Hoe zit het nu met de ruimtelijke spreiding van webwinkels en in hoeverre wijkt deze spreiding af van de verdeling van de bevolking en totale bedrijvigheid in Nederland? Om deze vragen te beantwoorden hebben we een steekproef genomen van 2.000 webwinkels in Nederland. In deze steekproef zitten zowel de grote als de kleine(re) webwinkels. Daarnaast beperken we ons in deze analyse enkel tot pure players (web-only bedrijven). Verder kijken we niet alleen naar provincie, maar ook naar ‘stedelijkheid’ van de vestigingsgemeente als ruimtelijke eenheid omdat dit meer zegt over de verdeling van webwinkels over stedelijke en landelijke gebieden.
DOCUMENT
De afgelopen jaren is het aantal webwinkels in Nederland sterk gegroeid. Tegelijkertijd is de winkelleegstand in veel winkelgebieden fors gestegen. Waar webwinkels vaak worden gezien als een bedreiging voor winkelgebieden, kunnen ze ook een bijdrage leveren aan het terugdringen van de leegstand. Webwinkels zijn namelijk meer en meer geïnteresseerd in (tijdelijke) winkelruimte.
DOCUMENT
In onderzoek naar de gevolgen van het internet voor winkelvastgoed werden webwinkels tot op heden vooral gezien als medeveroorzakers van de groeiende winkelleegstand.
DOCUMENT
Het onderzoek ‘Social media in de detailhandel’ is onlangs gepubliceerd door The Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam. Het onderzoek is gehouden onder ruim 5600 winkels en webwinkels. Lees hier de uitkomsten.
MULTIFILE
Dagelijks laten consumenten een enorme hoeveelheid aan data van zichzelf achter op het web. Zowel fysiek als digitaal moeten consumenten zich steeds vaker registreren om gebruik te kunnen maken van diverse (overheids)diensten, bedrijven of webwinkels. Online registratie hoeft niet lang te duren; via een social media-account of een app op een smartphone of tablet is dit zo gedaan.
DOCUMENT
Wat doen webwinkels vandaag de dag op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen? In hoeverre communiceren ze over die inspanningen richting klanten? En welke rol speelt duurzaamheid in het productaanbod en de fulfilment? Lees hier wat webwinkels in Europa zoal doen en hoe je je als webwinkel kunt onderscheiden op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
LINK
AI biedt enorme kansen voor webwinkels, maar welke tools zijn écht waardevol? Het initiatief RankMyAI onthult hoe je door de hype navigeert met objectieve data over 25.000+ AI-oplossingen die je e-commerce direct efficiënter, slimmer en winstgevender kunnen maken.
MULTIFILE
Met de goedkeuring van de EU-AI Act door het Europees Parlement is een nieuw tijdperk aangebroken voor de regulering van kunstmatige intelligentie. Dit vormt een cruciaal keerpunt voor technologiebedrijven, maar ook voor webwinkels die gebruikmaken van AI, schrijft Jesse Weltevreden - professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam- in zijn gastcolumn.
LINK
Online winkelen is populair. Tussen 2010 en 2019 zijn de onlinebestedingen in Nederland volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org gestegen van circa 10 miljard tot bijna 26 miljard euro. In 2020 hebben de coronamaatregelen geleid tot een groei van 40 tot 60% in het aantal onlineaankopen (data CBS over 2020). De verwachting is dat ook na de coronacrisis sprake blijft van een verdere verschuiving van fysiek winkelen naar online winkelen; een verwachte groei per jaar van 15% bij multichannelwinkels en 7,5% bij pure webwinkels. Daarmee rijst de vraag wat de effecten van de bezorgeconomie zijn voor onder andere mobiliteit, logistiek, het milieu en de verkeersveiligheid.
DOCUMENT
Terwijl een meerderheid van de webwinkeliers de kans groot acht dat zij in 2020 nog bestaat, blijkt de praktijk behoorlijk weerbarstig.
DOCUMENT