Het hoger beroepsonderwijs heeft de afgelopen 20 jaar veel veranderingen meegemaakt. De geschiedenis van het onderwijsbeleid van de Hogeschool van Amsterdam is te verdelen in twee periodes: ‘Leren-Leren’ (midden jaren ’90) en ‘Competentiegericht Opleiden’(vanaf 2000). Wat in deze periodes van onderwijsbeleid opvalt, is dat de stem van de docent niet is gehoord. Wat voor onderwijs gaven en geven docenten? Wat zou er in dat onderwijs verbeterd kunnen worden? Uit onderzoek is bekend dat de opvattingen van docenten over onderwijzen een cruciale rol spelen bij de acceptatie van onderwijs-vernieuwingen. Beleid gericht op het verbeteren en vernieuwen van onderwijs heeft de medewerking van docenten nodig. Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat de doelen van het onderwijsbeleid ook de persoonlijke doelen van docenten zijn. Om te weten te komen in hoeverre het onderwijsbeleid aansluit bij de persoonlijke doelen van docenten is het nodig om inzicht te hebben in de manier waarop docenten aan de HvA feitelijk hun onderwijs vormgeven en hoe ze met veranderingen omgaan. Daarom is dit onderzoek gericht op de wijze waarop docenten hun onderwijs in de praktijk vormgeven en hoe ze veranderen en met veranderingen omgaan. Twee hoofdvragen staan in dit onderzoek centraal. Wat willen docenten studenten leren en hoe doen ze dat? Zijn de opvattingen van de docenten over onderwijzen veranderd? Zo ja, hoe en onder invloed waarvan? Bij de laatste onderzoeksvraag is onder andere gevraagd hoe docenten zijn omgegaan met de twee grote onderwijsvernieuwingen aan de HvA
Wat zijn belangrijke succesfactoren om onderzoek, onderwijs en ondernemen bij elkaar te brengen, zó dat 'het klikt'. De uitdaging voor de toekomst van bedrijven in de smart factoryligt bij data science: het omzetten van ruwe (sensor) data naar (zinnige) informatie en kennis, waarmee producten en diensten verbeterd kunnen worden. Tevens programma van het symposium t.g.l. inauguratie 3 december 2015
MULTIFILE
'Waarom heeft een dag 24 uur?' 'Wat gebeurt er met de zon als het nacht wordt?' 'Waarom schijnt de maan soms overdag?' Jonge kinderen zijn nieuwsgierig, willen de wereld om hen heen onderzoeken en ontdekken. Maar deze nieuwsgierige en onderzoekende houding lijkt met de jaren te verdwijnen. En dat is jammer, want juist deze houding helpt hen bij het verwerven van nieuwe kennis. De leerkracht speelt een belangrijke rol bij het in stand houden en stimuleren van de natuurlijke ontdekkingsdrang van kinderen. Kennis en kunde zijn nodig om kinderen op de juiste wijze te prikkelen en uit te dagen. Kinderen van nu groeien op in een wereld vol wetenschap en techniek. Om te kunnen participeren in de moderne maatschappij worden wetenschappelijke en technische kennis en vaardigheden steeds belangrijker. Tevens is onze kenniseconomie gebaat bij mensen met gedegen kennis van wetenschap en techniek. Er zijn meer studenten nodig die kiezen voor een wetenschappelijk en/of technische opleiding. Kinderen met een breed en realistisch beeld van wetenschap en techniek hebben ook vaak een positieve houding ten aanzien van dit domein en zullen later ook eerder geneigd zijn te kiezen voor een dergelijke opleiding.