Innovatie en wendbaarheid zijn twee essentiële voorwaarden voor economische groei en welzijn. De noordelijke regio heeft veel potentie maar de benutting ervan is niet vanzelfsprekend. Het lectoraat Wendbaar Vakmanschap draagt bij aan Vital Regions, het hogeschoolbrede zwaartepunt waarmee NHL Hogeschool zich inzet voor het sociaalmaatschappelijk welzijn van de regio door praktijkgericht onderzoek te doen naar huidige en vernieuwende leerprocessen die veelal met samenwerkingspartners vorm krijgen. Het onderwijs bereidt jonge mensen voor op een actieve rol in de samenleving, economische zelfredzaamheid en een leven lang leren. Het lectoraat is ingesteld om kennis te ontwikkelen over leren, veranderen en innoveren. Het richt zich op leerprocessen die van invloed zijn op de wendbaarheid van vakmensen en professionals. Het zijn immers de wendbare professionals die innovaties aanjagen en maatschappelijke meerwaarde creëren en daarmee een cruciale rol spelen in de regionale activiteitensystemen
DOCUMENT
Presentatie van de onderzoeksagenda van het lectoraat en de drie thema's die daarin centraal staan: creatieve tussenruimte, onzekerheid en wendbaarheid van organisaties. De verbinding tussen de drie thema’s is de vraag: hoe kunnen we ons actief verhouden tot de toekomst?
DOCUMENT
De vele opgaven waarvoor organisaties zich gesteld zien vragen om wendbaarheid. Projecten vormen een belangrijk middel voor het creëren van deze wendbaarheid, om te kunnen reageren op problemen, kansen en uitdagingen, maar gaat een standaardaanpak daarvan wel werken?
DOCUMENT
Alle reden om lessen te trekken uit de huidige gascrisis en aan te sturen op een energiesysteem dat veel beter bestand is tegen verrassingen
LINK
Anno 2009 is ICT voor onze organisaties van vitaal belang geworden. Optimale inzet van ICT kan de wendbaarheid vergroten, zonder juiste sturingsgegevens is er geen optimale besluitvorming, het kunnen tracen van activiteiten leidt tot minder misbruik. Daarom moet de ICT maximaal en optimaal beschikbaar zijn. Dit artikel kijkt eerst, vanuit de bril van de manager van de klanten van ICT, naar hun besef van het risico, dat zij lopen met de afhankelijkheid van ICT. Hoe denken die klanten over het risico, dat ICT op enig moment niet beschikbaarheid is? Of dat het gebruik van ICT niet voldoende beschermd is? De gegevens niet goed genoeg zijn, of de steun die de ICT biedt niet adaptief genoeg? Vervolgens bespreekt het de maatregelen, die een organisatie kan nemen om deze risico's zo veel mogelijk te beperken.
MULTIFILE
Het welbevinden van de Nederlandse jeugd staat onder druk. Jeugdprofessionals die dagelijks werken aan vorming, begeleiding, preventie en behandeling van jonge mensen, zien zich daarin geconfronteerd met de nodige uitdagingen. Aangezien kennis en protocollen ontoereikend zijn in het komen tot adequaat handelen, is het van belang te exploreren wat ‘praktische wijsheid’ van individuele professionals hierin kan betekenen. Data uit acht open interviews, met inzet van de rich pictures methode, zijn geanalyseerd om te onderzoeken wat praktische wijsheid in het jeugddomein behelst. Dit toonde aan dat professionals komen tot het juiste handelen in knellende situaties door het eigen morele kompas als belangrijke richting gever te gebruiken. Het handelingsrepertoire is rijk en loopt uiteen van het volgen van intuïtie en wendbaarheid tot het gebruikmaken van kennis en zelfkennis. Het is van belang dat organisaties ruimte maken voor wat professionals al doen hieromtrent, maar ook dat (gezamenlijke) reflectie wordt gefaciliteerd. Elementen uit onze onderzoeksmethode lijken hierbij behulpzaam te kunnen zijn.
