In het paper verkennen we de perceptie van de ervaren professionele ruimte van docenten (Pelletier et al. 2002, 2009, zie ook Fruytier et al. 2011). Het bieden van professionele ruimte aan docenten wordt in toenemende mate gezien als een effectieve manier om het studiesucces van studenten in het hoger (beroeps)onderwijs te verbeteren (Vermeulen 2012, Kessels 2012). In de wetenschappelijke literatuur bestaat een brede overeenstemming over de doorslaggevende rol die docenten spelen bij de totstandkoming van kwalitatief hoogwaardig onderwijs (Biesta 2015) en studiesucces (Marzano 2003, Hattie 2008).
Voor de pianist en docent kan meer kennis van het brein van nut zijn. Traditionele leermethoden zijn vaak op verouderde psychologische modellen gebaseerd. Het brein wordt tegenwoordig als een ‘voorspeller’ gezien. Perceptie is de uitkomst van de voorspelling en de sensorische input. Beweging wordt aangestuurd door de voorspelling van de sensorische uitkomsten van de beweging. Behalve bewuste perceptie, beschikken wij ook over onbewuste perceptie waar de motoriek gebruik van maakt. Deze twee soorten perceptie zijn gelieerd aan twee soorten leren: procedural en declarative . Het muziekonderwijs houdt zich vooral met bewuste perceptie en expliciete kennis bezig, terwijl de motoriek juist gebruik maakt van onbewuste perceptie en impliciete, procedural kennis. Kennis van de neurowetenschap houdt de klassieke muziek een spiegel voor.
An important challenge for facility management is to integrate the complex and comprehensive construct of different service processes and physical elements of the service facility into a meaningful and functional facility design. The difficulty of this task is clearly indicated by the present study that shows that different employee categories for interpersonal services have quite different perceptions of the facility design that stem from different but coherent needs and interests. Employees with management perspectives (i.e. top managers and facility managers) were significantly more positive about the facility design than frontline employees and their supervisors with providers’ perspectives. Also, providers attributed a more important role to facility design with respect to delivering interpersonal services than management did. We found strong indications for the need for cross-functional cooperation in decision making about the facility design, creating a more balanced setting and possibly empowering providers for the service encounter.