig vliegtuigen te kunnen onderhouden, hebben onderhoudsbedrijven vaak duizenden onderdelen, van kleine ophangpennen tot zeer dure motoren, op voorraad. Hierin zit dan ook de paradox: onderhoudskosten dalen door lagere down time en grote voorraden zorgen op hun beurt weer voor hoge warehousing kosten. Het lectoraat Aviation Engineering voert thans een RAAK-MKB project uit waarin primair wordt onderzocht of historische onderhoudsdata kan worden gebruikt voor MRO-onderhoudsplannen die de downtime verlagen. Gaandeweg de uitvoering van dit project is echter gebleken dat niet alle onderhoud van te voren gepland kan worden en dat juist real time data tijdens de vlucht erg relevant is voor snel en efficiënt onderhoud. De doelstelling van dit KIEM-project is enerzijds het vergaren van nieuwe kennis en inzichten over service logistics en het daarmee aanjagen nieuw onderzoek waarin wordt onderzocht of de inzet van real time big data bijdraagt aan het verminderen van de downtime. Anderzijds wordt onderzocht of nieuwe samenwerkingen (met IT-bedrijven) mogelijk zijn die voorraadkosten verminderen. Onderzoek wordt gedaan naar: 1. Knelpunten voor de inzet van real time big data in relatie tot MRO-activiteiten. 2. Vraagarticulatie en samenwerkingsmogeljkheden met nieuwe mkb-bedrijven. 3. Spare part warehousing efficiëntie (parts pooling). 4. Infrastructuur en standaarden voor opslag en toegankelijkheid van gezamenlijke en individuele (bedrijfsgevoelige) data. De HvA, NAG en JetSupport verwachten dat met dit project nieuwe mkb-onderhoudsbedrijven, vliegtuigmaatschappijen en overheden gaandeweg het project gaan aanhaken. Uitkomsten zijn enerzijds nieuwe kennis en inzichten op het gebied van service logistics en anderzijds commitment voor een vervolgonderzoek op het lopende RAAK-project.
In September 2018 a gaming dashboard is implemented and reviewed on effect at Jan de Rijk, Gebroeders Versteijnen and Merba. The dash board should give insight in the individual and team performance of employees in the their work processes through a gamesome modern visualisation‘In what way is it possible to design and apply ‘game design techniques’ and ‘game elements’ in performance dashboards, so that employees are constantly motivated to improve productivity, quality and safety of their individual proceedings and learning, so that the investment in gamification is profitable?’
SHAREHOUSE is een ruimte voor bedrijven in het STC om te experimenteren met eigen technologie. De experimenten worden wetenschappelijk gestroomlijnd en gericht op dataverzameling ter verbetering van magazijnwerk. Moderne technologieën, mens-technologie interactie, technologieadoptie en sociale innovatie, veiligheid, ethiek en duurzaamheid en de benodigde skills voor (toekomstige) medewerkers in de logistiek staan hierin centraal. SHAREHOUSE creëert tevens een open leeromgeving voor studenten en (MKB-)bedrijven, zodat ze in een praktijkomgeving ervaren hoe zij automated guided vehicles, virtual/augmented reality en wearables en exoskeletten voor goederenverwerking in een magazijn kunnen implementeren en beheersen. Publiek-private learning communities zorgen voor duurzame samenwerking tussen de belangrijkste stakeholders.