Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang tot een grote hoeveelheid informatie en ze zijn constant online in interactie. Het onderwijs kan leerlingen opleiden tot mediawijze burgers.
LINK
Het onderzoek naar vreemdetaalverwerving en de onderwijspraktijk in de moderne vreemde talen lijken twee werelden die niet veel gemeen hebben. Maar het tegendeel is waar. Taalonderzoek en taalonderwijs kunnen bouwen op elkaars inzichten: het begrip van essentiële verschijnselen als taal, communicatie en cultuur kan inhoud geven aan het talenonderwijs en het taalleerproces versterken.
De laatste jaren is burgerwetenschap ofwel Citizen Science sterk in ontwikkeling. Burgers geven input voor onderzoeksvragen, beoordelen onderzoeksvoorstellen en voeren metingen of analyses uit. Meer handen voor de wetenschap dus, maar... wat kun je ermee en wat zijn de nadelen? Zijn alternatieve feiten zo gek nog niet? Maar hoe zit het dan met objectiviteit en de kwaliteit van de gegevens? Aan de hand van voorbeelden neemt Lea den Broeder u mee in de wereld van de Citizen Scientist. Discussieer mee over prikkelende stellingen en scherp uw gedachten.