Deze presentatie is ontwikkeld op verzoek van Delphy voor een workshop tijdens de landelijke informatiebijeenkomst pioenroos. In deze presentatie schets ik op basis van literatuuronderzoek een beeld van de problemen met Phytophthora cactorum in de pioenrozenteelt. Na een kort historisch overzicht worden de kenmerken en omstandigheden van deze oömyceet toegelicht. Vervolgens worden de levenswijze en de symptomen toegelicht en de mogelijkheid om zede ziekten met andere problemen te verwarren. Aan het eind van de presentatie verken ik de mogelijkheden om via een weerbaar teeltsysteem de problemen emt Phytophthora te verminderen.
MULTIFILE
Infiltratievoorzieningen zijn onder te verdelen in bovengronds en ondergronds. Ondergronds wordt het water in buizen onder maaiveld naar waterbuffers geleid, waaruit het water naar de omringende grond en het grondwater kan infiltreren. De bovengrondse voorzieningen hebben een waterbuffer die zich aan het oppervlak bevindt. Het water wordt daar tijdelijk opgevangen om vervolgens in de bodem te infiltreren.
DOCUMENT
De groene ruimte in de stad wordt veelal gebruikt om te ontspannen. Stadsparken zijn ontworpen om tot rust te komen, het zijn veelal oases in een versteend landschap. Natuurlijk is er meer groen in de stad, gras in de berm en bomen in de stad, langs wegen. Deze bomen staan bloot aan uitlaatgassen en verontreinigen die de bodem insijpelen. Naast deze druk is er ook nog een extra belastende factor en wel het veranderende klimaat. Hittestress en soms een te zwaar belastende druk op de waterafvoer zijn items waar steeds meer rekening mee gehouden moet worden. In dit college krijgt de groene ruimte in het stedelijke gebied de aandacht. Piet Kranendonk zal in zijn bijdrage ingaan op de kracht van de bodem in natuurgrasconstructies. Duizenden bezoekers bijvoorbeeld op het Museumplein hebben een geweldige impact op de bodemgesteldheid, de flora en de fauna. Van belang is dan een gedegen constructie, die er voor zorgt dat de grasmat zich snel kan gaan herstellen. En het gaat niet alleen om sportparken, een veranderend klimaat leidt tot een andere biodiversiteit, ook in de stad. Hoe mee om te gaan en op welke wijze moeten er maatregelen genomen worden om die ruimte beter te gaan beheren, vraagstukken die actueel zijn. Op HAS Hogeschool dient de groene ruimte in het stedelijke gebied met de belangrijke rol van de bodem hierin, ruim aandacht te krijgen.
LINK
Ten gevolge van de klimaatverandering Nederland bedreigt. De Verenigde Naties benoemt ‘17 Gobal Goals for a Sustainable Development’ nader gespecificeerd. Goal 13:” versterk de veerkracht en het aanpassingsvermogen aan klimaatgerelateerde gevaren en natuurrampen”. Deze klimaatverandering vraagt om een continue inzicht in de waterafvoercapaciteit van Nederlandse water-infrastructuur. Autonome vaartuigen maken een continue bemeting en realtime informatie van de vaarwegen mogelijk op basis waarvan waar snel actie ondernomen kan worden. Diverse partijen zowel publiek als privaat hebben de wens om continue en autonoom te varen en zijn afzonderlijk hiermee bezig zoals onder andere Rijkswaterstaat, Saeport Groningen en Provincie Overijssel . Het lectoraat mechatronica, dat succesvol onderzoek doet naar ‘autonome systemen in ongestructureerde omgevingen’ heeft veel kennis en ervaring op het gebied van grond (2D navigatie) en lucht robots (3D navigatie). Deze ontwikkelde technologieën zijn potentieel zeer geschikt voor navigatie op het water (2D, 2.5D) en onderwater (3D). Tijdens de vraaginventarisatie bleek er reeds veel interesse van partijen om kennis te delen en samen door te ontwikkelen. Er zijn semi-autonome vaartuigen beschikbaar hiervoor, maar bij de partijen ontbrak een totaal overzicht van de huidige stand van der technologie. Daarom wil het lectoraat Mechatronica samen met Marinminds, Aquatic Drones en DronExpert een onderzoek uitvoeren naar de ‘State of the Art’ betreft autonoom varen. In dit project zal dit onderzoek worden uitgevoerd door specificatie van de gewenste functionele bouwblokken (WP1), een state-of-the art van beschikbare technische oplossingen (WP2), een Gap-analysis tussen deze beide (WP3), verkennende experimenten hiernaar met behulp van een demonstrator (WP4) en een nieuwe specifiek gemaakte projectaanvraag (WP5). Dit cross-over project van de topsector HTSM/SmartIndustry met de topsector Water & Maritiem versterkt al direct de kennispositie van alle betrokken partijen, waardoor deze consortia sneller de vaarwegen klimaat-adaptief kunnen maken, zodat daarmee de Nederlandse (water) veiligheid beter wordt geborgd.
Door het uitfaseren van chemische bestrijding van onkruid op trottoirs hebben Nederlandse gemeentes nog weinig opties om trottoirs onkruidvrij te houden. Naast het dure mechanisch verwijderen en branden ontstaat een markt voor middelen die de voegen tussen tegels dichten zodat onkruid geen kans krijgt. Er zijn al enkele synthetische middelen op de markt. Copalhars is een natuurlijk middel dat hiervoor geschikt lijkt. Het wordt al succesvol toegepast om vloeren waterdicht te maken. Het is biobased, op termijn volledig biologisch afbreekbaar en vanwege beide kenmerken volledig circulair. Omdat het van natuurlijke herkomst is, is het niet-relevant voor REACH. Eerdere proeven van het bedrijf Impershield Europe en Avans Hogeschool (Biopolymeer Applicatiecentrum) lieten echter een problematische harding zien. In dit project wordt het functionele effect onderzocht van de toevoeging van verschillende biobased hardingsmiddelen aan de hars. Het project moet leiden tot een formule voor een effectief voegmiddel en een advies over verwerkingswijze. Omdat er naast trottoirs ook toepassingen in afdichting van waterafvoer worden voorzien, worden zowel droge als vochtige condities getest.