DOCUMENT
Verslag van een verkenning naar de mogelijkheden voor publieke organisaties om aan de slag te gaan met het ‘strategy acceleration network’ van Kotter wanneer de flexibilisering van de traditionele organisatie tegen haar grenzen aanloopt.
LINK
De arbeidsmarkt is continu in ontwikkeling, leidend tot een steeds veranderende vraag naar competenties en banen. Dit vraagt naast beroepsgerichte vaardigheden en kennis over veerkracht en wendbaarheid van professionals. Van de student wordt daarom verwacht dat die zich ontwikkeld in zelfgereguleerd (ZGL) leren. ZGL gaat over regie van het eigen leerproces: studenten bepalen zelf hoe tot leerresultaten te komen, deze te evalueren en sturen het leerproces zelf bij. Voor opleidingen is het de vraag hoe ze ZGL kunnen begeleiden en bevorderen. Dit behoeft inzicht in leergedrag, patronen hierin en bewustzijn over hoe deze inzichten gebruikt kunnen worden om ZGL te ondersteunen en het leerproces te begeleiden. In dit onderzoek is geïnventariseerd of de data die studenten in de elektronische leeromgeving (ELO) achterlaten een indicatie kan geven over het leerproces en ZGL van de student. Om de ingewikkelde patronen uit de data te halen, zijn de data uit de ELO met behulp van AItechnieken geanalyseerd. Hiermee kon het leerproces van studenten in verschillende categorieën worden onderverdeeld. De categorieën geven een eerste indicatie over het ZGL van de student. Verder onderzoek is benodigd, ook om te onderzoeken wat dit betekent voor de ondersteuning van studenten in hun leerproces.
DOCUMENT
Onderzoekend vermogen vergroot de flexibiliteit en wendbaarheid van docenten. Deze wendbare, flexibele docenten dragen op hun beurt weer bij aan toekomstbestendig en wendbaar (hoger) beroepsonderwijs. Met het inzetten van onderzoekend vermogen kunnen hbo-docenten namelijk niet alleen zichzelf, maar ook het eigen onderwijs blijven (door)ontwikkelen. Dit doen docenten door allereerst te herkennen waar handelingskennis ontbreekt. Wat kan en weet ik nog niet en hoe ga ik daar mee om? Docenten kunnen vervolgens deze handelingskennis met een passende grondigheid verwerven én bruikbaar maken voor de eigen onderwijspraktijk (Munneke & Rozendaal, 2023). Binnen het hoger beroepsonderwijs is de docentenpopulatie divers, met eigen achtergronden en beelden bij de rol van onderzoekend vermogen. Hoe kunnen we hier goed bij aansluiten om er voor te zorgen dat onderzoekend vermogen onderdeel wordt van het DNA van elke hbo-docent en elk hbo-docententeam?
DOCUMENT
In our current and turbulent times, it is clear that some sort of organisational agility, in which-ever way achieved, is necessary to survive and thrive as an organisation. The question is how to achieve such manoeuvrability. We propose the use of design (thinking), with a focus on prototyping to iteratively develop greater organisational agility. Based on literature research into the circumstance that drive change, design, prototyping and a number of organisations that seem to have incorporated the right tactics, as well as observations made at a change-programme for a large Dutch corporate, we have developed a model to guide this process. The model proposes that an organisation should focus on developing a shared sense of purpose, to guide all its undertakings. Afterwards, employees should collaborate on iteratively creating the right (digital & physical) environments, culture and personal grounding for them and the organisation, to be able to achieve this purpose. Based on certain (dynamic) criteria and these various domains, personal responsibilities (action agendas) may constantly evolve and keep the organisation agile. This paper explains the reasoning behind the model and calls for further experimentation to take place to verify its effectiveness. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/christine-de-lille-8039372/
DOCUMENT