Waterschap Velt en Vecht neemt deel aan het Samenwerkingsverband Modelinstrumentarium Vecht (SMV) dat een instrument ontwikkelt waarmee (hoog)waterstanden in de Vecht kunnen worden voorspeld. Dit instrument zal door meerdere instanties in Nederland en Duitsland worden gebruikt. Over het gebruik, beheer en onderhoud van dit instrument moeten afspraken worden gemaakt. De heer J. van der Molen, penvoerder van het SMV, heeft het lectoraat Gebiedsontwikkeling en recht van Saxion verzocht om hierover advies uit te brengen. Het advies is tot stand gekomen na een interview met de heer J. van der Molen en de heer T. Renner door middel van deskresearch, waaronder een inventarisatie van juridische constructies en een vergelijking van bestaande overeenkomsten.
MULTIFILE
Sander Wennemers, student aan de RUG, heeft onderzoek gedaan bij het lectoraat 'Duurzaam Water in de Omgevingswet' van hogeschool Van Hall Larenstein, en het antwoord gezocht op de vraag: 'Welke historisch-landschappelijke ontwikkelingen hebben de watersystemen in het landschap tussen Uddel en Leuvenum doorgemaakt, welke historische en landschapskenmerken en landgebruiksystemen heeft dit gecreëerd en welke mogelijkheden biedt dit voor een toekomstbestendig waterbeheer van de Noordwest-Veluwe?'
MULTIFILE
Ten gevolge van de klimaatverandering Nederland bedreigt. De Verenigde Naties benoemt ‘17 Gobal Goals for a Sustainable Development’ nader gespecificeerd. Goal 13:” versterk de veerkracht en het aanpassingsvermogen aan klimaatgerelateerde gevaren en natuurrampen”. Deze klimaatverandering vraagt om een continue inzicht in de waterafvoercapaciteit van Nederlandse water-infrastructuur. Autonome vaartuigen maken een continue bemeting en realtime informatie van de vaarwegen mogelijk op basis waarvan waar snel actie ondernomen kan worden. Diverse partijen zowel publiek als privaat hebben de wens om continue en autonoom te varen en zijn afzonderlijk hiermee bezig zoals onder andere Rijkswaterstaat, Saeport Groningen en Provincie Overijssel . Het lectoraat mechatronica, dat succesvol onderzoek doet naar ‘autonome systemen in ongestructureerde omgevingen’ heeft veel kennis en ervaring op het gebied van grond (2D navigatie) en lucht robots (3D navigatie). Deze ontwikkelde technologieën zijn potentieel zeer geschikt voor navigatie op het water (2D, 2.5D) en onderwater (3D). Tijdens de vraaginventarisatie bleek er reeds veel interesse van partijen om kennis te delen en samen door te ontwikkelen. Er zijn semi-autonome vaartuigen beschikbaar hiervoor, maar bij de partijen ontbrak een totaal overzicht van de huidige stand van der technologie. Daarom wil het lectoraat Mechatronica samen met Marinminds, Aquatic Drones en DronExpert een onderzoek uitvoeren naar de ‘State of the Art’ betreft autonoom varen. In dit project zal dit onderzoek worden uitgevoerd door specificatie van de gewenste functionele bouwblokken (WP1), een state-of-the art van beschikbare technische oplossingen (WP2), een Gap-analysis tussen deze beide (WP3), verkennende experimenten hiernaar met behulp van een demonstrator (WP4) en een nieuwe specifiek gemaakte projectaanvraag (WP5). Dit cross-over project van de topsector HTSM/SmartIndustry met de topsector Water & Maritiem versterkt al direct de kennispositie van alle betrokken partijen, waardoor deze consortia sneller de vaarwegen klimaat-adaptief kunnen maken, zodat daarmee de Nederlandse (water) veiligheid beter wordt geborgd.
Door het uitfaseren van chemische bestrijding van onkruid op trottoirs hebben Nederlandse gemeentes nog weinig opties om trottoirs onkruidvrij te houden. Naast het dure mechanisch verwijderen en branden ontstaat een markt voor middelen die de voegen tussen tegels dichten zodat onkruid geen kans krijgt. Er zijn al enkele synthetische middelen op de markt. Copalhars is een natuurlijk middel dat hiervoor geschikt lijkt. Het wordt al succesvol toegepast om vloeren waterdicht te maken. Het is biobased, op termijn volledig biologisch afbreekbaar en vanwege beide kenmerken volledig circulair. Omdat het van natuurlijke herkomst is, is het niet-relevant voor REACH. Eerdere proeven van het bedrijf Impershield Europe en Avans Hogeschool (Biopolymeer Applicatiecentrum) lieten echter een problematische harding zien. In dit project wordt het functionele effect onderzocht van de toevoeging van verschillende biobased hardingsmiddelen aan de hars. Het project moet leiden tot een formule voor een effectief voegmiddel en een advies over verwerkingswijze. Omdat er naast trottoirs ook toepassingen in afdichting van waterafvoer worden voorzien, worden zowel droge als vochtige condities getest.